Afwijking iSpindel

Gestart door Pieter1954, 17-01-2021 11:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 27-01-2021  13:55 uIk heb het probleem gevonden. 3 dagen achter elkaar het jongbier opgemeten met de hydrometer. Deze blijft steken op een SG 1,016, m.i. heel redelijk voor een Rochefort 8. De iSpindel was inmiddels gezakt naar SG 988. Gisteren nog een kleine tussensprint gehad van een paar punten.
Vandaag heb ik alles overgeheveld naar een schoon vat en de iSpindel eruit gehaald. Onderin zat een laagje bier! Dus ergens lekkage.

Hebben jullie hier ook wel eens last van? Dit is voor mij de 2e keer. De 1e keer was mijn iSpindel naar de filistijnen. Ik had 'm opgestuurd naar Scorpionrose maar volgens hem was hij echt stuk. Bij hem een nieuwe gekocht en nu weer hetzelfde probleem. Dat wordt een dure hobby zo.

Hoort er niet in de petling een rubberen ring voor de afdichting? Of zijn er petlings in omloop die wel goed afsluiten?

Denk dat je toch echt te voorzichting bent met het plaatsen van de dop. En nee er hoort geen afdichtring in.
Maar je kan wel met evt een afdichtring proberen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000812553922.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.139f707cJpnMWf&algo_pvid=0fd853d6-71f1-450d-8715-10b9177d63df&algo_expid=0fd853d6-71f1-450d-8715-10b9177d63df-0&btsid=2100bb5116117577090418925e52ad&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Pieter1954

Bedankt voor de suggesties.
Ik heb de ringen bij Ali besteld en zal bij het eerstvolgende brouwsel de schroefdraad van de petling met teflontape omwikkelen.

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 27-01-2021  16:52 uBedankt voor de suggesties.
Ik heb de ringen bij Ali besteld en zal bij het eerstvolgende brouwsel de schroefdraad van de petling met teflontape omwikkelen.

Dat zou ik dus nooit doen.
Je vervormd de  dop als je dat zou gebruiken. Het is plastic en geen koper of messing.
Ik garandeer je dat als je teflon tape of wat voor tape dan ook gebruikt de kans op lekkage 99,99% groter is.

Pieter1954

Oké bedankt voor de waarschuwing. Geen teflon dus.
Maar .... met keihard aandraaien vervorm je toch ook de schroefdraad van de dop (die m.i. zachter is).

Jan de Graaff

Citaat van: Scorpionrose op 27-01-2021  17:17 uDat zou ik dus nooit doen.
Je vervormd de  dop als je dat zou gebruiken. Het is plastic en geen koper of messing.
Ik garandeer je dat als je teflon tape of wat voor tape dan ook gebruikt de kans op lekkage 99,99% groter is.
Klopt ook voor de ringen. Ik heb op Ali deze ringen besteld (maat: 46mm OD en 3mm dik). Ze passen perfect in de dop van de petling, alleen gaat ie dan niet goed meer dicht en vervormt de dop. Het werkt gewoon niet. De dop an-sich is prima, maar kan slijten. En dan vervang je 'm.

Voor ieder gebruik goed controleren en bij twijfel vervangen.
Bij meer dan 10 stuks kosten ze 6 cent per stuk en verzending is vast €5,50. Dus voor €6,70 heb je er 20 die je naar hartelust kunt stukdraaien. Je vind ze hier.

En ja, ik denk dat Scorpionrose gelijk heeft: je bent waarschijnlijk te voorzichtig met de dop erop draaien. Als je er nou 20 besteld, heb je er een paar om te testen ook ;)

Citaat van: Pieter1954 op 27-01-2021  17:24 umet keihard aandraaien vervorm je toch ook de schroefdraad van de dop (die m.i. zachter is).
Je moet ze stevig aandraaien en niet stukdraaien, dat is de truc. Ik zet de dop op de petling, draai 'm tegen de klok in (dus eigenlijk 'los'), tot ik een 'klik' voel en dan draai ik 'm erop tot ie goed vast zit. Zo kun je 'm er niet scheef opdraaien en zit ie vast.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 27-01-2021  13:55 uIk heb het probleem gevonden. 3 dagen achter elkaar het jongbier opgemeten met de hydrometer. Deze blijft steken op een SG 1,016, m.i. heel redelijk voor een Rochefort 8. De iSpindel was inmiddels gezakt naar SG 988. Gisteren nog een kleine tussensprint gehad van een paar punten.
Vandaag heb ik alles overgeheveld naar een schoon vat en de iSpindel eruit gehaald. Onderin zat een laagje bier! Dus ergens lekkage.
...
Hoort er niet in de petling een rubberen ring voor de afdichting? Of zijn er petlings in omloop die wel goed afsluiten?

