Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2021  (gelezen 10304 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hopoogst 2021
« Reactie #50 Gepost op: 13-03-2021 13:50 u »
Vandaag nog even gekeken naar mijn hopplantjes en ja hoor mijn hopplantjes zijn wakker geworden.

Wat is Herzb-pure ?

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Poorsprong

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 13-03-2021 13:54 u »
Leuk! Ziet er mooi uit! Ik ga toch ook maar eens kijken of ik wat stekjes kan scoren!

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #52 Gepost op: 13-03-2021 16:26 u »
Wat is Herzb-pure ?

Hopbier

Mijn oudste hopsoort. Ooit in Duitsland gekocht en niet te koop in korrel of hopbel in Nederland voor zover
ik weet. Al een paar biertjes mee gebrouwen. Prima hop.

Hersbrucker  Pure is een kruising van Hallertau Mittelfrüh, Saaz en een wilde Duitse hopsoort zonder naam.

https://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/de/Aroma-Hopfen/product-65.html

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #53 Gepost op: 15-03-2021 07:54 u »
Heb de topics samengevoegd, mooi alles op 1 plek!

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 16-03-2021 09:53 u »
Afgelopen zondag eens de palen gezet die als hopstaak moeten dienen. Een stellage is wellicht beter, maar het oog wil ook wat ;) (In ieder geval die van mijn vrouw ;D)

Palen zijn rond 10 cm, en 5 meter lang, een meter de grond in. Van links naar rechts Spalter Select, Hallertau Tradition en Tettnanger. (Onbewust, maar wel de 3 grote hopregio's uit Duitsland vertegenwoordigd! Zijn jonge plantjes, verwacht er dit jaar nog niet veel van.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 16-03-2021 16:45 u »
Stevige palen. Ga je nog een metalen draad spannen tussen de palen? En op de buitenste palen 2 metalen draden voor meer stabiliteit?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 16-03-2021 22:28 u »
Stevige palen. Ga je nog een metalen draad spannen tussen de palen? En op de buitenste palen 2 metalen draden voor meer stabiliteit?

Nee, ik laat de hop er zo tegenop groeien. Elke paal 1 hop. Ga er vanuit dat dit stabiel genoeg is.

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #57 Gepost op: 22-03-2021 14:45 u »
Palen zijn rond 10 cm, en 5 meter lang, een meter de grond in.

Is 4 meter genoeg? Ik heb 10 meter touw voorzien per hopplant. Dat gaat horizontaal langs de schutting (gebruikt de haken waar in de winter het vogeleten aan hangt).

Hoe sterk moet zo een touw trouwens zijn? Hoeveel kan een hopplant wegen? Ik zou niet willen dat het breekt. De haken hangen tussen de 2 en 2,5 m uit elkaar.

Jan

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 22-03-2021 14:59 u »
Hoger zou mooier zijn inderdaad maar dit is op zich prima. De hop groeit om de paal, en zal zich bovenaan wel redden. Zien het hopelijk wel dit jaar :D

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #59 Gepost op: 22-03-2021 15:02 u »
Afgelopen zondag eens de palen gezet die als hopstaak moeten dienen. Een stellage is wellicht beter, maar het oog wil ook wat ;) (In ieder geval die van mijn vrouw ;D)
Maar ga je die planten gewoon in de volle grond zetten? Die planten kunnen aardig woekeren en onder de grond door groeien. Na verloop van tijd zouden ze overal omhoog kunnen komen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 22-03-2021 15:07 u »
Maar ga je die planten gewoon in de volle grond zetten? Die planten kunnen aardig woekeren en onder de grond door groeien. Na verloop van tijd zouden ze overal omhoog kunnen komen.

Dan zouden alle hopvelden ook een teringzooi zijn, toch? ;) Beetje onderhoud doet wonderen!

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 23-03-2021 10:11 u »
Dan zouden alle hopvelden ook een teringzooi zijn, toch? ;) Beetje onderhoud doet wonderen!
Klopt! Ik zag dat ze daar alles dat over de grond "kruipt" wegsneden met een grote machine dus dat zal dan wel voorkomen dat het overal opkomt.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #62 Gepost op: 24-03-2021 13:13 u »

Ik ben ook van plan enkele palen te gaan zetten en wil daar staalkabel overheen spannen. Gezocht in het forum maar kan niet wat vinden over de dikte van degelijke staalkabels. Iemand een idee wat een goede dikte is? Ik lees dan een hele plant al snel 25 kg weegt, met aantal planten naast elkaar loopt dat al snel op.

