Ik heb onlangs mijn tweede Double New England IPA gebrouwen. Deze is op dit moment al erg lekker, het lukt me alleen nog niet om de heerlijke smaak en geur die aan het bier zit voor het bottelen in de fles/het blik volledig te behouden door oxidatie. De volgende keer ga ik dit recept vergisten in een conisch vat waardoor ik niet moet overhevelen en ga ik ascorbinezuur (vitamine C) toevoegen als antioxidant.
Door het dikke beslag met veel haver en de enorme hoeveelheid hop, is het rendement erg laag, waardoor ik uiteindelijk maar 14 liter over houd (van de 18 ą 19 liter die het gistvat in is gegaan).
Het bier is qua bitterheid heel aangenaam. Ik bereken ook een toename van de bitterheid door de grote hoeveelheid whirlpoolhop, waardoor de uiteindelijke bitterheid op 55 IBU uitkomt, maar door de fruitigheid is de perceptie van bitterheid wel lager.
Uiteindelijk na twee weken gisten dit bier gebotteld met 5.5 g/liter suiker omdat ik in deze stijl te veel koolzuur niet aangenaam vind.
Omdat er nog niet veel recepten van deze stijl op het forum staan, leek het me wel leuk om dit te delen
BasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | NEDIPA |
Brouwdatum | 26-12-2020 |
Bierstijl | IPA Double/Imperial New England |
Volume | 14 l |
Begin SG | 1,082 SG |
Eind SG | 1,020 SG |
Alcoholpercentage na hergisting | 8.5% |
Berekende kleur (Morey) | 10 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 55 IBU |
Brouwzaalrendement | 65,0 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediėnt | 20,00 l | Water uit Eindhoven |
3 ml | 80% melkzuur |
18 ml | 33% CaCl |
2g | CaSO4 |
8,00 l | Spoelwater uit Eindhoven |
Vergistbare ingrediėntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 6 kg | Pilsmout | The Swaen | 3 EBC | 70.6 % |
1.5 kg | Tarwemout | The Swaen | 3 EBC | 17.6 % |
1 kg | Havervlokken | Supermarkt | 4 EBC | 11.8 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Rust tijd | Eenstaps | 67,0 °C | 60 min. |
Uitmaisch | 78,0 °C | 5 min. |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 15,0 g | Galena | pellets | 15,4% | 60 min. | 25,0 IBU |
200,0 g | Citra | pellets | 11.0% | Whirlpool @80 °C | 30,0 IBU |
100,0 g | Galaxy | pellets | 14.5% | Dry-hop @7 dagen | 0 IBU |
100,0 g | Sabro | pellets | 15.0% | Dry-hop @7 dagen | 0 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 11 g | Lallemand New England | bovengist |

En dit is het eindresultaat