Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 klontjes oplossen in water  (gelezen 900 keer)

Offline Loirt

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
CO2 klontjes oplossen in water
« Gepost op: 17-01-2021 19:12 u »
Hallo mede brouwers,

Een tijdje geleden een starterspakket aangeschaft en begonnen met het brouwen van het eerste biertje. Dit is aardig gelukt, alleen ontbrak er schuim/CO2.
Na de hoofdgisting heb ik CO2 klonten gebruikt die bij het startpakket zaten, het gaat om deze: https://www.braumarkt.com/CO2-klontjes-carbonatieklontjes-250-gr

Ik heb op Google en dit forum onder ander gevonden dat je suiker kan oplossen in water en dit toevoegen aan het brouwsel.
Nu heb ik in 250 ml water genoeg klontjes gedaan om aan de 7 g/l suiker te zitten. Deze opgelost in kokend water en in de bottelemmer gegoten.
Vervolgens heb ik het brouwsel over geheveld naar de bottelemmer en vervolgens het bier in flesjes gedaan.
Resultaat was dus geen tot heel weinig koolzuur/schuim.
Zou dit kunnen doordat de CO2 klontjes wellicht niet geschikt zijn om op te lossen in water? Heeft iemand hier ervaring mee?
Raden jullie aan om de volgende keer gewoon suiker te gebruiken? Dit kan dan gewoon kristalsuiker zijn van de supermarkt?
Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik het ga oplossen in water?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, zodat mij volgende biertje een mooie schuimkraag heeft!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Senior lid
  • Land: nl
Re: CO2 klontjes oplossen in water
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2021 19:15 u »
Hallo mede brouwers,

Een tijdje geleden een starterspakket aangeschaft en begonnen met het brouwen van het eerste biertje. Dit is aardig gelukt, alleen ontbrak er schuim/CO2.
Na de hoofdgisting heb ik CO2 klonten gebruikt die bij het startpakket zaten, het gaat om deze: https://www.braumarkt.com/CO2-klontjes-carbonatieklontjes-250-gr

Ik heb op Google en dit forum onder ander gevonden dat je suiker kan oplossen in water en dit toevoegen aan het brouwsel.
Nu heb ik in 250 ml water genoeg klontjes gedaan om aan de 7 g/l suiker te zitten. Deze opgelost in kokend water en in de bottelemmer gegoten.
Vervolgens heb ik het brouwsel over geheveld naar de bottelemmer en vervolgens het bier in flesjes gedaan.
Resultaat was dus geen tot heel weinig koolzuur/schuim.
Zou dit kunnen doordat de CO2 klontjes wellicht niet geschikt zijn om op te lossen in water? Heeft iemand hier ervaring mee?
Raden jullie aan om de volgende keer gewoon suiker te gebruiken? Dit kan dan gewoon kristalsuiker zijn van de supermarkt?
Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik het ga oplossen in water?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, zodat mij volgende biertje een mooie schuimkraag heeft!
Je doet alles goed.
Je moet wel nog hergisten!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2021 19:29 u »
Na de hoofdgisting heb ik CO2 klonten gebruikt die bij het startpakket zaten

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ;D ;D ;D  Dit is gewoon suiker.... ;)  En suiker wordt door gist omgezet in koolzuur en alcohol... :brouwen:  Jou probleem is dat je hergisting wat langer duurt dan jij denkt... :brouwen:

Offline Loirt

• *
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2021 19:53 u »
Het is dus wel gewoon suiker. Ik zat namelijk te twijfelen, maar kon het zo snel niet vinden.
Ik heb ze ook laten hergisten. Ik houd minimaal 4 weken aan voordat ik ze ga drinken.

Deze week ga ik de volgende biertjes bottelen. Ga het gewoon nogmaals proberen.

Offline Micha

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2021 20:05 u »
Beste Loirt,

Uit je verhaal kan ik niet opmaken hoe lang je gewacht hebt tussen het bottelen en het open maken van je eerste fles. En hoe heb je de flessen weg gezet na het bottelen? Koud of kamertemperatuur? En hoe lang heb je gewacht met bottelen na het brouwen? Om wat voor bier gaat het? Was de gist goed actief tijdens de eerste vergisting?

Houd er rekening mee dat in de fles ook nog allerlei veranderingen plaatsvinden in je bier gedurende de eerste weken na bottelen. Zelf wacht ik vaak liefst vier weken in geval van een bier met 5%. Zwaardere bieren kun je vaak zelfs beter wat langer laten gaan.

