Ruim een jaar ben ik nu weer aan het brouwen en mijn brouwerijtje is aardig compleet aan het worden.
Er is nog veel te leren en ik probeer nu het deel "koelen en whirlpoolen" te begrijpen.
In mijn Brew Monk gebruik ik een rvs koelspiraal en ik heb ook een whirlpoolbuis gekocht. Maar ik ben er nog niet uit hoe ik die twee het beste kan gebruiken.
Dit is wat ik doe.
Met nog een kwartier te koken zet ik de spiraal in de ketel en sluit ik de whirlpoolbuis aan.
Na het koken en het opvissen van de hopzakjes laat ik het koelwater stromen, laag erin en hoog eruit.
Als de thermometer 80 graden aangeeft zet ik de pomp aan. Ik wacht tot het wort onder 25 graden is, dan zet ik de pomp uit en gaat het wort naar het gistvat. Niets spectaculairs of vreemds.
Dit zijn mijn waarnemingen.
Tussen de windingen van de koelspiraal zit geen ruimte. Er staat dus een grote gekoelde cilinder in mijn ketel die aan de bovenkant open is.
De aanzuigopening van de pomp is buiten de spiraal.
Het uitstromende koelwater is warmer dan het instromende water, dus de spiraal doet zijn werk. Het koelen gaat niet zo snel als hier in de afgelopen dagen is geschreven, maar ik heb de tijd niet bijgehouden dus die ik weet niet precies.
Als de ketel leeg is vind ik geen kegel van vaste deeltjes in het midden maar alleen een dunne laag min of meer aangekoekt spul. Dat is maar weinig en het is makkelijk weg te halen.
Ik vraag me een paar dingen af.
Kan er in deze opstelling een draaikolk ontstaan die de vaste deeltjes naar het midden trekt?
Is het circuleren van het wort wel of niet efficiënt?
Wat is beter, de whirlpoolbuis binnen of buiten de koelspiraal laten uitkomen?
Graag jullie ervaringen en tips.
Voor de foto's heb ik alles in de ketel gezet, het verschil is de uitloop van de buis binnen en buiten de spiraal. De buis komt uit bij de bovenkant van de spiraal.