Eerste brouw staat te gisten, maar hoelang?

Gestart door JHaynes, 12-01-2021 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JHaynes

Hey allemaal,

Afgelopen zondag heb ik mijn eerste 'bier' gebrouwen.

Het staat nu mooi donker en op 20 graden te fermenten maar ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe ik nou weet wanneer de fermentatie klaar is.
Ik heb gebruik gemaakt van een moutpakket 'Mouten kop' van Brew masters, en die had wel een brouwschema maar daar stond geen tijd van fermentatie op.

Brouwschema: https://www.brouwland.com/content/docs/056/Brouwschema's/web/056.015.1_BREW-SH_NL-FR-EN-DE_Moutenkop.pdf
Moutpakket: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/brouwpakketten/brewmaster-moutpakketten/d/moutpakket-Brewferm-mouten-kop-vr-20-ltr?gaCategory=search


Hoelang moet ik dit bier ongeveer laten vergisten, of hoe kom ik er achter wanneer de vergisting klaar is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Arjen1969

Het pakket bevat ongeschrote mout, ik neem aan dat je dus over een schrootmolen beschikt? Heb je wellicht ook een dichtheidsmeter? Soortelijk gewicht moet in elk geval 2 dagen of meer niet meer dalen (waterslot is niet meer actief in elk geval). Als je langer dan 2 dagen geen daling meer ziet in het sg dan kun je in principe gaan bottelen (al zou ik er nog een dag of 3-5 bij doen).

Noordzij_1

Simpel antwoord; tot de gist klaar is.

Indicatie; 5 tot 21 dagen
En dat is van twee dingen afhankelijk; hoe sterk de gist is en veel belangrijker de temperatuur.
Bij ±20 graden is dat meestal 6 tot 9 dagen.

Actieve gist; schuimkraag op het wort en continue of elke 3 tot 10 seconden een borrel door het waterslot (dus nog niet bottelen dan !).

Vermoedelijk uitgegist;
  • Waterslot minimaal 5 minuten geen activiteit, en linker kolom even hoog als rechter kolom
  • Schuimkraag gebroken; als je het waterslot eruit trekt zie je bier, geen schuim door het gaatje

Als dit van toepassing is meet je het soortelijk gewicht; dit heet dan SG; specific gravity.
Zeker de eerste keer zou ik dan nog 1 of 2 dagen wachten en als je dan weer hetzelfde meet is je bier klaar om te bottelen.

Goed om te weten;
De verwachtte begin SG van het bier is 1.060 (dit kan afwijken; ik hoop dat je het gemeten hebt voor vergisting).
Brewferm Top gist heeft een SVG (Schijnbare Vergisting Graad) van 65 tot 80%;
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist
Dus het verwachtte eind SG is dan 60 * (1-0.80=) 0,2 tot 60 * (1-0.65=) 0.35 dus 1.012 tot 1.021.
Als je dus nadat je waterslot stilstaat en schuimkraag verdwenen is een waarde tussen 1.012 en 1.021 meet is dit ook een goede indicator dat de gist klaar is.

Succes!

Noordzij_1

En alsje beide waarden; begin SG en eind SG gemeten hebt is het leuk om te weten hoeveel alcohol er in je bier zit;
https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Daar mag je nog 0,3 tot 0,4% bij op kunnen tellen, want de hergisting in de fles (standaardmethode om koolzuur in je bier te krijgen; niet vergeten bij het bottelen ;)) geeft ook nog zoiets aan alcohol.

JHaynes

Ik had met een hydrometer een SG gemeten van 1050, dus dan komt redelijk in de buurt van 1060.
Kun je een vat ook te lang laten fermenteren ? Ik wil namelijk lekker pas over 2/3 weken gaan bottelen en het vat staat mij niet in de weg.


Jacques

Citaat van: JHaynes op 12-01-2021  19:51 uIk had met een hydrometer een SG gemeten van 1050, dus dan komt redelijk in de buurt van 1060.
Kun je een vat ook te lang laten fermenteren ? Ik wil namelijk lekker pas over 2/3 weken gaan bottelen en het vat staat mij niet in de weg.