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 24-03-2021 13:44 u »
Ik ben ook van plan enkele palen te gaan zetten en wil daar staalkabel overheen spannen. Gezocht in het forum maar kan niet wat vinden over de dikte van degelijke staalkabels. Iemand een idee wat een goede dikte is? Ik lees dan een hele plant al snel 25 kg weegt, met aantal planten naast elkaar loopt dat al snel op.

Staaldraad is best sterk hoor

https://www.staalkabelstunter.com/nl/service/trekkracht-staalkabel/

Ik ben pas begonnen met hop, het eerste jaar neem ik een henneptouw. Als de hopplantjes aanslaan, dan vervang ik het door zoiets.

https://www.staalkabelstunter.com/nl/rvs-kabelrailset-tuinkabel.html

Is rvs dus gaat jaren mee en op de duur goedkoper dan elk jaar nieuw touw. 3 mm heeft een breeklast van 544 kg volgens de tabel, dus een hopplant zal het wel houden.

schol
Jan

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #64 Gepost op: 24-03-2021 19:23 u »
Staaldraad is best sterk hoor

https://www.staalkabelstunter.com/nl/service/trekkracht-staalkabel/

Ik ben pas begonnen met hop, het eerste jaar neem ik een henneptouw. Als de hopplantjes aanslaan, dan vervang ik het door zoiets.

https://www.staalkabelstunter.com/nl/rvs-kabelrailset-tuinkabel.html

Is rvs dus gaat jaren mee en op de duur goedkoper dan elk jaar nieuw touw. 3 mm heeft een breeklast van 544 kg volgens de tabel, dus een hopplant zal het wel houden.

schol
Jan
Cool! Ik heb het setje uit de link meteen besteld, hoef ik niet meer te zoeken  :brouwen:

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #65 Gepost op: 31-03-2021 18:16 u »
Afgelopen zaterdag mijn eerste hopstek geplant. Hij ziet er nog niet dor en droog uit dus het lijkt goed te gaan.

In een grote plant-pot waar de onderkant eruit is gesneden om het woekeren een beetje tegen te gaan. Helaas wel op het noorden, maar als hij 3 meter de lucht in is de hele dag vol in de zon. Voordeel is wel dat deze kant het minder droog wordt in de zomer. Er heeft al een hop gestaan op dezelfde plek waarvan het niet duidelijk was welk ras en die deed het aardig. Planning is om er nog een te plaatsen langs het rek.

Offline Woeka

• Vol lid
  • ... whatever
« Reactie #66 Gepost op: 31-03-2021 18:17 u »
Ik mag ook in een oude perenboomgaard een aantal, stuk of 10, hopplanten neerzetten. Aangezien de perenbomen (laagstam, circa 3 meter) zelf aardig op zijn, er komen nog maar nauwelijks peren vanaf maar worden nog niet verwijderd, mag daar hop in groeien.

Heeft iemand er ervaring mee? Hop wil in het wild naar mijn idee ook wel goed groeien in bomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 31-03-2021 22:29 u »
Heeft iemand er ervaring mee? Hop wil in het wild naar mijn idee ook wel goed groeien in bomen.

In het wild zie je inderdaad vaak hop groeien in bomen. Het oogsten van de hop lijkt mij wel lastig.

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 31-03-2021 23:21 u »
Hop wil in het wild naar mijn idee ook wel goed groeien in bomen.
Ik heb van iemand een Challenger rhizoom gekregen. Die staat nu in een emmer met goed bemeste grond zodat ze goed wortel kan schieten. Er staat een stok naast voor wanneer ze wat groter wordt (nu is ze nog maar 4 cm hoog volgens mij). Wanneer ze de stok is uitgegroeid zoek ik een open plekje in een bosje hier om de hoek en laat ik haar daar mooi uitgroeien tot een flinke plant. Dan hoop ik te kunnen oogsten voordat anderen mij voor zijn ;) .
Kortom, voor mij ook een experiment maar ik denk dat je de plant eerst wat moet laten groeien en gezond houden, zodat je haar wanneer ze groter wordt om de stam van de boom kunt draaien.

