White Labs WLP630 Berliner Weisse Blend - Starter?

Gestart door viaxllo, 13-01-2021 20:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

viaxllo

Dag forumvrienden,

Veel heb ik hier nog niet gevraagd, maar ik loop toch tegen een raadsel aan, allicht kunnen jullie wat wijsheid geven.

Voor zondag aanstaande staat een Weizen op de planning, met als gist de WLP630 van White labs, voor een batch van 25 L.
Nu is deze gist een hybride van een Duitse Weizen gist, en Lactobacillus om het zuur te krijgen.
De vraag: is het noodzakelijk een starter te maken voor de gist, aangezien ik hier veel wisselende berichten over hoor, met name omdat de Lactobacillus zijn werk zou moeten kunnen doen voordat er alcohol gevormd wordt, de eerste aantal uren in dat geval dus.
En indien er geen giststarter gemaakt wordt, betekent dat, rechtstreeks uit het buisje het gistvat in?

Laatste vraag daarin, aangezien de zuren aanmaken tot wel 4 maanden kan duren, is het wenselijk het de gehele tijd in het vat te laten, of na circa twee weken te bottelen en warm weg te zetten?

Alvast bedankt!

seed7

Citaat van: viaxllo op 13-01-2021  20:32 uVeel heb ik hier nog niet gevraagd, maar ik loop toch tegen een raadsel aan, allicht kunnen jullie wat wijsheid geven

Je kunt er prima een starter mee maken.
De lactobacillus maakt zuur, maar remt z'n eigen groei daarmee af. Er is dus een maximum zuurgraad die je kunt halen. Die is wel afhankelijk van de stam. Het snoept daarbij maar een klein deel van de suiker op. 

Bij een Weisse is het gebruikelijk beide gistingen tegelijkertijd te laten lopen. Eigenlijk die met Brettanomyces ook, maar die zit niet in deze blend.

Je kunt gewoon afvullen als het uitgegist is, 2-3 weken. De L. in deze blend is niet heel erg snel dus het kan nog wat zuurder worden op de fles. Als er Brett in de mix zit dan is die pas na een half jaar op dronk. Dat is dan wel een heel ander bier.

Ingo

viaxllo

Citaat van: seed7 op 13-01-2021  20:40 uJe kunt er prima een starter mee maken.
De lactobacillus maakt zuur, maar remt z'n eigen groei daarmee af. Er is dus een maximum zuurgraad die je kunt halen. Die is wel afhankelijk van de stam. Het snoept daarbij maar een klein deel van de suiker op. 

Bij een Weisse is het gebruikelijk beide gistingen tegelijkertijd te laten lopen. Eigenlijk die met Brettanomyces ook, maar die zit niet in deze blend.

Je kunt gewoon afvullen als het uitgegist is, 2-3 weken. De L. in deze blend is niet heel erg snel dus het kan nog wat zuurder worden op de fles. Als er Brett in de mix zit dan is die pas na een half jaar op dronk. Dat is dan wel een heel ander bier.

Ingo

Dan is dat hoe we het gaan doen, bedankt voor het snelle antwoord, ik ben benieuwd!
Overigens, na het afvullen nog enkele weken warm wegzetten dus?

seed7

De Lactobacillus werkt sneller als het warm is. Traditioneel wordt Berliner Weisse bij ~18C vergist en binnen 14 dagen afgevuld en gaat dan in opslag. De temperatuur werd daar amper tot niet geregeld. Kwestie van geduld hebben.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.