De gist bepaalt hoelang de vergisting duurt niet de brouwer!

De duur van de vergisting is afhankelijk van:
- de hoeveelheid gist dat geënt wordt;
- de zwaarte van je wort;
- de temperatuur van de vergisting;
- de vitaliteit van de gist;
- het gistras.

Bij een flinke overmaat aan gist kan de vergisting al na een dag klaar zijn.

Wanneer de vergisting klaar is kun je na 4 dagen tot een week gaan bottelen. Meet het SG nadat de vergisting gestopt is en ook voordat je wil bottelen. Als het SG gedaald is kun je beter nog even wachten met bottelen.

Je kunt je bier langer laten staan maar daar wordt het niet beter van. De gist sterft af en kan smaakjes afgeven aan je bier. Rijpen van je bier gebeurt ook nadat je gebotteld hebt. Wel is het zaak dat er niet te veel gist in je flesjes komen. Vandaar dat je even wacht na de vergisting zodat de gist kan bezinken. Overigens is het bezinken van de gist sterk afhankelijk van het gistras. De ene gist vlokt veel sterke er sneller uit dan de andere gist. Overigens hoeft je bier niet kraakhelder te zijn bij het bottelen. Een lichte troebelheid (tweeschijn) is geen probleem.

hansHalberstadt

Of de gisting klaar is kun je alleen zien als je kunt waarnemen hoe snel de gisting op een bepaald moment gaat.
Een heel handig middel is om de bellen in het waterslot te volgen en een grafiekje te maken van bv bellen per minuut tegen de tijd. (mits je vat luchtdicht is)
Er zijn ook andere methodes zoals je hele vat op de weegschaal zetten en kijken hoe het gewicht afneemt in de tijd.
Maar heel simpel: als de gisting klaar is dan is er geen gisting meer dus daar moet je op wachten.
Ter indicatie: voor een licht bier is het na ca een week wel uitgegist en moet je nog een week wachten om de laatste restjes en bijproducten af te laten breken door de gist en de gist te laten bezinken. Voor een zwaar bier van boven de 7% kan het soms langer duren.   

Heyudude

Ik volg sinds kort mijn bubbels met een bubble meter:

Brew bubbles, dat geeft weer hoe lastig het is om te meten met het oog. 0.2 bubble per 24u als voorbeeld

D17CF8B1-9DC8-4F33-91A3-48C8F5F05F7D.jpeg

Jacques

Citaat van: Heyudude op 11-03-2022  15:42 uIk volg sinds kort mijn bubbels met een bubble meter:

Brew bubbles, dat geeft weer hoe lastig het is om te meten met het oog. 0.2 bubble per 24u als voorbeeld

D17CF8B1-9DC8-4F33-91A3-48C8F5F05F7D.jpeg

Als er nog zo weinig bubbels zijn dan mag je aannemen dat de vergisting afgerond is...

Heyudude

Citaat van: Jacques op 11-03-2022  16:22 uAls er nog zo weinig bubbels zijn dan mag je aannemen dat de vergisting afgerond is...
Klopt, ik wilde alleen aangeven dat bubbles tellen lastig is en niet altijd een goede indicator.
SG meten en vooral wachten en geduld is belangrijk 

Noordzij_1

Citaat van: Heyudude op 11-03-2022  15:42 uIk volg sinds kort mijn bubbels met een bubble meter:

Brew bubbles, dat geeft weer hoe lastig het is om te meten met het oog. 0.2 bubble per 24u als voorbeeld

D17CF8B1-9DC8-4F33-91A3-48C8F5F05F7D.jpeg

0,2 bubbels per 24 uur meet je enkel nog verschillen in omgevingstemperatuur volgens mij.
(bier wordt 1 graad warmer en door uitzetting een bubbel uit het waterslot)
Maar wel grappig dat hier een meetinstrument voor is !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.