Ps. Gaan de Cascade plantjes bij jullie ook zo hard? Die van mij is al bijna 20 cm hoog.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #69 Gepost op: 01-04-2021 11:05 u »
Vorig jaar Annabel als stek gekregen.

Die Annabel heeft de winter overleefd en steekt als eerste de kop op.
Ik zag vanmorgen dat de Tetnanger ook begint, de Tradition en de Perle zijn nog doods.
De Mirabel staat vol in bloesem, als er geen nachtvorst komt zoals vorig jaar, dan wil ik de mirabelles gebruiken voor een kloon van Oma's pruim.
Wanneer ze de stok is uitgegroeid zoek ik een open plekje in een bosje hier om de hoek en laat ik haar daar mooi uitgroeien tot een flinke plant.
Dat soort ideëen heb ik ook.
Eerst maar zien dat de hop in blad komt en dan maar eens zien te stekken.
Dan hoop ik te kunnen oogsten voordat anderen mij voor zijn ;) .
Er groeit hier in de omgeving massa's wilde hop.
Nog nooit gezien dat iemand deze hop oogstte.
In de Peizer hoptuin zag ik ook dat daar niemand geoogst had.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #70 Gepost op: 01-04-2021 11:55 u »
Eerst maar zien dat de hop in blad komt en dan maar eens zien te stekken.Er groeit hier in de omgeving massa's wilde hop.
Nog nooit gezien dat iemand deze hop oogstte.
In de Peizer hoptuin zag ik ook dat daar niemand geoogst had.

Peize is ook het hop-dorp hè? ;D Ik zal er dit jaar eens beter op letten wanneer er geoogst kan worden in de Peizer hoptuin.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #71 Gepost op: 01-04-2021 12:04 u »
Ik zal er dit jaar eens beter op letten wanneer er geoogst kan worden in de Peizer hoptuin.
Ok, zoiets als je eigen hop of de wilde hop rijp is.
Wat ik heb gelezen is dat er verschillende hopsoorten staan, volgens verhalen ook tuinhop en een Tardif de Bourgogne.
Ik heb een anderhalf jaar terug daar geplukt, ik was er niet enthousiast over de smaak.
Gelukkig ken ik een ander plekje in Peize met edelhoppen. :proost: tuin van mijn zwager :groots:

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #72 Gepost op: 01-04-2021 12:17 u »
Ik heb van iemand een Challenger rhizoom gekregen. Die staat nu in een emmer met goed bemeste grond zodat ze goed wortel kan schieten. Er staat een stok naast voor wanneer ze wat groter wordt (nu is ze nog maar 4 cm hoog volgens mij). Wanneer ze de stok is uitgegroeid zoek ik een open plekje in een bosje hier om de hoek en laat ik haar daar mooi uitgroeien tot een flinke plant. Dan hoop ik te kunnen oogsten voordat anderen mij voor zijn ;) .
Kortom, voor mij ook een experiment maar ik denk dat je de plant eerst wat moet laten groeien en gezond houden, zodat je haar wanneer ze groter wordt om de stam van de boom kunt draaien.

Ps. Gaan de Cascade plantjes bij jullie ook zo hard? Die van mij is al bijna 20 cm hoog.
Goed spul ;-)

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 01-04-2021 21:22 u »
Goed spul ;-)
Haha helemaal mee eens  ;D
Saaz gaat wat langzamer maar ziet er verder gezond uit. Ook de rhizoom doet het top!

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 01-04-2021 21:46 u »
Saaz gaat wat langzamer

Hier niet hoor. Ik heb in december twee Saaz plantjes (geen echte plantjes, meer stekjes, alleen een wortel was het) gekocht bij https://www.hoppecruyt.be/ en eentje staat er al 5 cm hoog en de andere 12 cm.

Ze staan in een bloempot van 50 cm doorsnee met 50% gewone compost en 50% wormenmest met daardoor wat lavameel en guanamest.

Jan

Tags: hopteelt