New England Double IPA

Gestart door Thomas97, 12-01-2021 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas97

Ik heb onlangs mijn tweede Double New England IPA gebrouwen. Deze is op dit moment al erg lekker, het lukt me alleen nog niet om de heerlijke smaak en geur die aan het bier zit voor het bottelen in de fles/het blik volledig te behouden door oxidatie. De volgende keer ga ik dit recept vergisten in een conisch vat waardoor ik niet moet overhevelen en ga ik ascorbinezuur (vitamine C) toevoegen als antioxidant.

Door het dikke beslag met veel haver en de enorme hoeveelheid hop, is het rendement  erg laag, waardoor ik uiteindelijk maar 14 liter over houd (van de 18 à 19 liter die het gistvat in is gegaan).

Het bier is qua bitterheid heel aangenaam. Ik bereken ook een toename van de bitterheid door de grote hoeveelheid whirlpoolhop, waardoor de uiteindelijke bitterheid op 55 IBU uitkomt, maar door de fruitigheid is de perceptie van bitterheid wel lager.

Uiteindelijk na twee weken gisten dit bier gebotteld met 5.5 g/liter suiker omdat ik in deze stijl te veel koolzuur niet aangenaam vind.

Omdat er nog niet veel recepten van deze stijl op het forum staan, leek het me wel leuk om dit te delen :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptNEDIPA
Brouwdatum26-12-2020
BierstijlIPA Double/Imperial New England
Volume14 l
Begin SG1,082 SG
Eind SG1,020 SG
Alcoholpercentage na hergisting8.5%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Eindhoven
3 ml80% melkzuur
18 ml33% CaCl
2gCaSO4
8,00 lSpoelwater uit Eindhoven

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6 kgPilsmoutThe Swaen3 EBC70.6 %
1.5 kgTarwemoutThe Swaen3 EBC17.6 %
1 kgHavervlokkenSupermarkt4 EBC11.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijd
Eenstaps67,0 °C60 min.
Uitmaisch78,0 °C5 min.

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gGalenapellets15,4%60 min.25,0 IBU
200,0 gCitrapellets11.0%Whirlpool @80 °C30,0 IBU
100,0 gGalaxypellets14.5%Dry-hop @7 dagen0 IBU
100,0 gSabropellets15.0%Dry-hop @7 dagen0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11 gLallemand New Englandbovengist


En dit is het eindresultaat

tdp

Ziet er smakelijk uit! Ook gaaf om te zien dat er steeds meer mensen zijn die afvullen op blik. Ik waag me er nog niet aan, maar heeft toch wel iets!

jazon1963

Ziet er goed uit, helaas durf ik het nog niet aan door de oxcidatie verhalen en dat in combinatie dat ik beginner ben. Maar het staat zeker op mijn todo list....eerst mijn brouwerij goed leren kennen.
Bedankt voor het delen!
Jaap

Aspire44

Hoe kan je dit recept makkelijk aanpassen qua verhouding voor 20 liter?

Wijbrouwers

Omrekenen van dit recept naar 20 liter: (Ingredienten / 1,4) * 2.
Oftewel je deelt eerst alles door 1,4 zodat je het recept voor 10 liter hebt.
Daarna verdubbel je alles en is het voor 20 liter.

Bram86

Citaat van: Aspire44 op 13-06-2022  21:46 uHoe kan je dit recept makkelijk aanpassen qua verhouding voor 20 liter?

Met brouwsoftware, zodat je rekening kan houden met je brouwzaalrendement

Aspire44

Klinkt logisch, alleen heb ik wat moeite om de brouwsoftware goed te configureren. Brouw momenteel met een Easybrew 30sp.

Bram86

Citaat van: Aspire44 op 14-06-2022  13:42 uKlinkt logisch, alleen heb ik wat moeite om de brouwsoftware goed te configureren. Brouw momenteel met een Easybrew 30sp.

En welke software gebruik je?
Bedenk je wel dat je met deze stort dubbel zult moeten maischen. Als je 20 liter wilt brouwen al helemaal. Een easybrew systeem kan zoveel in 1x niet aan.

Aspire44

Citaat van: Bram86 op 14-06-2022  14:33 uEn welke software gebruik je?
Bedenk je wel dat je met deze stort dubbel zult moeten maischen. Als je 20 liter wilt brouwen al helemaal. Een easybrew systeem kan zoveel in 1x niet aan.

Ik had die van Arie Otte binnengehaald -> BrouwHulp.

Ik heb al een aantal 20 liter batches gemaakt in de EB30p, alleen bij een stout moest ik minder doen omdat er teveel mout was (15 liter batch was dat geworden). Dit waren brouwpakketten (om het process te beter onder de knie te hebben). Nog 1 pakket en daarna iets zelf bedenken en een NEIPA lijkt mij mooi om iets mee te doen.

met dubbel maichen bedoel je langer maichen of twee batches maichen?

Thomas97

Citaat van: Aspire44 op 16-06-2022  10:59 uIk had die van Arie Otte binnengehaald -> BrouwHulp.

Ik heb al een aantal 20 liter batches gemaakt in de EB30p, alleen bij een stout moest ik minder doen omdat er teveel mout was (15 liter batch was dat geworden). Dit waren brouwpakketten (om het process te beter onder de knie te hebben). Nog 1 pakket en daarna iets zelf bedenken en een NEIPA lijkt mij mooi om iets mee te doen.

met dubbel maichen bedoel je langer maichen of twee batches maichen?

In een 30 liter automaat ga je hiervan geen 20 liter kunnen brouwen. Net als met een imperial stout gebruik je veel mout en een redelijk deel daarvan is haver/tarwe, wat doorstroming (en dus ook efficiëntie) niet bevordert. (Is wel echt nodig voor het mondgevoel). Daarnaast verlies je ook nog eens een redelijke hoeveelheid bier vanwege de hop omdat hop best veel water opneemt.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om er een single NEIPA van te maken en gewoon wat meer water toe te voegen.

Met dubbel maischen worden twee batches bedoelt. (zie reactie snelbier) Als alternatief daarvoor kun je een deel van je granen in een grote soeppan maischen.

Aspire44

En dan bij de kook alles wel weer samengooien?

Temperatuur constant houden in een soeppan is wel wat lastiger :) (begon daarmee met 5 liter batches)

Heb wel al wat 20 liter batches gebrouwen in de easy brew 30. Wat is het maximale gewicht aan mout wat die ketel dan eigenlijk aankan? Tot nu toe heb ik het er maar ingegooid :) (#gewoonProberen)

Snelbier

Citaat van: Thomas97 op 16-06-2022  17:42 u... Met dubbel maischen worden twee batches bedoelt...
Dubbelmaischen is echt wat anders dan 2 batches brouwen.
Alleen het maischen doe je in 2x, maar in zelfde wort+ketel.
Scheelt veel tijd en moeite, en wat hoger rendement dan 2 kleine batches.
Zie oa dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669138
Proost, Snelbier.

Thomas97

Citaat van: Snelbier op 17-06-2022  15:25 uDubbelmaischen is echt wat anders dan 2 batches brouwen.
Alleen het maischen doe je in 2x, maar in zelfde wort+ketel.
Scheelt veel tijd en moeite, en wat hoger rendement dan 2 kleine batches.
Zie oa dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669138
Proost, Snelbier.



Oh, weer wat bijgeleerd. Dan heb ik dit altijd verkeerd geïnterpreteerd.

Thomas97

Citaat van: Aspire44 op 17-06-2022  11:57 uWat is het maximale gewicht aan mout wat die ketel dan eigenlijk aankan? Tot nu toe heb ik het er maar ingegooid :) (#gewoonProberen)

Volgens mij is dat 8 kg

Snelbier

Citaat van: Aspire44 op 17-06-2022  11:57 uHeb wel al wat 20 liter batches gebrouwen in de easy brew 30. Wat is het maximale gewicht aan mout wat die ketel dan eigenlijk aankan?...
Citaat van: Thomas97 op 17-06-2022  17:10 uVolgens mij is dat 8 kg
In de handleiding staat 8kg.  Past er in, maar word je NIET gelukkig van..
Die 8kg mout neem ~10L volume in, dus je houdt nog een schamele 22L water over.
Trek daar de 7L 'dode ruimte/pompreservoir/wat-dan-ook' van af en je hebt 8 kg mout in 14L water (in de moutkorf).  Dikke brij, nauwelijks te roeren.
Bovendien slechte doorstroming omdat je het 'moutbed' in hoogte verlengt.
Slechte doorstroming = lager rendement, zo werken onze brouwtomaten, helaas..
Foordeel bij dit naadeel volgens 'wet van Cruyff': spoelen gaat langzamer, verhoogt rendement een beetje.
Conclusie (mijne :-X): 8kg mout in deze ketel kan, maar reken op laag rendement.
Laag rendement opvangen met een beetje extra mout? Geen ruimte voor, is juist het probleem.
Keuze is dan minder volume brouwen óf dubbelmaischen.
Dubbelmaischen kost je max 3 uur extra.  Vind ik beter dan 2x volledige maisch á 5-6 uur mét laag rendement. Vooral mijn tijd is mij goud waard.
Proost, Snelbier

Toevoeging:  Ik ben ook van het 'proberen' en schijt aan manuals.  Loopt vaak fout af.
Eerste Brewmomk-brouwsel was Bockbier, 6kg mout in de korf.  Liep perfect, dus..
  Ik vond 8,5 kg mout voor 30L tripel ook wel kunnen..  Dat kan dus NIET, door schade en schande geleerd.
    Heeft me €10 mout gekost én een brouwdag, maar véél van geleerd.

Thomas97

Inmiddels zijn we anderhalf jaar, en vier iteraties van deze stijl verder. Hoewel dit een redelijk gevoelige stijl is (oxidatie is echt een probleem), gaat het me steeds beter af. Sinds ik vergist in een CCT zijn de resultaten echt significant beter. Daarnaast voeg ik nu bij elke stap waar ik zuurstof introduceer 1g/20l ascorbinezuur toe. Ik weet niet of het zin heeft om dit bij elke stap te doen, maar het werkt in ieder geval op deze manier goed (en ik wil het niet riskeren om tientallen euro's aan hop te verpesten).

Ten opzichte van het eerste recept is de moutstort iets aangepast naar 75% pilsmout, 12.5% tarwemout en 12.5% "torrefied" haver (totaal 16kg). Dit zorgt ervoor dat de doorstroming in de moutkorf een stuk beter is.

De laatste nieuwe versie met 50% Citra, 30% Talus en 20% Sabro (12.5g/l whirlpool en 12.5g/l dry-hop, totaal 1kg) is echt heel erg goed gelukt (zie foto voor resultaat).

nedipa.jpg

alstro

De kleur is ook beter dan de eerste lijkt het

Arthur B

Ja, de kleur is prima!

Thomas97

Citaat van: alstro op 21-06-2022  19:32 uDe kleur is ook beter dan de eerste lijkt het

Ja, klopt, die eerste versie had inderdaad nog wat last van oxidatie, maar inmiddels gaat dat dus een stuk beter!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.