Vervang de schroefdop door een dop die op petflessen zit met sinaasappelsap. Die sluiten veel beter af. Verder kun je een beetje siliconenvat aan het schroefdraad doen.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 27-01-2021  22:32 uVervang de schroefdop door een dop die op petflessen zit met sinaasappelsap. Die sluiten veel beter af.
Dat hangt helemaal af van de petling. Veel gebruikte petlings voor iSpindels zijn de XXL versie; die worden gebruikt voor 5 liter containers (de petlings zijn zeg maar het basis materiaal; dat wordt verwarmt en opgeblazen tot hun uiteindelijke vorm). Die hebben grotere doppen dan petflessen van sinaasappelsap (vaak 1, of hooguit 2 liter flessen). Een petling van een Float is weer kleiner dan die van veel iSpindels; daar kun je waarschijnlijk wel toe met een sinaasappelsappetflesdop.

Galgje iemand?  :D

hopjesvla

Zou een coating over de componenten trouwens niet handig zijn?  Om de eerste vochtschade eventueel te beperken. Zoiets bijvoorbeeld:
https://nl.rs-online.com/web/p/conformal-coatings/1016343/ (er staan er meer op de site, waarschijnlijk met meer specifiekere doeleinden)

Ik heb er voor de rest geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het bij een klein lek misschien net het verschil kan maken.

Scorpionrose

Citaat van: hopjesvla op 28-01-2021  08:44 uZou een coating over de componenten trouwens niet handig zijn?  Om de eerste vochtschade eventueel te beperken. Zoiets bijvoorbeeld:
https://nl.rs-online.com/web/p/conformal-coatings/1016343/ (er staan er meer op de site, waarschijnlijk met meer specifiekere doeleinden)

Ik heb er voor de rest geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het bij een klein lek misschien net het verschil kan maken.

Heb deze coating wel in huis en ook al eens geprobeerd. Nadeel is dat je de ispindel nadien bij het vuilnis kan doen.
De coating gaat werkelijk in elk hoekje en gaatje zitten. Dus ook in je connectors van de wemos en laadmodule. Het is leuk spul maar heeft ook zijn nadelen.

hopjesvla

Goed om te weten, hoeft dat niet meer uitgetest te worden :)

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 27-01-2021  23:11 uDat hangt helemaal af van de petling. Veel gebruikte petlings voor iSpindels zijn de XXL versie; die worden gebruikt voor 5 liter containers (de petlings zijn zeg maar het basis materiaal; dat wordt verwarmt en opgeblazen tot hun uiteindelijke vorm). Die hebben grotere doppen dan petflessen van sinaasappelsap (vaak 1, of hooguit 2 liter flessen). Een petling van een Float is weer kleiner dan die van veel iSpindels; daar kun je waarschijnlijk wel toe met een sinaasappelsappetflesdop.

Galgje iemand?  :D

Het gaat om de doorsnede van de opening die is volgen mij gelijk. Ik heb het overigens over doppen op de flessen waarin je versgeperst sinaasappelsap koopt niet over de doppen van frisdrank. Die zijn aanzienlijk kleiner. De doppen waarover ik het hebt hebben een doorsnede van zo'n 37 mm (mijn schuifmaat is nergens te vinden).

Om het verschil duidelijk te maken heb ik foto's gemaakt.

Dit is de dop die bij mijn float zat.


En dit is de dop van een sinaasappelfles met rand.


Als je in de rand een klein beetje siliconenvet doet sluit de petling goed af.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 28-01-2021  21:45 uHet gaat om de doorsnede van de opening die is volgen mij gelijk. Ik heb het overigens over doppen op de flessen waarin je versgeperst sinaasappelsap koopt niet over de doppen van frisdrank. Die zijn aanzienlijk kleiner. De doppen waarover ik het hebt hebben een doorsnede van zo'n 37 mm (mijn schuifmaat is nergens te vinden).

Om het verschil duidelijk te maken heb ik foto's gemaakt.

Dit is de dop die bij mijn float zat.


En dit is de dop van een sinaasappelfles met rand.


Als je in de rand een klein beetje siliconenvet doet sluit de petling goed af.

Nee gaat niet werken Jacques.
De petling is een andere maat. De dop heeft een buitenmaat van 16,5x50 mm

Ik werk met een grotere petling. Dit om verschillende redenen.
Ik bouw ze zo dat ze onder een andere hoek in water komt te liggen.
Overal lees je 25 graden. Ik bouw ze op ongeveer 16 graden in water
Nadeel van 25 graden is dat als je met een hoog SG begint hij bijna plat in je vat ligt. En dan komt hij onder de gist te zitten wat een grote afwijking geeft. bij 16 graden in water dan ligt hij bij een hoog begin SG toch nog redelijk schuin en dus weinig last van de dikke gistlaag.
Door de grote petling kan ik er een groter gewicht in kwijt wat de petling redelijk wat zwaarder maakt en dus stabieler in het vat.
Hij heeft dus weinig last van de turbulentie van het wort tijdens de eerste dagen.
En dat is het leuke van de iSpindel. Iedereen kan hem veranderen en verbeteren. Met als grote voordeel dat er ontelbare wegen zijn om hem uit te lezen.

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 27-01-2021  16:52 uBedankt voor de suggesties.
Ik heb de ringen bij Ali besteld en zal bij het eerstvolgende brouwsel de schroefdraad van de petling met teflontape omwikkelen.

Persoonlijk zou ik enkel de dop zelf gebruiken.
Maar las over deze ringen op facebook. Dat een paar gasten ze gebruiken.
Heb ze zelf niet in huis en dus ook niet getest. Gebruik is dan ook op eigen risico.

Pieter1954

Citaat van: Scorpionrose op 29-01-2021  00:31 uPersoonlijk zou ik enkel de dop zelf gebruiken.
Maar las over deze ringen op facebook. Dat een paar gasten ze gebruiken.
Heb ze zelf niet in huis en dus ook niet getest. Gebruik is dan ook op eigen risico.

Misschien is het toch handig om bijv. na elke 5 brouwsels de petling en dop te vernieuwen. Schroefconstructies (bouten en moeren) bestaan bij de gratie van passing en vervorming om de boel te borgen en vast te zetten (die laatste kwart of halve slag met je steek- of ringsleutel!). Petlings in de vorm van uiteindelijk flessen of containers zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Wij brouwers willen deze tot het oneindige gebruiken en het liefst zonder lekkage. Het geheel overziend denk ik dat dat helemaal niet kan. Uiteindelijk zal de vervorming blijvend zijn of zelfs toenemen met lekkage als gevolg.

Zijn er onder de forummers werktuigbouwkundigen die dit zouden kunnen bevestigen of juist ontkrachten?

Jan de Graaff

Citaat van: Pieter1954 op 29-01-2021  10:21 uMisschien is het toch handig om bijv. na elke 5 brouwsels de petling en dop te vernieuwen.
De petling vervang ik niet; dat is dermate hard plastic dat het niet snel zal vervormen.
Ik heb wel 20 extra doppen gekocht. Als ik een dop echt niet meer vertrouw, pak ik een nieuwe. Ze zijn 34 cent/stuk (bij 20 stuks, incl. verzendkosten) en dat is heel wat minder dan een nieuwe iSpindel.

En ondanks dat ik voldoende nieuwe doppen heb liggen, ga ik er echt niet hard doorheen.

jerovan

Waar kun extra doppen voor de petlings kopen?
XL of XXL?
Groet Jeroen

ExPeteriment

Citaat van: jerovan op 08-04-2021  01:10 uWaar kun extra doppen voor de petlings kopen?
XL of XXL?
Groet Jeroen
Bij veel supermarkten is Fuzetea te koop (400 ml flesjes). Die doppen passen ook. Heb je meteen wat te drinken.

Jan de Graaff

Ik heb ze hier gekocht. Voor € 6,70 heb ik er 20 thuis gekregen. Een flesje Fuze Tea kost €1,05 bij Appie...

Maar goed, ze moeten wel passen, natuurlijk. Er zijn verschillende maten petlings in gebruik dus de doppen kunnen ook verschillen. Het hangt dus af van welke petling jouw iSpindel bouwer gebruikt heeft..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.