Discussie nav prijswinnende Quadrupel

Gestart door Juzes, 13-01-2021 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Juzes

Onderstaande discussie is afgesplitst omdat het board Bewezen Recepten een eregalerij is voor winnaars van grote wedstrijden.



Citaat van: Jacques op 07-06-2005  23:59 uJan Spoelstra won tijdens het ONK 2005 de eerste prijs in de klasse D (133 inzendingen).

Van Jan Spoelstra ontving ik onlangs het volgende prijswinnende recept.



Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Jan Spoelstra
Bron van het recept: zelfontwikkeld
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: --

Naam brouwsel: Quadrupel
Biertype: Quadrupel
Begin SG: 1094
Eind SG: 1020
Kleur (berekend): 40 EBC
Berekende bitterheid: 17 EBU

Hoeveelheden per 10 liter wort/bier

Mout & suiker
2000 gram       54,6 %      pilsmout         3 EBC     
 750 gram        20,5%       munich      17 EBC     
 500 gram       13,6 %       cara 120         120 EBC     
  25 gram        0,7 %        Speciaal B      400 EBC     
   16 gram       0,4 %        chocolademout             
 375 gram       10,2 %       bruine kandijsuiker (toegevoegd na 45 minuten koken)     

Water
9,2 L maischwater
8 L spoelwater

Maischschema
10 min    37 gr C
15 min    45 gr C
20 min    52 gr C
45 min    67 gr C
15 min    72 gr C
  1 min    78 gr C

Hop
11 gram    Challenger  8 % alfa  bloemen     kooktijd 90 min
 7 gram    Saaz   4 % alfa          bloemen     kooktijd 10 min

Kruiden of andere toevoegingen
5 gram    naam koriander          kooktijd 5 min

Totale kooktijd wort: 90 min

Gist:  Wyeast Belgium Abbey II

Hallo,

Sinds kort ben ik begonnen met zelf bierbrouwen. Nu zag ik dit recept en zou ik dit graag willen proberen te brouwen. Alleen wil ik beginnen met 5 liter. Kan ik alle gegevens halveren en kan de kook en maisch tijd hetzelfde blijven of dient dit ook aangepast te worden?

Ik hoor het graag van jullie zodat ik dit een keer kan proberen.


Snelbier

Hoeveelheden aanpassen op jouw systeem, evt met kleine correctie voor BZR (rendement). Werkt zo voor elk recept, waar je het ook vindt.
Kook- en maischtijden blijven origineel, als gegeven in recept.
Hops (niet gevraagd) in principe aanpassen op ibu (bitter).. Minder sterke hop dan in recept: meer dioseren.. En omgekeerd.
Gist (ook niet gevraagd) aanpassen op volume in gistvat.  Half volume is helft van de gist..
Succes,  Snelbier.

Hoppenbrouwers

En dit bespreek je in bewezen recepten? :weetniet:

Snelbier

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2021  16:59 uEn dit bespreek je in bewezen recepten? :weetniet:
Helemaal terechte terechtwijzing, zeker naar mij als meer ervarenere forummer. Even niet gezien..
Misschien in elk 'bewezen recept' een link opnemen naar 'discussie' ? Want na elk bewezen recept komen complimenten, vragen en opmerkingen..
Betekent weer een taak er bij voor beheerders?  Of accepteren dat men toch gaat be-discussiëren?
Persoonlijk ga ik voor laatste optie.  Het is aan de lezers wat ze er mee doen, recept en palmares staat bovenaan.
Proost,  Snelbier.

Hoppenbrouwers

Bediscussiëren is geen punt. Graag zelfs. Maar open daar even zelf een eigen topic voor.

BrewBird

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2021  16:59 uEn dit bespreek je in bewezen recepten? :weetniet:
Goed punt, maar hoe weet een startende brouwer dit  :weetniet:
Mss de tekst over de uitleg van dit onderdeel ook maar eens aanpassen dan  :brouwen:
Citaat van: Jacques op 12-12-2003  10:37 uOp verzoek van de meest actieve leden van dit forum heb ik dit nieuwe onderdeel van het forum aangemaakt.

In deze rubriek mogen enkel recepten worden opgenomen die een eerste, tweede, derde plaats hebben gewonnen bij een wedstrijd met meer dan 75 inzendingen (bieren).

Bij vermelding van het recept dienen alle ingrediënten en werkwijze bekend gemaakt te worden. Verder behoort het commentaar van het jurylid zo compleet mogelijk vermeld te worden.
Ook dienen zoveel mogelijk gegevens over de wedstrijd bekend te worden gemaakt zoals:
  • de organisatie de wedstrijd heeft georganiseerd;
  • de plaats van de wedstrijd;
  • de datum van de wedstrijd;
  • het aantal inzendingen in de categorie waarin de prijs behaald is;
  • de hoogte van de prijs die behaald is dan wel het aantal punten.
Kortom alles waarom jouw recept in deze erelijst is opgenomen!


