Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Jan Spoelstra won tijdens het ONK 2005 de eerste prijs in de klasse D (133 inzendingen).Van Jan Spoelstra ontving ik onlangs het volgende prijswinnende recept.Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Jan SpoelstraBron van het recept: zelfontwikkeldLocatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: --Naam brouwsel: QuadrupelBiertype: QuadrupelBegin SG: 1094Eind SG: 1020Kleur (berekend): 40 EBCBerekende bitterheid: 17 EBUHoeveelheden per 10 liter wort/bierMout & suiker2000 gram 54,6 % pilsmout 3 EBC 750 gram 20,5% munich 17 EBC 500 gram 13,6 % cara 120 120 EBC 25 gram 0,7 % Speciaal B 400 EBC 16 gram 0,4 % chocolademout 375 gram 10,2 % bruine kandijsuiker (toegevoegd na 45 minuten koken) Water9,2 L maischwater8 L spoelwaterMaischschema10 min 37 gr C15 min 45 gr C20 min 52 gr C45 min 67 gr C15 min 72 gr C 1 min 78 gr CHop11 gram Challenger 8 % alfa bloemen kooktijd 90 min 7 gram Saaz 4 % alfa bloemen kooktijd 10 minKruiden of andere toevoegingen5 gram naam koriander kooktijd 5 minTotale kooktijd wort: 90 minGist: Wyeast Belgium Abbey II
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
En dit bespreek je in bewezen recepten?
Op verzoek van de meest actieve leden van dit forum heb ik dit nieuwe onderdeel van het forum aangemaakt.In deze rubriek mogen enkel recepten worden opgenomen die een eerste, tweede, derde plaats hebben gewonnen bij een wedstrijd met meer dan 75 inzendingen (bieren).Bij vermelding van het recept dienen alle ingrediënten en werkwijze bekend gemaakt te worden. Verder behoort het commentaar van het jurylid zo compleet mogelijk vermeld te worden.Ook dienen zoveel mogelijk gegevens over de wedstrijd bekend te worden gemaakt zoals:de organisatie de wedstrijd heeft georganiseerd;de plaats van de wedstrijd;de datum van de wedstrijd;het aantal inzendingen in de categorie waarin de prijs behaald is;de hoogte van de prijs die behaald is dan wel het aantal punten.Kortom alles waarom jouw recept in deze erelijst is opgenomen!
Goed punt, maar hoe weet een startende brouwer dit
Door het forum reglement te lezen voordat je begint met posten. Een goed gebruik op de meeste fora.Daarnaast staat het letterlijk boven het bericht wat hij zelf plaats.
Hoeveelheden aanpassen op jouw systeem, evt met kleine correctie voor BZR (rendement). Werkt zo voor elk recept, waar je het ook vindt.Kook- en maischtijden blijven origineel, als gegeven in recept.Hops (niet gevraagd) in principe aanpassen op ibu (bitter).. Minder sterke hop dan in recept: meer dioseren.. En omgekeerd.Gist (ook niet gevraagd) aanpassen op volume in gistvat. Half volume is helft van de gist..Succes, Snelbier.
Omdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.
Omdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptONK D1 2005 Quadrupel - Jan SpoelstraBrouwdatumBierstijlQuadrupelVolume5,0 lBegin SG1,087 SGBerekende kleur (Morey)55 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)17 IBUBrouwzaalrendement80,0 %Kooktijd90 min.Water en brouwzoutenHoeveelheidIngrediënt4,61 lWater uit 2,25 lSpoelwaterWaterprofiel behandeld waterCaMgNaHCO3ClSO40 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/lVergistbare ingrediëntenHoeveelheidNaamMouterijKleur%1,00 kgPilsener 3 - Dingemans2 EBC54,6 %0,37 kgMunichmout I - Weyermann19 EBC20,5 %0,25 kgCaraMunich (Cara 120) - Dingemans162 EBC13,6 %0,19 kgBruine kandijsuikereneric26 EBC10,2 %0,01 kgSpecial B (Cara 400) - Dingemans539 EBC0,7 %0,01 kgChocolate (Mout Roost 900) - Dingem.1216 EBC0,4 %MaischschemaOmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteZuurrust37,0 °C0 min.10 min.2,8 l/kgEiwitrust45,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kgTussenrust52,0 °C0 min.20 min.2,8 l/kgAmylaserust67,0 °C0 min.45 min.2,8 l/kgUitmaischen72,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kgHopHoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU5,5 gChallangerbellen8,0%90 min.15,5 IBU3,5 gSaazerbellen4,0%11 min.1,8 IBUOverige ingrediëntenHoeveelheidNaamTypeGebruik2,50 gKorianderzaadspecerijkokenGistHoeveelheidNaamTypestarterBelgian Abbey II (1762)bovengist
Bedankt voor de uitleg ik ga het uit proberen en wellicht dat ik mijn bevindingen deel. In een nieuwe thread natuurlijk en niet als reactie op het Board "Prijswinnende recepten" .
Het beste is dit afgesplitste topic te gebruiken voor jouw bevindingen.