English IPA

Gestart door Simonsj, 12-01-2021 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedemiddag,

Bij deze een opzet van een hopelijk Engels achtige IPA.
Ik twijfel over een toevoeging van tarwemout of misschien havermout. Past dit in deze stijl?
Op of aanmerkingen welkom.


Volume 23 Liter
Begin SG: 1060
Eind SG: 1015
Vol: 5.9%
Brouwzaalrendement: 75%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 15.4
IBU waarde: 49
Bottelsuiker: 5 g/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

6 kg         Pale ale mout Dingemans             7 EBC
0.26 kg    Goldswaen hell                            25 EBC


Hop
Magnum bloemen:  12,7 Alfa
First Gold bloemen: 10.2 Alfa
Saaz bloemen:        2.2 Alfa

Hopgift 1
22 g     Hallertau Magnum bloemen    26.3 IBU        60 minuten

Hopgift 2
25 g     First Gold bloemen                 11.9IBU         15 minuten
25 g     Saaz bloemen                        2.6IBU           15 minuten

Hopgift 3
35 g     First Gold bloemen                 6.7IBU           5 minuten
35 g     Saaz bloemen                        1.6IBU           5 minuten

Hopgift 4
40 g     First Gold bloemen                  0 IBU           Koudhop
40 g     Saaz bloemen                         0 IBU           Koudhop

maischschema:
65 ºC met een rust van 60 minuten
78 ºC met een rust van 5 minuten


Vergisting: Wyeast 1318 London Ale

Proost.

D.R.K.

Toevoegen van Haver en Tarwe mout kan, wordt je bier troebel van en ga je naar een New England IPA stijl toe.
Max 10% stort gaat altijd wel goed.

Als je de NEIPA kant opgaat zou ik wel je gist veranderen naar 1 die er beter bij past.

Voor je koudhop, heb zelf alleen ervaring met het gebruik van pellets tijdens koudhop toevoegingen en dat ging goed en was erg makkelijk, met bellen weet ik het niet zeker.

Succes

Jacques

Citaat van: Simonsj op 12-01-2021  12:50 uBij deze een opzet van een hopelijk Engels achtige IPA.
Ik twijfel over een toevoeging van tarwemout of misschien havermout. Past dit in deze stijl?

Het korte antwoord is: nee.

Maar het staat je natuurlijk vrij om buiten de lijntjes te kleuren. Je bent een hobbybrouwer en kunt elk bier brouwen zoals jij dat wilt.

Takkie83

Voor een traditioneler Engelse IPA: het ligt misschien voor de hand maar gebruik Engelse pale ale mout en Engelse hoppen  :)

En ik ken de vergistingsgraad van die London ale niet maar hij mag niet teveel restsuikers achterlaten.

Succes!  :biersmile:

Simonsj

Bedankt voor bovenstaande input. De haver en tarwe ga ik niet gebruiken. Het hoeft niet te streng maar ik wil wel een beetje in de stijl blijven.
IPA (geen NEIPA).

Engelse mouten en hoppen kan ik zeker verstaan. Helaas is de First Gold hop het enige wat dan echt uit de UK komt.
Verder ben ik benieuwd wat deze gaat doen in combinatie met Saaz.
Engelsachtig dan maar noemen.

De koudhop met bloemen geeft naar mijn ervaring net zoveel aroma als met pellets, echter zuigen de bloemen zich best vol, waardoor er best wel wat verlies is.
Hierom stap ik ook zoveel mogelijk over op pellets als ik nieuw nodig heb. Ook voor de ruimte in de vriezer.

De vergistingsgraad van de London Ale is naar mijn ervaring: Dat deze niet zover doorgaat als bijv de US-05. De London Ale geeft ook een licht troebel resultaat (maar dat kan ook aan mijn filterkunsten liggen).

Ik ga deze brouwen en aan de hand van beleving en smaak aanpassingen maken.

Cheers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.