Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: New England Double IPA  (gelezen 467 keer)

Offline Thomas97

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
New England Double IPA
« Gepost op: 12-01-2021 14:57 u »
Ik heb onlangs mijn tweede Double New England IPA gebrouwen. Deze is op dit moment al erg lekker, het lukt me alleen nog niet om de heerlijke smaak en geur die aan het bier zit voor het bottelen in de fles/het blik volledig te behouden door oxidatie. De volgende keer ga ik dit recept vergisten in een conisch vat waardoor ik niet moet overhevelen en ga ik ascorbinezuur (vitamine C) toevoegen als antioxidant.

Door het dikke beslag met veel haver en de enorme hoeveelheid hop, is het rendement  erg laag, waardoor ik uiteindelijk maar 14 liter over houd (van de 18 ą 19 liter die het gistvat in is gegaan).

Het bier is qua bitterheid heel aangenaam. Ik bereken ook een toename van de bitterheid door de grote hoeveelheid whirlpoolhop, waardoor de uiteindelijke bitterheid op 55 IBU uitkomt, maar door de fruitigheid is de perceptie van bitterheid wel lager.

Uiteindelijk na twee weken gisten dit bier gebotteld met 5.5 g/liter suiker omdat ik in deze stijl te veel koolzuur niet aangenaam vind.

Omdat er nog niet veel recepten van deze stijl op het forum staan, leek het me wel leuk om dit te delen :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptNEDIPA
Brouwdatum26-12-2020
BierstijlIPA Double/Imperial New England
Volume14 l
Begin SG1,082 SG
Eind SG1,020 SG
Alcoholpercentage na hergisting8.5%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)55 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
20,00 lWater uit Eindhoven
3 ml80% melkzuur
18 ml33% CaCl
2gCaSO4
8,00 lSpoelwater uit Eindhoven

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6 kgPilsmoutThe Swaen3 EBC70.6 %
1.5 kgTarwemoutThe Swaen3 EBC17.6 %
1 kgHavervlokkenSupermarkt4 EBC11.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijd
Eenstaps67,0 °C60 min.
Uitmaisch78,0 °C5 min.

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gGalenapellets15,4%60 min.25,0 IBU
200,0 gCitrapellets11.0%Whirlpool @80 °C30,0 IBU
100,0 gGalaxypellets14.5%Dry-hop @7 dagen0 IBU
100,0 gSabropellets15.0%Dry-hop @7 dagen0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11 gLallemand New Englandbovengist

En dit is het eindresultaat

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: New England Double IPA
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2021 23:01 u »
Ziet er smakelijk uit! Ook gaaf om te zien dat er steeds meer mensen zijn die afvullen op blik. Ik waag me er nog niet aan, maar heeft toch wel iets!

Offline jazon1963

• Junior lid
  • **
  • Hydrateren kun je leren..!!
Re: New England Double IPA
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2021 14:51 u »
Ziet er goed uit, helaas durf ik het nog niet aan door de oxcidatie verhalen en dat in combinatie dat ik beginner ben. Maar het staat zeker op mijn todo list....eerst mijn brouwerij goed leren kennen.
Bedankt voor het delen!
Jaap

Tags: