Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2021  (gelezen 19164 keer)

Offline Michiel_dL

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hopoogst 2021
« Reactie #150 Gepost op: 14-09-2021 16:11 u »
Gisteren de Saphir geoogst. 780 gram nat. Van een plant (3 strengen) vind ik dat zeker niet slecht.

Die zien er goed uit. Mijn bellen worden al redelijk snel bruin (vooral bovenaan bij de steeltjes), ook als ze mijn inziens nog niet helemaal rijp zijn. Zijn er manieren om dit te verminderen?

Mijn planten staan overigens in bakken van 50 liter, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Of te veel/ te weinig water?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Land: nl
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #151 Gepost op: 14-09-2021 16:30 u »
Die zien er goed uit. Mijn bellen worden al redelijk snel bruin (vooral bovenaan bij de steeltjes), ook als ze mijn inziens nog niet helemaal rijp zijn. Zijn er manieren om dit te verminderen?

Mijn planten staan overigens in bakken van 50 liter, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Of te veel/ te weinig water?

Een paar bruine bellen, zoals jij ze heb, had ik ook last van. Geen idee wat dit veroorzaakt, lijkt een lokaal probleem daar het maar op een plekje bij mij op de plant zat. Misschien alvast die bellen preventief weghalen?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #152 Gepost op: 14-09-2021 16:31 u »
Gisteren de Saphir geoogst. 780 gram nat. Van een plant (3 strengen) vind ik dat zeker niet slecht.
780 g van 3 strengen vind ik een heel mager beestje. Daar haal ik meer dan een volle emmer van af. Mijn hop staat dan ook in volle grond vlak naast de compostbak.
De Cascade is nu bijna volgroeid enkele al 6 cm groot en wordt volgende week geplukt. Nu nog helemaal groen.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #153 Gepost op: 14-09-2021 18:37 u »
780 g van 3 strengen vind ik een heel mager beestje. Daar haal ik meer dan een volle emmer van af. Mijn hop staat dan ook in volle grond vlak naast de compostbak.
De Cascade is nu bijna volgroeid enkele al 6 cm groot en wordt volgende week geplukt. Nu nog helemaal groen.

Dat geloof ik best, maar gezien de omstandigheden (stadspostzegel, met wat kunst en vliegwerk de hop geleid etc) ben ik tevreden :). Het is ook eigenlijk een hoofdstreng en 2 dunne kleintjes die ergens verdwijnen in de grote streng.

Offline Sander00

• Vol lid
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #154 Gepost op: 14-09-2021 19:16 u »
Vorige week ook de hop geoogst aangezien het weer wat veranderlijker zou worden. Het resultaat is een mooie 800 gram (aan de lucht en ventilator) gedroogde Cascade hop van 3 stekjes. Geen slecht resultaat dacht ik zo.  :biersmile:

De hop is dit jaar voor het eerst geteeld op perliet, een groot succes!  :groots:
Hieronder een foto van april dit jaar.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #155 Gepost op: 14-09-2021 23:37 u »
Nu de 2e lading Tettnanger aan het drogen. In totaal is er 1175 gram nat afgekomen, voor een eerstejaars plantje een prima opbrengst. Morgen de Fuggle, en waarschijnlijk de Mathon en Bramling Cross ook wel, zijn ook al mooi rijp.

Offline Michiel_dL

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #156 Gepost op: 15-09-2021 17:37 u »
De hop is dit jaar voor het eerst geteeld op perliet, een groot succes!  :groots:
Hieronder een foto van april dit jaar.

Interessant. Heb je de plant in 100% perliet gezet of gemengd met potgrond?

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #157 Gepost op: 16-09-2021 15:33 u »
De allereerste oogst is binnen. Saaz van een rizoom die in december geplant is.

50 gram, niet gedroogd, wel vacuum getrokken en in de diepvries gedaan. de eerste keer dat ik brouw gaan ze erbij.

Klein vraagje: hoe filteren jullie de spinnewebben en vogelpoep eruit?

Schol
Jan

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #158 Gepost op: 16-09-2021 16:59 u »
Hoe noodzakelijk is het om te drogen eigenlijk? Is zo van de plant invriezen een goede optie?

Als deze discussie eerder is geweest dan sorry, maar het forum is zo groot dat ik niet alles wil nalezen.

Offline Michiel_dL

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #159 Gepost op: 16-09-2021 17:25 u »
Hoe noodzakelijk is het om te drogen eigenlijk? Is zo van de plant invriezen een goede optie?

Drogen is om je hop te conserveren, zodat het langer houdbaar is. Geen idee wat er gebeurt als je ze ‘nat’ in de vriezer gooit, maar wellicht dat ze dan kapot vriezen doordat het water uitzet.