Hoppenbrouwers

Citaat van: BrewBird op 13-01-2021  19:27 uGoed punt, maar hoe weet een startende brouwer dit  :weetniet:
Door het forum reglement te lezen voordat je begint met posten. Een goed gebruik op de meeste fora.

Daarnaast staat het letterlijk boven het bericht wat hij zelf plaats.

BrewBird

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2021  19:32 uDoor het forum reglement te lezen voordat je begint met posten. Een goed gebruik op de meeste fora.

Daarnaast staat het letterlijk boven het bericht wat hij zelf plaats.

Nee hier staat het ook niet. En ja nu staat het er per toeval onder maar dat is bijna bij geen 1 recept.

Juzes

Citaat van: Snelbier op 13-01-2021  16:48 uHoeveelheden aanpassen op jouw systeem, evt met kleine correctie voor BZR (rendement). Werkt zo voor elk recept, waar je het ook vindt.
Kook- en maischtijden blijven origineel, als gegeven in recept.
Hops (niet gevraagd) in principe aanpassen op ibu (bitter).. Minder sterke hop dan in recept: meer dioseren.. En omgekeerd.
Gist (ook niet gevraagd) aanpassen op volume in gistvat.  Half volume is helft van de gist..
Succes,  Snelbier.

Snelbier,

Bedankt voor de uitleg ik ga het uit proberen en wellicht dat ik mijn bevindingen deel. In een nieuwe thread natuurlijk en niet als reactie op het Board "Prijswinnende recepten" 8).

Mijn dank!

Juzes

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2021  16:59 uEn dit bespreek je in bewezen recepten? :weetniet:

Hoppenbrouwers,

Bedankt voor je feedback, ik zal kijken of hier wat mee zal doen.
Aangezien ik type ben van eerst schieten en dan vragen stellen, heb ik de forum regelementen niet doorgelezen en stelde ik mijn vraag zo dicht mogelijk bij het vuur. Wellicht handig om dit wel te doen, voordat ik weer iets verkeerd doe.
Gelukkig heeft de moderator deze thread afgesplitst en bevuilt mijn vraag niet meer dit recept.

 :proost:

Adbrouwt

Prijswinnende recepten topics zijn vaak heilig voor de winnaars. Dat kun je als beginnende poster niet altijd weten. Ik zou zeggen brouw ze en stel vooral je vragen.

Fractus

Omdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt :)

Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptONK D1 2005 Quadrupel - Jan Spoelstra
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume5,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,61 lWater uit
2,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPilsener 3 - Dingemans2 EBC54,6 %
0,37 kgMunichmout I - Weyermann19 EBC20,5 %
0,25 kgCaraMunich (Cara 120) - Dingemans162 EBC13,6 %
0,19 kgBruine kandijsuikereneric26 EBC10,2 %
0,01 kgSpecial B (Cara 400) - Dingemans539 EBC0,7 %
0,01 kgChocolate (Mout Roost 900) - Dingem.1216 EBC0,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Zuurrust37,0 °C0 min.10 min.2,8 l/kg
Eiwitrust45,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg
Tussenrust52,0 °C0 min.20 min.2,8 l/kg
Amylaserust67,0 °C0 min.45 min.2,8 l/kg
Uitmaischen72,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,5 gChallangerbellen8,0%90 min.15,5 IBU
3,5 gSaazerbellen4,0%11 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelgian Abbey II (1762)bovengist


trebvuister

Citaat van: Fractus op 14-01-2021  13:43 uOmdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt :)

Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.

Kijk dit is goede service. Zo benader je een beginnend brouwer
Ik denk dat ik het binnenkort ook een keer ga maken voor 10 liter (ik kan het inmiddels zelf omrekenen :))

Juzes

Citaat van: Fractus op 14-01-2021  13:43 uOmdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt :)

Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptONK D1 2005 Quadrupel - Jan Spoelstra
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume5,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,61 lWater uit
2,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPilsener 3 - Dingemans2 EBC54,6 %
0,37 kgMunichmout I - Weyermann19 EBC20,5 %
0,25 kgCaraMunich (Cara 120) - Dingemans162 EBC13,6 %
0,19 kgBruine kandijsuikereneric26 EBC10,2 %
0,01 kgSpecial B (Cara 400) - Dingemans539 EBC0,7 %
0,01 kgChocolate (Mout Roost 900) - Dingem.1216 EBC0,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Zuurrust37,0 °C0 min.10 min.2,8 l/kg
Eiwitrust45,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg
Tussenrust52,0 °C0 min.20 min.2,8 l/kg
Amylaserust67,0 °C0 min.45 min.2,8 l/kg
Uitmaischen72,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,5 gChallangerbellen8,0%90 min.15,5 IBU
3,5 gSaazerbellen4,0%11 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelgian Abbey II (1762)bovengist


Hi Fractus,

Dit is geweldig, bedankt voor de moeite en de berekeningen zo kan ik lekker gaan brouwen! (vooral lekker ;D)

Jacques

Citaat van: Juzes op 14-01-2021  13:17 uBedankt voor de uitleg ik ga het uit proberen en wellicht dat ik mijn bevindingen deel. In een nieuwe thread natuurlijk en niet als reactie op het Board "Prijswinnende recepten" 8).

