Beginnersvraag over hergisting

Gestart door Heemeijer, 15-01-2021 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heemeijer

Goede middag,

Op het moment staan mijn eerste paar zelf gebrouwde biertjes op fles te hergisten.
De meeste vragen die ik had heb ik prima terug kunnen vinden op het forum of op de wiki, maar ik heb toch nog 2 vragen over de hergisting.

In het recept staat dat na het bottelen de flesjes 2 weken op kamer temperatuur moeten blijven staan, maar dat pas na 2 maanden de smaak volledig zou zijn. Moeten de flessen na die 2 weken nog steeds op kamer temperatuur blijven? Of moeten ze na 2 weken koel weg gelegt worden?

En na die 2 maanden hoe lang en bij welke temperatuur kan ik ze dan eventueel bewaren? (Zijn maar 9 flesjes dus zal nu niet veel bewaard hoeven worden)  :proost:

En ik zie dat er op de bodem van de flesje (flesjes zijn nu 6 dagen gevuld), een laagje bezinksel zit.
Kan dit kwaad? En kun je het voorkomen?

Het filteren en hevelen was niet ideaal.
Alles is gefilterd met een keuken zeef. Voor volgende bouwsels komt er sowieso een hevelfilter.

De biertjes zijn gebrouwen met een IPA thuis setje voor 5 liter van Brouwpunt.

trebvuister

Citaat van: Heemeijer op 15-01-2021  12:37 uGoede middag,

Op het moment staan mijn eerste paar zelf gebrouwde biertjes op fles te hergisten.
De meeste vragen die ik had heb ik prima terug kunnen vinden op het forum of op de wiki, maar ik heb toch nog 2 vragen over de hergisting.

In het recept staat dat na het bottelen de flesjes 2 weken op kamer temperatuur moeten blijven staan, maar dat pas na 2 maanden de smaak volledig zou zijn. Moeten de flessen na die 2 weken nog steeds op kamer temperatuur blijven? Of moeten ze na 2 weken koel weg gelegt worden?

En na die 2 maanden hoe lang en bij welke temperatuur kan ik ze dan eventueel bewaren? (Zijn maar 9 flesjes dus zal nu niet veel bewaard hoeven worden)  :proost:

En ik zie dat er op de bodem van de flesje (flesjes zijn nu 6 dagen gevuld), een laagje bezinksel zit.
Kan dit kwaad? En kun je het voorkomen?

Het filteren en hevelen was niet ideaal.
Alles is gefilterd met een keuken zeef. Voor volgende bouwsels komt er sowieso een hevelfilter.

De biertjes zijn gebrouwen met een IPA thuis setje voor 5 liter van Brouwpunt.
Na 2 weken flesje proeven. Ik laat ze daarna op kamertemperatuur staan.
Hoe de smaak ontwikkeld is afhankelijk van het soort bier (dus regelmatig proeven).
Bezinksel kan geen kwaad, voorzichtig uitschenken. Voorkomen is lastig, is mijn ervaring. Het ligt altijd wat gist op de bodem.

biking rebel

Aangezien het een IPA betreft zou ik ze na 3-4 weken koel zetten, dan blijft de hoparoma het langste goed.

Wat betreft bezinksel: kan geen kwaad, maar op ten duur (na maanden) kan het smaakafwijkingen gaan geven afhankelijk van hoe dik die laag is en welke gist het betreft. Er treedt namelijk autolyse op. Koud zetten vertraagd dat proces maar vertraagt ook het rijpingsproces. Wat mij betreft niet het belangrijkste om op te letten als je begint. Het bier na de hoofd- en nagisting een week laten staan, zodat alle zwevende deeltjes goed kunnen uitzakken en vervolgens alleen de heldere vloeistof te bottelen voorkomt dat je een dikke laag op je bodem van je flesje krijgt.