Offline Loirt

• *
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2021 21:31 u »
Beste Loirt,

Uit je verhaal kan ik niet opmaken hoe lang je gewacht hebt tussen het bottelen en het open maken van je eerste fles. En hoe heb je de flessen weg gezet na het bottelen? Koud of kamertemperatuur? En hoe lang heb je gewacht met bottelen na het brouwen? Om wat voor bier gaat het? Was de gist goed actief tijdens de eerste vergisting?

Houd er rekening mee dat in de fles ook nog allerlei veranderingen plaatsvinden in je bier gedurende de eerste weken na bottelen. Zelf wacht ik vaak liefst vier weken in geval van een bier met 5%. Zwaardere bieren kun je vaak zelfs beter wat langer laten gaan.

Ik wacht inderdaad minimaal 4 weken. Ik zet de flessen weg op kamertemperatuur. Volgens mij is het beste om sowieso de eerste paar dagen de flessen op kamertemperatuur te laten staan, zodat het hergisten op gang kan komen.

De vergisting is niet super goed op gang gekomen volgens mij. Ik heb een ander gistvat gekocht en zie daar nu heel veel meer activiteit dan in het vorige gistvat. Ik ga dit bier gewoon op een zelfde manier bottelen denk ik en kijk dan wat het resultaat gaat zijn. Misschien heeft het inderdaad gelegen aan de hoofdgisting.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2021 23:10 u »
De vergisting is niet super goed op gang gekomen volgens mij. Ik heb een ander gistvat gekocht en zie daar nu heel veel meer activiteit dan in het vorige gistvat. Ik ga dit bier gewoon op een zelfde manier bottelen denk ik en kijk dan wat het resultaat gaat zijn. Misschien heeft het inderdaad gelegen aan de hoofdgisting.

Of de vergisting goed is verlopen, weet je door je eind sg te meten. Oftewel een objectieve waarneming. Als je gistvat lekt/niet goed sluit, dan kan het lijken alsof er weinig activiteit is geweest, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Met name de goedkope gistemmers willen nog wel eens lekken aan de rand.

Wat betreft CO2 in je flesje. Ook hier geldt: als de kroonkurk niet goed sluit, dan lekt de vrijgekomen CO2 je flesje uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2021 23:26 u »

Ja. Kristalsuiker uit de supermarkt is prima. Dat is heel wat goedkoper dan die dure carbonation drops die ook nog eens voor vliesjes in je bier kunnen zorgen.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2021 11:35 u »
Ja. Kristalsuiker uit de supermarkt is prima. Dat is heel wat goedkoper dan die dure carbonation drops die ook nog eens voor vliesjes in je bier kunnen zorgen.

Klopt Jacques. Ik heb ze ooit een keer gebruikt en er zaten allemaal iets van ¨slierten¨ in mijn flesjes. En die carbonation drops zijn ook nog vele malen duurder dan kristalsuiker.
Verder zaten verschillende ¨drops¨ aan elkaar geplakt en waren niet makkelijk van elkaar te scheiden. Eenmaal gebruikt, daarna nooit meer.
Heb ook klontjes gebruikt van de AH. 2 gram/stuk, maar zijn uit het assortiment gehaald blijkbaar. Jammer, want 1 klontje per fles van 0.33 liter werkte super.

André.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2021 11:36 u »
Ik wacht inderdaad minimaal 4 weken. Ik zet de flessen weg op kamertemperatuur. Volgens mij is het beste om sowieso de eerste paar dagen de flessen op kamertemperatuur te laten staan, zodat het hergisten op gang kan komen.

Goed bezig! Al doende leert men hè?

André.

Offline Loirt

• *
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2021 20:57 u »
Of de vergisting goed is verlopen, weet je door je eind sg te meten. Oftewel een objectieve waarneming. Als je gistvat lekt/niet goed sluit, dan kan het lijken alsof er weinig activiteit is geweest, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Met name de goedkope gistemmers willen nog wel eens lekken aan de rand.

Wat betreft CO2 in je flesje. Ook hier geldt: als de kroonkurk niet goed sluit, dan lekt de vrijgekomen CO2 je flesje uit.

Het SG was inderdaad nog wat hoog. Ik had alleen een startpakket dus geen extra gist om het weer op gang te brengen oid.
De gistemmer lekte volgens mij inderdaad. Er hing continu een bierlucht in de kamer. Die is verdwenen nu ik betere gistvaten heb.

Ik heb standaard kroonkurken erop gedaan met zo een apparaat wat bij de starters set zat. Volgens mij is een tafelmodel veel beter, wellicht dat ik die nog ga aanschaffen.

Over +- 3 weken weet ik of het 2de biertje beter gelukt is :).

Tags: