Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afwijking iSpindel  (gelezen 3624 keer)

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Land: nl
  • Jullie zijn mijn informatiebron
Afwijking iSpindel
« Gepost op: 17-01-2021 11:59 u »
Ik heb een paar jaar geleden een iSpindel van Scorpionrose gekocht en deze voorzien van een antenne. Na het aanbrengen van een coaxkabel door de rubbers van de vergistingskoelkast komen alle signalen perfect door.
Nu loop ik echter tegen een probleempje aan: hij wijkt af qua meetgegevens.

Vrijdag heb ik een Rochefort 8-kloon gebrouwen die rond een SG van 1082 moest uitkomen. Om e.e.a. te controleren dacht ik meerdere metingen uit te voeren. Wat blijkt? Mijn hydrometer (dobber) geeft een SG van 1,081 aan en zou dus aardig moeten kloppen. De refractometer geeft een SG van 1,078 aan. Dit verschil vind ik nog wel acceptabel voor niet-laboratorium condities.
De iSpindel echter gaf een SG van 1,071 aan, wat ik wel een groot verschil vind en eigenlijk niet acceptabel is.

Kan het zijn dat de iSpindel in de loop van de tijd kan gaan verlopen? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Moet is nu de hele kalibratieprocedure gaan herhalen?

Vanochtend heb ik de hydrometer is schoon leidingwater gehangen. Hij gaf keurig een SG 1,000 aan, uiteraard volgens verwachting.
De refractometer een SG van 1,001, te verwaarlozen klein, maar toch even bijgeregelt.

De iSpindel ga ik nu even niet uit het vat halen om te vergelijken.

Hij geeft trouwens ook altijd tot 1 oC hoger aan dan de STC-1000 die de koeling/verwarming meet en regelt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: Afwijking iSpindel
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2021 14:14 u »
Het kan zeker geen kwaad om de iSpindel opnieuw te kalibreren; helemaal als je ziet dat de meetgegevens gaan afwijken. Je moet toch vaststellen of er iets mis is met de iSpindel of niet; anders kun je er nooit meer op vertrouwen.

Ten aanzien van de graad verschil tussen STC-1000 en de iSpindel: Weet je zeker dat die STC-1000 correct is?  >:D
Punt is: dat zul je dus ook moeten kalibreren/ijken en dan weet je meteen hoeveel je bij de gemeten gegevens (van beiden) moet optellen of aftrekken om de correcte waarde te krijgen. De thermometersensor van de iSpindel is af-fabriek niet geijkt bij mijn weten.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2021 14:25 u »
Het kan zeker geen kwaad om de iSpindel opnieuw te kalibreren; helemaal als je ziet dat de meetgegevens gaan afwijken. Je moet toch vaststellen of er iets mis is met de iSpindel of niet; anders kun je er nooit meer op vertrouwen.

Ten aanzien van de graad verschil tussen STC-1000 en de iSpindel: Weet je zeker dat die STC-1000 correct is?  >:D
Punt is: dat zul je dus ook moeten kalibreren/ijken en dan weet je meteen hoeveel je bij de gemeten gegevens (van beiden) moet optellen of aftrekken om de correcte waarde te krijgen. De thermometersensor van de iSpindel is af-fabriek niet geijkt bij mijn weten.

Na de vergisting zal ik de iSpindel eens onder handen nemen en bij diverse SG's opnieuw meten/kalibreren.
Is de thermosensor van de STC-1000 überhaupt te kalibreren?

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2021 14:26 u »
Ik bedoel de thermosensor van de iSpindel natuurlijk.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2021 17:02 u »
Ik heb een paar jaar geleden een iSpindel van Scorpionrose gekocht en deze voorzien van een antenne. Na het aanbrengen van een coaxkabel door de rubbers van de vergistingskoelkast komen alle signalen perfect door.
Nu loop ik echter tegen een probleempje aan: hij wijkt af qua meetgegevens.

Vrijdag heb ik een Rochefort 8-kloon gebrouwen die rond een SG van 1082 moest uitkomen. Om e.e.a. te controleren dacht ik meerdere metingen uit te voeren. Wat blijkt? Mijn hydrometer (dobber) geeft een SG van 1,081 aan en zou dus aardig moeten kloppen. De refractometer geeft een SG van 1,078 aan. Dit verschil vind ik nog wel acceptabel voor niet-laboratorium condities.
De iSpindel echter gaf een SG van 1,071 aan, wat ik wel een groot verschil vind en eigenlijk niet acceptabel is.

Kan het zijn dat de iSpindel in de loop van de tijd kan gaan verlopen? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Moet is nu de hele kalibratieprocedure gaan herhalen?

Vanochtend heb ik de hydrometer is schoon leidingwater gehangen. Hij gaf keurig een SG 1,000 aan, uiteraard volgens verwachting.
De refractometer een SG van 1,001, te verwaarlozen klein, maar toch even bijgeregelt.

De iSpindel ga ik nu even niet uit het vat halen om te vergelijken.

Hij geeft trouwens ook altijd tot 1 oC hoger aan dan de STC-1000 die de koeling/verwarming meet en regelt.

Een kleine afwijking ontkom je meestal niet aan.
Dat de ispindel iets afwijkt kan komen door meerdere factoren.
Kan door het water zelf zijn. Het water hier is niet elke keer hetzelfde wat uit de kraan komt. Heb dit een tijdje getest en verschilt hier van 1000 to 1001.(opnieuw je refractometer afregelen doe je dan ook enkel met demi water)
Tussen de dop en de petling kan water tussen het schroefdraad komen. De ene keer blijft hier lucht zitten en de andere keer zit er water tussen.
Dit geeft dus evt een afwijking.
(Daarom als je de dop verwijderd de ispindel altijd schuin met de dop naar beneden verwijderen, dan kan er geen water per ongeluk in de ispindel komen)

Bij het kalibreren en het invullen van de grafiek geeft de grafiek een lijn weer die loopt door alle punten die ingegeven zijn. Hierbij kiest de formule de meest ideale lijn. Je zult dan ook zien dat hij tijdens een vergisting (als je naast de ispindel ook zou checken met een dobber) dat de afwijking niet elke keer hetzelfde is.
Wat ook op zal vallen is dat de grootste afwijking of bij hoog SG is of juist bij laag FG.
Hoe dit komt weet ik niet maar zal met de berekening van de polynomial te maken hebben.
De ispindel en al zijn broertjes en zusjes geven bij benadering alles weer en ik persoonlijk heb liever een grotere afwijking bij hoog SG dan bij laag SG

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2021 17:06 u »
Ik bedoel de thermosensor van de iSpindel natuurlijk.
Bij de meeste sites/apps kun je de afwijking aanpassen zodat de site/app de juiste temp weergeeft.
Maar dan de vraag. Welke van de 2 wijkt af.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2021 18:17 u »
Voor de STC heb ik ijswater genomen (water met ijsblokjes). De "gewone" thermometer gaf keurig 0oC aan en de STC -0,9oC.
Na dit brouwsel zal ik dat ook met de iSpindel meten.

-Wordt vervolgd-

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2021 20:17 u »
Voor de STC heb ik ijswater genomen (water met ijsblokjes). De "gewone" thermometer gaf keurig 0oC aan en de STC -0,9oC.

Mocht je het ijs)water nog een keer herhael

-Wordt vervolgd-

Ijswater is maar de vraag wat daar de temperatuur van is (en hoe stabiel!) Natuurlijk ,ongeacht wat het is, zou je verwachten dat elke thermometer min of meer dezelfde temperatuur aangeeft. Beter zou zijn om kokend water te gebruiken. Daar moet gewoon (ok even afwijkingen door hoogte etc niet meegenomen) 100 uit komen. Maar vrees dat de iSpindel daar niet tegen kan.
Mocht je het herhalen dan zou ik alle te testen thermometers tegelijkertijd gebruiken, zo voorkom je dat je vloeistof in de tussentijd qua temperatuur veranderd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2021 23:16 u »
Ijswater is maar de vraag wat daar de temperatuur van is (en hoe stabiel!) Natuurlijk ,ongeacht wat het is, zou je verwachten dat elke thermometer min of meer dezelfde temperatuur aangeeft. Beter zou zijn om kokend water te gebruiken. Daar moet gewoon (ok even afwijkingen door hoogte etc niet meegenomen) 100 uit komen. Maar vrees dat de iSpindel daar niet tegen kan.