Het beste is dit afgesplitste topic te gebruiken voor jouw bevindingen.

Adbrouwt

Als tip zou je de suiker pas kunnen toevoegen na de hoofdvergisting. Omdat je gist het zwaar heeft met het vele alcohol krijgt het na de hoofdvergisting weer makkelijke suikers om verder te kunnen.

Juzes

Citaat van: Jacques op 14-01-2021  23:54 uHet beste is dit afgesplitste topic te gebruiken voor jouw bevindingen.

Uiteraard :biersmile:

Juzes

Citaat van: Fractus op 14-01-2021  13:43 uOmdat iedereen een keer beginner is geweest, heb ik voor je het recept gedownload (er was een ProMash bestand toegevoegd bij het originele bericht) en deze met BrouwHulp naar 5 liter omgezet. Ik zet hem hieronder neer, doe ermee wat je wilt. Wat betreft gist: ik zou niet een heel pak erbij doen, want dat is wel erg veel gist voor 5 liter. De helft van een pakje komt al meer in de buurt :)

Ook is dit een redelijk oud recept, met de hogere kwaliteit mouten van tegenwoordig heb je eigenlijk alleen de 67 graden en de 72 graden stap nodig bij het maischen, de rest kun je overslaan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptONK D1 2005 Quadrupel - Jan Spoelstra
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume5,0 l
Begin SG1,087 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,61 lWater uit
2,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPilsener 3 - Dingemans2 EBC54,6 %
0,37 kgMunichmout I - Weyermann19 EBC20,5 %
0,25 kgCaraMunich (Cara 120) - Dingemans162 EBC13,6 %
0,19 kgBruine kandijsuikereneric26 EBC10,2 %
0,01 kgSpecial B (Cara 400) - Dingemans539 EBC0,7 %
0,01 kgChocolate (Mout Roost 900) - Dingem.1216 EBC0,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Zuurrust37,0 °C0 min.10 min.2,8 l/kg
Eiwitrust45,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg
Tussenrust52,0 °C0 min.20 min.2,8 l/kg
Amylaserust67,0 °C0 min.45 min.2,8 l/kg
Uitmaischen72,0 °C0 min.15 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,5 gChallangerbellen8,0%90 min.15,5 IBU
3,5 gSaazerbellen4,0%11 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
starterBelgian Abbey II (1762)bovengist


Fractus,

Terugkomend op jou berekening. Heb jij enig idee wat ongeveer het eind SG moet zijn?


Herman

Citaat van: Juzes op 23-01-2021  10:59 uFractus,

Terugkomend op jou berekening. Heb jij enig idee wat ongeveer het eind SG moet zijn?

Dat is heel erg afhankelijk van de gebruikte gist, de hoeveelheid gist en de vergistingsomstandigheden. Grofweg zal deze tussen de 1.010 en 1.020 liggen. Het origineel vermeld een begin-sg van 1.094 en eind-sg van 1.020.

Fractus

BrouwHulp voorspelt een eind-SG van ongeveer 1,016, met begin SG van 1,087 (vergistingsgraad 81%). Ik zou inderdaad uitgaan van ergens tussen de 1,010 en 1,020, zoals Herman al zei. Gist laat zich moeilijk voorspellen ;)

Ik ben wel benieuwd hoe je brouwavontuur afloopt, het zou leuk zijn als je een update kunt geven hier na je brouwdag :)

Jacques

Citaat van: Herman op 23-01-2021  13:31 uDat is heel erg afhankelijk van de gebruikte gist, de hoeveelheid gist en de vergistingsomstandigheden.

In aanvulling hierop: ook de samenstelling van de moutstorting (vooral gebruik caramouten en suikers) en het maischschema bepalen het eind SG dat je krijgt.

Het is eerder toeval dan regel dat je precies dezelfde vergistingsgraad hebt als het recept dat je nabrouwt.

Juzes

Citaat van: Fractus op 23-01-2021  14:50 uBrouwHulp voorspelt een eind-SG van ongeveer 1,016, met begin SG van 1,087 (vergistingsgraad 81%). Ik zou inderdaad uitgaan van ergens tussen de 1,010 en 1,020, zoals Herman al zei. Gist laat zich moeilijk voorspellen ;)

Ik ben wel benieuwd hoe je brouwavontuur afloopt, het zou leuk zijn als je een update kunt geven hier na je brouwdag :)

Ga ik doen! :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.