Arjen1969

Flessen staan bij mij altijd te hergisten op 20 graden (wel in het donker, licht is slecht voor je bier, dus bij mij staan de kratten in een hoek in de keuken met een doek erover zodat de flessen in het donker staan). Vervolgens een week na bottelen trek ik meestal een fles open om te zien of de hergisting op gang is gekomen. Afhankelijk van het bier staan de flessen dan nog een paar weken en dan gaat het meestal op (brouw maar 20 liter en mijn vrienden komen graag proeven wat ik gebrouwen heb). Zeker met een IPA zou ik niet te lang laten rijpen ivm smaakverlies van je hoparoma. Ik heb toevallig ook afgelopen maand een IPA gebrouwen en die is nu al prima op smaak. Veel plezier met proeven!!

Heemeijer

Bedankt voor jullie uitleg en advies.
Blij dat het bezinksel niet zo veel kwaad kan.
Ik zal af en toe eens een flesje proberen om te proeven.


Jacques

Citaat van: Heemeijer op 16-01-2021  13:53 uBedankt voor jullie uitleg en advies.
Blij dat het bezinksel niet zo veel kwaad kan.
Ik zal af en toe eens een flesje proberen om te proeven.

Probeer het bezinksel zo klein mogelijk te houden. Dat doe je door een kleine week te wachten met bottelen nadat de vergisting is afgelopen. En ook door zo min mogelijk gist mee te nemen voor de hergisting op fles.
Eventueel kun je bottelgist gebruiken. Je hebt daar slechts een heel klein beetje van nodig (0,02 tot 0,07 g per liter). Het vervelende is dat als de verpakking is aangebroken je de gist binnen een paar weken moet gebruiken.

brouwerwaldonk

Door het bier na de hoofdgisting over te hevelen naar een ander vat met onderaan een droesemkapje op de buis kan je hevelen zonder de gist mee te nemen. Voor het bottelen hevel je nogmaals naar de bottelemmer met dat droesemkapje en zodoende heb je geen bezinksel of overtollige gist in de flessen.


Oxhead

Zonder gist krijg je geen hergisting op de fles dus ook geen koolzuur. Je zal dus altijd een bezinksel krijgen met hergisting op fles, probeer dit wel zou weinig mogelijk te houden.
 :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oxhead op 17-01-2021  10:16 uZonder gist krijg je geen hergisting op de fles dus ook geen koolzuur. Je zal dus altijd een bezinksel krijgen met hergisting op fles, probeer dit wel zou weinig mogelijk te houden.
 :brouwen:

Als je niet te lang wacht met bottelen (niet langer dan een week na einde nagisting) dan zweeft er nog voldoende gist in het bier voor de hergisting. Maar het kan soms wat langer duren voordat de hergisting op gang komt. Als je het zeker voor het onzekere wilt nemen kun je een kleine hoeveelheid bottelgist enten kort voor het bottelen. Wel moet je dan zorgen voor een goede vermenging. Hydrateer de gist vooraf en giet de de gehydrateerde gist in het gistvat. Hevel daar het te bottelen bier overheen. Na een paar liter kun je daarna opgeloste bottelsuiker toevoegen. Vervolgens hevel je de rest van het bier in het bottelvat. Op die manier is alles goed gemengd en heeft de gist geen last van een hele hoge suikerconcentratie, waardoor de bottelgist beschadigd kan worden.
Een alternatief is bottelsuiker en bottelgist zo'n 12 uur voor het bottelen voorzichtig in het gistvat te gieten. In die 12 uur kan de gist en de suiker zich verspreiden over het bier en wordt de gist al geactiveerd. De hergisting gaat hierdoor sneller op gang.

Heemeijer

Oké, bedankt voor de uitleg en advies.

Ik zal voor de volgende keer eens opzoek gaan naar een hevel met droesemkapje.
Kan ik die gewoon op de bodem laten rusten of moet ik iets boven het bezinksel hevelen?

Ook zal ik eens kijken om de nagisting in een andere ton te doen.

Ben erg benieuwd hoe veel het gaat schelen.

Arjen1969

Citaat van: Heemeijer op 18-01-2021  18:43 uOké, bedankt voor de uitleg en advies.