De temperatuur waarbij water kookt is afhankelijk van de luchtdruk...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2021 08:35 u »
De temperatuur waarbij water kookt is afhankelijk van de luchtdruk...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt

Vandaar ook de disclaimer in mijn stukje "....even afwijkingen door hoogte etc.... ;) (klopt dat luchtdruk dan de grootste variabele is, maar strekking van het stukje was dat het kookpunt ieg hetzelfde is, temperatuur van ijswater kan bij slecht mengen/langer staan etc. minder stabiel zijn)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2021 16:47 u »
Vandaar ook de disclaimer in mijn stukje "....even afwijkingen door hoogte etc.... ;) (klopt dat luchtdruk dan de grootste variabele is, maar strekking van het stukje was dat het kookpunt ieg hetzelfde is, temperatuur van ijswater kan bij slecht mengen/langer staan etc. minder stabiel zijn)

Hier in de lage landen is er niet zo veel verschil in hoogte, vandaar dat ik expliciet verwijs naar de luchtdruk. Maar we weten allebei waarover we het hebben.  :)

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #11 Gepost op: 19-01-2021 12:48 u »
Ijswater is maar de vraag wat daar de temperatuur van is (en hoe stabiel!) Natuurlijk ,ongeacht wat het is, zou je verwachten dat elke thermometer min of meer dezelfde temperatuur aangeeft.

Smeltend ijs kan prima gebruikt worden. Zo heb ik het ooit ook geleerd op het natuurkundepracticum op mijn laboratoriumopleiding.
Veel ijs, met net voldoende water -bij voorkeur van zo zuiver mogelijk water- zal een temperatuur van 0°C houden, zolang het ijs aan het smelten is. (kijk hier maar eens: https://science-web.nl/11jedu-info-shop/3d/107-science-pakket/praktijk-modules/proeven/688-opwarmen-ijs#:~:text=Dit%20smelten%20gebeurt%20bij%20exact,en%20andersom)%20heet%20het%20smeltpunt. )
Ik gebruik deze methode nog steeds op mijn werk om te controleren of onze thermometers nog ok zijn, waarbij we ook in kokend water de 100°C testen.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2021 13:19 u »

-Wordt vervolgd-

Zojuist het jongbier opgemeten.
iSpindel geeft SG 1,012 en de hydrometer 1,022.
Het verschil van 0,010 blijft dus bestaan.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2021 15:23 u »
Ja, maar je hebt de iSpindel nog niet opnieuw gekalibreerd, toch? Of wel?
Indien wel kun je gewoon 0,010 optellen bij het iSpindel SG om de juiste waarde te krijgen.. In Brewfather kun je – als ik het goed heb – de SG waarde automatisch laten aanpassen (net als de temperatuur).

Offline Hopfenfox

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2021 15:43 u »
Klopt, ik heb in Brewfather mijn iSpindel standaard op -4 staan.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2021 17:14 u »
Ik heb Brewfather app wel aangeschaft maar die werkt (nog) niet goed samen met de Grainfather app (beta-versie). Daarom gebruik ik de Grainfather app maar die ondersteund (volgens mij) de iSpindel niet. Ik gebruik daarvoor de Brewspy app naar alle tevredenheid.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2021 21:39 u »
Daarom gebruik ik de Grainfather app maar die ondersteund (volgens mij) de iSpindel niet.
Volgens hun site wel: https://grainfather.com/community-tools-features/
Helemaal onderaan: Tilt, Plaato en iSpindel

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2021 23:00 u »
Als je de SG precies wil meten dan kun je het beste de iSpindel opnieuw kalibreren. Niet ingewikkeld maar wel ff een klus. Afhankelijk van de methode die je kiest blijft er altijd een afwijking. Maar ook zonder de kalibratie kun je volgens mij wel goed het einde van de vergisting vaststellen. Meestal meet ik voor het bottelen nog de dichtheid met een refracto- of hydrometer.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2021 23:02 u »

Wat is het nut dan van die coaxkabel?

Voor het kalibreren van de ispindel is dit een handige methode: die ik overigens precies omgekeerd uitvoer.
Maar hij heeft ook links om de verhouding suikerwater voor bepaald sg uit te rekenen en hoeveel water / suiker er dan bij moet.

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2021 23:15 u »
Wat is het nut dan van die coaxkabel?

Ik vergist in een koelkast met een verwarmingselement erin en aangestuurd met een STC-1000.
Die koelkast vormt een Kooi van Faraday en laat het signaal dat de iSpindel uitzendt niet of slecht door.
Op een Duitse website vond ik de oplossing om een coaxkabel te gebruiken met een uiteinde in de koelkast en het andere uiteinde buiten de koelkast. Deze vormt zo een dubbele antenne met een nauwkeurig bepaalde lengte van de blote binnenkabel (1/4 Lambda van de wifi-frequentie).
OP deze manier heb ik een perfecte ontvangst van het wifi-signaal van de iSpindel op mijn netwerk.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #20 Gepost op: 19-01-2021 23:20 u »
Ik vergist in een koelkast met een verwarmingselement erin en aangestuurd met een STC-1000.
Die koelkast vormt een Kooi van Faraday en laat het signaal dat de iSpindel uitzend niet of slecht door.
Op een Duitse website vond ik de oplossing om een coaxkabel te gebruiken met een uiteinde in de koelkast en het andere uiteinde buiten de koelkast. Deze vormt zo een dubbele antenne met een nauwkeurig bepaalde lengte van de blote binnenkabel (1/4 Lambda van de wifi-frequentie).
OP deze manier heb ik een perfecte ontvangst van het wifi-signaal van de iSpindel op mijn netwerk.

Interessant, er vanuitgaande dat je op het 2,4 GHz wifi bent aangesloten, hoe lang moet dat stuk coaxkabel dan zijn? 3,125cm?

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 19-01-2021 23:36 u »
Ik heb de binnendraad op 32 mm lengte.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #22 Gepost op: 19-01-2021 23:40 u »
Thanx, ga ik ook proberen om het signaal te versterken

Offline Pieter1954

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2021 13:55 u »
Zojuist het jongbier opgemeten.
iSpindel geeft SG 1,012 en de hydrometer 1,022.

Ik heb het probleem gevonden. 3 dagen achter elkaar het jongbier opgemeten met de hydrometer. Deze blijft steken op een SG 1,016, m.i. heel redelijk voor een Rochefort 8. De iSpindel was inmiddels gezakt naar SG 988. Gisteren nog een kleine tussensprint gehad van een paar punten.
Vandaag heb ik alles overgeheveld naar een schoon vat en de iSpindel eruit gehaald. Onderin zat een laagje bier! Dus ergens lekkage.

Hebben jullie hier ook wel eens last van? Dit is voor mij de 2e keer. De 1e keer was mijn iSpindel naar de filistijnen. Ik had 'm opgestuurd naar Scorpionrose maar volgens hem was hij echt stuk. Bij hem een nieuwe gekocht en nu weer hetzelfde probleem. Dat wordt een dure hobby zo.

Hoort er niet in de petling een rubberen ring voor de afdichting? Of zijn er petlings in omloop die wel goed afsluiten?

Offline TimW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2021 15:04 u »
Hoort er niet in de petling een rubberen ring voor de afdichting? Of zijn er petlings in omloop die wel goed afsluiten?

Wellicht helpt teflon tape over de schroefdraad om lekkages tegen te gaan?

Tags: