Hallo mede brouwers,
Een tijdje geleden een starterspakket aangeschaft en begonnen met het brouwen van het eerste biertje. Dit is aardig gelukt, alleen ontbrak er schuim/CO2.
Na de hoofdgisting heb ik CO2 klonten gebruikt die bij het startpakket zaten, het gaat om deze:
https://www.braumarkt.com/CO2-klontjes-carbonatieklontjes-250-grIk heb op Google en dit forum onder ander gevonden dat je suiker kan oplossen in water en dit toevoegen aan het brouwsel.
Nu heb ik in 250 ml water genoeg klontjes gedaan om aan de 7 g/l suiker te zitten. Deze opgelost in kokend water en in de bottelemmer gegoten.
Vervolgens heb ik het brouwsel over geheveld naar de bottelemmer en vervolgens het bier in flesjes gedaan.
Resultaat was dus geen tot heel weinig koolzuur/schuim.
Zou dit kunnen doordat de CO2 klontjes wellicht niet geschikt zijn om op te lossen in water? Heeft iemand hier ervaring mee?
Raden jullie aan om de volgende keer gewoon suiker te gebruiken? Dit kan dan gewoon kristalsuiker zijn van de supermarkt?
Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik het ga oplossen in water?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, zodat mij volgende biertje een mooie schuimkraag heeft!