Ik zal voor de volgende keer eens opzoek gaan naar een hevel met droesemkapje.
Kan ik die gewoon op de bodem laten rusten of moet ik iets boven het bezinksel hevelen?

Ook zal ik eens kijken om de nagisting in een andere ton te doen.

Ben erg benieuwd hoe veel het gaat schelen.

Als je een hevel met droesemkap aanschaft (zou ik zeker doen) dan is het bij mij zo dat ik die voorzichtig in het vat laat zakken. Op een cm of 5 voor de bodem maak ik de pompslag om de hevel op te starten. Daarna voorzichtig laten zakken op de bodem in het gistvat. Werkt voor mij prima, krijg helder bier uit het vat. Vooral niet alles er uit willen hevelen, een droesemkapje houdt de gist op de bodem niet tegen, dus ik kijk altijd in het vat en stop als ik het bier bijna tot aan het gist heb leeg geheveld.

brouwerwaldonk

Citaat van: Arjen1969 op 19-01-2021  17:17 uAls je een hevel met droesemkap aanschaft (zou ik zeker doen) dan is het bij mij zo dat ik die voorzichtig in het vat laat zakken. Op een cm of 5 voor de bodem maak ik de pompslag om de hevel op te starten. Daarna voorzichtig laten zakken op de bodem in het gistvat. Werkt voor mij prima, krijg helder bier uit het vat. Vooral niet alles er uit willen hevelen, een droesemkapje houdt de gist op de bodem niet tegen, dus ik kijk altijd in het vat en stop als ik het bier bijna tot aan het gist heb leeg geheveld.
Dat een droesemkapje de gist niet tegenhoud vind ik heel raar. Er zit altijd een houten plankje van 2 cm aan een kant onder mijn gistvat, om al het bier te kunnen overhevelen. Als ik mijn gistvat leegmaak (een menno pan 70 L) laat ik de buis gewoon zakken aan de kant waar geen plankje zit, helemaal tot op de bodem. Dan begin ik te hevelen, alle bier wat ik overhevel is zo goed als helder en de gist komt helemaal niet mee. Misschien heb jij een ander droesemkapje dan ik.




Heemeijer

Even een kleine update, gister was het 2 weken geleden dat de biertjes zijn gebotteld. Volgens de beschrijving zouden ze dan drinkbaar moeten zijn en na 2 maanden pas helemaal gerijpt.

Dus gister toch maar even 1 open getrokken en tot mijn grote verbazing is het een prima biertje geworden.  :biersmile:

Er zit inderdaad wel iets wat veel gist in en behoorlijk veel koolzuur.
Het 2e gebrouwen biertje zit nu nog in de gist emmer. Ik zal jullie tips gebruiken om te proberen iets minder gist mee te bottelen.

 :degroeten:

brouwerwaldonk

Citaat van: Heemeijer op 24-01-2021  11:46 uEr zit inderdaad wel iets wat veel gist in en behoorlijk veel koolzuur.
Het 2e gebrouwen biertje zit nu nog in de gist emmer. Ik zal jullie tips gebruiken om te proberen iets minder gist mee te bottelen.
Om u een idee te geven van de hoeveelheid gist die ik gebruk als bottelgist bij glashelder bier na het lageren.
Als het bier glashelder is na het lageren zit bij nagenoeg geen gist meer in het bier. Ik kan dat zien door een druppel bier onder de microscoop te bekijken.
Vóór ik ga bottelen neem ik een klein flesje met 11 ml steriel wort en ent daarin 1 ml gistend wort.




Als dat klein flesje met 12 ml ook aan het gisten is dan begin ik te bottelen

In elke 8 L doe ik 1,5 ml gistend wort, daarmee wordt het bier amper wazig. Dat maakt dat ik mijn flessen bier helemaal kan leeggieten in mijn glas.
In de flessen is totaal geen gist te zien op de bodem en toch zit er voldoende gist in om de hergisting op fles te voltooien. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.