Bestaande recepten en brouwsoftware gaan volgens mij altijd van het ‘droog’ gewicht uit, dus dat is ook nog een goede reden om je hop wel te drogen

Offline fantastica

• Junior lid
  • **
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #160 Gepost op: 16-09-2021 19:07 u »
Voor zover ik begrepen heb is drogen voor de houdbaarheid en het vervoer en opslag.

Ik heb ze niet gedroogd maar vacuum getrokken en ingevroren omdat ze binnen maximaal 2 tot 3 weken gaan gebruikt worden. Misschien dat invriezen niet hoeft en voor zo een korte periode alleen vacuum trekken genoeg is?

Dat kapot vriezen doordat het water uitzet zal wel meevallen (hoop ik) want doordat ze vacuum zijn is er nergens waar het water naartoe kan uitzetten.

Met verse hop brouwen is heel lekker naar ik heb begrepen, zolang je de hoeveelheden goed berekend. De verhouding droog/vers is 1 op 5. Ik heb 32 gram hop nodig, dat wordt dus 50 gram verse en 22 gram gedroogde.

Volgend jaar "als" mijn plantje de winter overleeft en "als" ik een oogst heb om meer dan 1 maal van te brouwen ga ik drogen.

Schol
Jan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #161 Gepost op: 16-09-2021 22:43 u »

Als deze discussie eerder is geweest dan sorry, maar het forum is zo groot dat ik niet alles wil nalezen.

Je kunt zoeken via het Google zoekformulier helemaal onder de startpagina van het forum
https://www.google.com/search?sitesearch=https%3A%2F%2Fwww.hobbybrouwen.nl%2Fforum&q=drogen+vriezen+hop+infectie

Je komt dan uit bij https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39672.0
Graag daar verder discussiëren over de noodzaak van het drogen van hop. Dit topic gaat over de hopoogst 2021...

Offline Sander00

• Vol lid
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #162 Gepost op: 17-09-2021 18:54 u »
Interessant. Heb je de plant in 100% perliet gezet of gemengd met potgrond?
100% perliet  :biersmile:

Offline drik79

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #163 Gepost op: Gisteren om 13:42 »

Hierbij de oogst 2021, 100 gram (nat) schoon aan de haak. Dit is (nog steeds) van een Nordbrau gekregen met vaderdag 2020, ben benieuwd hoe dat het gaat smaken.

Nu een paar dag en drogen en in de vriezer, ben van plan om hier een Californië Common van te maken.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #164 Gepost op: Gisteren om 14:43 »
Ik heb afgelopen zondag een IPA-ish gebrouwen met vers geplukte hop uit de tuin (Cascade). Het rook heerlijk, erg benieuwd. Ik heb ongeveer 600 gram nat gebruikt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #165 Gepost op: Gisteren om 14:49 »
Ik heb afgelopen zondag een IPA-ish gebrouwen met vers geplukte hop uit de tuin (Cascade). Het rook heerlijk, erg benieuwd. Ik heb ongeveer 600 gram nat gebruikt.

Gaaf! Hier staat zaterdag een APA met vers geplukte Smaragd op de planning! Denk dat het ruim een kilo nat wordt... ;).

Hoe verging het je qua volume van de hop, heb je daar rekening mee gehouden?

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #166 Gepost op: Gisteren om 15:25 »
Gaaf! Hier staat zaterdag een APA met vers geplukte Smaragd op de planning! Denk dat het ruim een kilo nat wordt... ;).

Hoe verging het je qua volume van de hop, heb je daar rekening mee gehouden?

Ja hoor, volume ging prima! Het was natuurlijk wel dringen in de hopspider, maar het paste goed. Erg leuk om te doen. Een kilo kan ook makkelijk haha! Succes alvast!
Ik heb nog een Cascade struik staan die ik moet plukken en bij mijn vader staat er ook nog eentje, dus dat wordt nog wel een keer brouwen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #167 Gepost op: Gisteren om 15:35 »
Ja hoor, volume ging prima! Het was natuurlijk wel dringen in de hopspider, maar het paste goed. Erg leuk om te doen. Een kilo kan ook makkelijk haha! Succes alvast!
Ik heb nog een Cascade struik staan die ik moet plukken en bij mijn vader staat er ook nog eentje, dus dat wordt nog wel een keer brouwen.

Pan is groot genoeg en het gaat toch los de ketel in. Lijkt mij ook erg leuk, in plaats van op de gram nauwkeurig afwegen, hop toevoegen per geplukte emmer :D

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #168 Gepost op: Vandaag om 12:09 »

1591 g. droog hop.

Tags: hopteelt