Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Circulatie RIMS en filtratie problemen  (gelezen 584 keer)

Offline PaultjePils

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Circulatie RIMS en filtratie problemen
« Gepost op: 13-01-2021 21:07 u »
Ik zit al een tijdje te stunten met de flowrate van het circuleren tijdens de maisch. Jaren heb ik zonder aan mijn schrootmolen te zitten op de grainfather tussen de 80 en 85% procent rendement gedraaid met een wat langzame maar soepele flowrate. Ik vond dat het wat sneller moest circuleren voor helderder wort en was bereid daar rendement voor in te leveren (zolang het maar consistent of voorspelbaar is). Met grover schoten was er vaak amper winst in flowrate en al gauw kwam ik in de problemen met onvoorspelbaar rendement, vooral met gebruik van spelt, tarwe of rogge. Met grover schroten werden deze mouten amper gebroken. Een tarwe bier had dan ineens 55% rendement. Ik moest weer fijner schroten totdat tarwe weer gebroken was. Vanaf die schrootinstellingen begon de ellende met circulatie flow rate. Zelfs met rijsthulzen kreeg ik het amper soepel. Totdat de moutkorf omhoog ging dan zakt al het water als een baksteen de ketel in. Spoelen kan dan ook zo voorbij zijn. Ondertussen heb ik veel geprobeerd. Optimaliseren van klam schroten met verschillende water hoeveelheden en verschillende incubatieperiodes (meteen erna of pas na 20 minuten schroten). Hier zat maar weinig verschil in. Verschil met klam schroten en droog was aanzienlijk.

Lang verhaal maar ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe met het inmaischen, roeren of rustperiode voor het circuleren zodat het filterbed stabieler is. Andere gedachte is moutkwaliteit. Ik gebruik alleen Swaen mout en wellicht zijn de specs de laatste tijd slecht, hoog eiwitgehalte of wat dan ook. Verstijfselingstemperatuur schijnt ook wat hoger te liggen nu. Alle tips zijn welkom. Als mensen met een RIMS (Grainfather Easybrew Brew Monk) soortgelijke ervaringen hebben is dat ook welkom. Gedeelde smart..  >:D

Dit is het schrootsel nu

Zo ziet het bostel eruit na het maischen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Circulatie RIMS en filtratie problemen
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2021 22:25 u »
Waarom wil je kraakheldere wort? Je bier wordt er niet beter van.

Zie ook het antwoord dat ik gisteren gegeven heb.
Er is ook een zeer ervaren brouwer die prijzen gewonnen heeft met niet heldere wort.  ;)

Het grootste deel van de trub kun je het beste kwijtraken. Maar het wort hoeft niet kraakhelder te zijn. Er wetenschappelijke onderzoeken waaruit zelfs blijkt dat licht troebele wort gunstig is voor de vergisting. Kraakheldere wort bevat weinig vetzuren en eiwitten. De gist heeft deze stoffen nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Overigens streefde ik in het verleden ook kraakheldere wort na. Nu ik dat niet meer doe zijn mijn bieren er niet slechter op geworden...

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2021 11:47 u »
Laat ik het even anders verwoorden en wat minder focussen op helder wort (ik ben met je eens dat het niet kraakhelder hoeft). Maar als het idee van een RIMS is om te circuleren dan moet dat ook gebeuren vind ik. Met de Grainfather bijvoorbeeld, als er niet gecirculeerd wordt dan warm je alleen de bodem op waar ook de thermometer zit. Na een tijdje zal mogelijk de moutkorf een stuk kouder zijn dan wat je zou willen.

Dus daarom wil ik even stilstaan bij de factoren die meespelen met de filtratie en dus circulatie. Wat ik frappant vind is dat tijdens het circuleren het wort nauwelijks stroomt maar als de moutkorf omhoog is het filtreren soepel gaat. Na uitmaischen is het wort warmer en minder viskeus, maar volgens mij is er nog iets aan de hand.

Om het lange verhaal van boven samen te vatten:
Kan moutkwaliteit een rol spelen? Zo ja zou dan ouderwetse eiwitrust kunnen helpen?
Zou iemand nog grover schroten dan op de plaatjes hierboven?
En wellicht hebben mensen speciale technieken met inmaischen en roeren in een RIMS die helpen met circulatie?

Offline Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2021 12:07 u »
Kan het nog met je beslagdikte te maken hebben? Bij weinig liter per kilo kan je mout wellicht beter een filterbed vormen dan wanneer het in een oceaan aan maischwater zwemt die ook nog eens constant in beweging is door het rondpompen? Dus te veel water boven/in je bostel.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2021 13:45 u »
Laat ik het even anders verwoorden en wat minder focussen op helder wort (ik ben met je eens dat het niet kraakhelder hoeft). Maar als het idee van een RIMS is om te circuleren dan moet dat ook gebeuren vind ik. Met de grainfather bijvoorbeeld, als er niet gecirculeerd wordt dan warm je alleen de bodem op waar ook de thermometer zit. Na een tijdje zal mogelijk de moutkorf een stuk kouder zijn dan wat je zou willen.

Dus daarom wil ik even stilstaan bij de factoren die meespelen met de filtratie en dus circulatie. Wat ik frappant vind is dat tijdens het circuleren het wort nauwelijks stroomt maar als de moutkorf omhoog is het filtreren soepel gaat. Na uitmaischen is het wort warmer en minder viskeus, maar volgens mij is er nog iets aan de hand.

Om het lange verhaal van boven samen te vatten:
Kan moutkwaliteit een rol spelen? Zo ja zou dan ouderwetse eiwitrust kunnen helpen?
Zou iemand nog grover schroten dan op de plaatjes hierboven?
En wellicht hebben mensen speciale technieken met inmaischen en roeren in een RIMS die helpen met circulatie?

Mijn ervaring is dat het alles te maken heeft met het communicerende vaten effect. Zodra je hoogteverschil creŽert loopt het veel gemakkelijker door. Optimaal schroten, beslagdikte en viscositeit zijn uiteraard zeer belangrijk. Begin maisch roer ik geregeld met af en toe pomp aan. Half uur voor einde maisch roer ik niet meer en pomp draait volop met constante doorloop.

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2021 10:07 u »
Bedankt voor de reacties

Kan het nog met je beslagdikte te maken hebben? Bij weinig liter per kilo kan je mout wellicht beter een filterbed vormen dan wanneer het in een oceaan aan maischwater zwemt die ook nog eens constant in beweging is door het rondpompen? Dus te veel water boven/in je bostel.

Ik hou al een tijdje de 2.7 liter per kilo plus mashtun deadspace in Brewfather aan. Ik ben met je eens dat soms de bovenplaat van de filter in de korf wel flink kan zakken en dat er dus veel water/wort boven kan zwemmen.

Mijn ervaring is dat het alles te maken heeft met het communicerende vaten effect. Zodra je hoogteverschil creŽert loopt het veel gemakkelijker door. Optimaal schroten, beslagdikte en viscositeit zijn uiteraard zeer belangrijk. Begin maisch roer ik geregeld met af en toe pomp aan. Half uur voor einde maisch roer ik niet meer en pomp draait volop met constante doorloop.

Het zou ook wel zoiets moeten zijn als het communicerende vaten effect. Als je klaar bent met roeren, wacht je dan even voor je de pomp aanzet of doe je dat direct? Met constante doorloop bedoel je pomp volledig open zonder wort dat door de overflow loopt? Want dat heb ik amper meegemaakt.

Tags: