Hopoogst 2021

Gestart door Eric v B, 12-01-2021 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Dames en heren hoptelers, hierbij een pagina die kan helpen om de hopoogst voor 2021 (en later) tot een daverend succes te maken.

Wel netjes per maand de stapje doorlopen!

https://www.hoppecruyt.be/nl/hopteelt

Veel succes! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

tdp

Ik zie mijzelf al met een eg door de tuin banjeren  ;D.

Wel mooi stappenplan Eric, daar kan ik zeker een voordeel uithalen!

Heb mijn 'hoptuin' uitgebreid met 6 extra planten (Tradition, Tettnanger, Spalter Select, Fuggle, Mathon en Bramling Cross, dit naast de Smaragd, en eventueel de Northern Brewer, al twijfel ik of ik die ga houden.

De Duitse hoppen staan in de volle grond, de Engelse in speciekuipen.

trebvuister

Mooi overzicht.
Ik wil dit jaar voor het eerst hop planten.
In het overzicht staat mei/juni hopplanten, maar in maart hop geleiden.

Mijn vraag: wanneer plant ik het beste nieuwe hopplanten?

LAM

Citaat van: Eric v B op 12-01-2021  12:49 uDames en heren hoptelers, hierbij een pagina die kan helpen om de hopoogst voor 2021 (en later) tot een daverend succes te maken.

Wel netjes per maand de stapje doorlopen!

https://www.hoppecruyt.be/nl/hopteelt

Veel succes! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat geweldig interessant Eric! Nooit geweten dat ze zowat die hele plant oogsten in plaats van alleen de hopbellen.

Wolter

Mooi topic hoor. Geeft een leuk beeld zo van het hele proces... Bij mij gaat het wat meer handmatig met de vier planten die ik heb maar zeker voor een deel vergelijkbaar.

tdp

Citaat van: trebvuister op 12-01-2021  15:13 uMooi overzicht.
Ik wil dit jaar voor het eerst hop planten.
In het overzicht staat mei/juni hopplanten, maar in maart hop geleiden.

Mijn vraag: wanneer plant ik het beste nieuwe hopplanten?

Ik heb ze een maand, 2 maand geleden gepoot. Zowel de 'bare roots' als de 'jonge plantjes'.
Maar net als met gewone planten; of in het najaar, of in het voorjaar lijkt me.

Woeka

Handig zo'n handleiding, nu nog even hopplanten verzamelen. Vorig jaar groeide er al een hopplant dus de plek is goed.

Hoeveel ruimte heeft een hopplant nodig? Ik heb hier ruim 3 meter in de hoogte en circa 3 meter breed.

tdp

Ik zou ze zo'n 1,5 meter uit elkaar zetten, helemaal wanneer je verschillende hopsoorten hebt. 3 meter de hoogte in is niet heel veel, de meesten hebben wel minimaal 4 tot 5 meter nodig. Weet niet of je de mogelijkheid heb om ook horizontaal te leiden, bijvoorbeeld langs een schutting?

L.win

Je kan ze gerust 3 meter omhoog en 3 meter horizontaal laten groeien. Probeer ze wel richting het zuiden te laten groeien.
Bij mij gaan ze 2 meter omhoog en 4 meter horizontaal,  werkt perfect!

Eric v B

Dames en heren hoptelers, hierbij nog een interessante pagina (vind ik):

https://www.bierevents.nl/hop/tips-verbouwen-hop/

Eric v B

Cascade heeft er zin in...


tdp

Haha, dat belooft wat!

Eric v B

Citaat van: tdp op 24-01-2021  21:19 uHaha, dat belooft wat!
Van de 9 hopplanten die ik heb staan is het de Cascade die het het beste doet qua groei en opbrengst. Deze zal binnenkort wel op het lijstje van invasieve exoten komen te staan.  ;D

Eric v B

Nog even geduld. Het was ook te mooi om waar te zijn...



drik79

Hoe vorstbestendig zijn hopplanten eigenlijk? Ik heb mijn eerste plantje vorig jaar in de volle grond geplant (vaderdagcadeau, een hopplant van de Jumbo. Een Norbrau), nu ben ik nieuwsgierig of deze een beetje tegen wat stevige koude kunnen?

LAM

Citaat van: drik79 op 08-02-2021  12:28 uHoe vorstbestendig zijn hopplanten eigenlijk? Ik heb mijn eerste plantje vorig jaar in de volle grond geplant (vaderdagcadeau, een hopplant van de Jumbo. Een Norbrau), nu ben ik nieuwsgierig of deze een beetje tegen wat stevige koude kunnen?
Zeker! Vooral onder de grond blijven ze goed en schieten in het voorjaar weer hard omhoog. Ze worden uiteraard veel in Duitsland en landen in het oostblok (bijv. Tsjechië) verbouwd. Hier is de vorst vaak nog langer en strenger dan in Nederland.

fantastica

Ik heb 2 Saaz plantjes/sheuten (zaten geen bladeren aan) gekocht bij hoppecruyt. Die staan nu in potten van 50 cm doorsnee, ingepakt in een cocosmat en dakpan erop zodat de cocos blijft liggen. Ik had bij De Roerstok gelezen dat 50 cm de minimum is voor een pot. Ik wil wel de planten goed doen, maar de buren zijn niet gediend met hopplantjes in hun tuin.

Het wordt nu wat warmer, maar half mei zijn de ijsheiligen pas en tot dan kan het nog koud worden 's nachts. Wanneer kan/moet ik de cocos eraf halen en de plantjes de vrijheid geven?  Op voorwaarde dat ze overleven natuurlijk. Ik heb ze pas begin december geplant, wie weet vinden ze mijn potgrondmix niet leuk en zijn ze allang alle twee dood.

Referenties
https://www.hoppecruyt.be/nl/hopplanten-1/hopplant-saai
https://www.roerstok.nl/t-i/1484054534?item_id=1484054534

ALS ze overleven en goed groeien kan ik ook Saaz scheuten ter beschikking stellen volgend jaar als iemand interesse heeft. TZT zal ik mijn naam dan bij het spreadsheet zetten, maar dat vind ik nog wat vroeg. Voor hetzelfde geld heb ik twee lege bloembakken volgend jaar en geen hop.

Alvast bedankt voor het advies en schol
Jan

middelaersch

Ik heb ze hier niet afgedekt, en de hopboeren in zuid-oost Duitsland waar het stevig kan vriezen ook niet. Gewoon heen laten doen die planten.

Maar het beste is ze in de volle grond te laten groeien. Ik heb ze in speciekuipen staan waar ik de bodem uit heb gehaald. Dat voorkomt ook dat ze gaan woekeren, en ze kunnen toch diep wortelen om water en voedingsstoffen te zoeken.
Buren blij en hoppplanten blij  :brouwen:

fantastica

Citaat van: middelaersch op 21-02-2021  20:22 uIk heb ze in speciekuipen staan waar ik de bodem uit heb gehaald. Dat voorkomt ook dat ze gaan woekeren, en ze kunnen toch diep wortelen om water en voedingsstoffen te zoeken.

Gaan die onder de kuip niet naar zijwaarts proberen te groeien? Er is toch geen garantie dat die alleen maar recht naar beneden groeien.

Woeka

Citaat van: fantastica op 22-02-2021  19:51 uGaan die onder de kuip niet naar zijwaarts proberen te groeien? Er is toch geen garantie dat die alleen maar recht naar beneden groeien.

+1 ... dat vroeg ik me ook af.

LAM

Ik ga binnenkort een Cascade hopplantje kopen. Wat is de gemiddelde opbrengst van zo'n plant?

middelaersch

Citaat van: fantastica op 22-02-2021  19:51 uGaan die onder de kuip niet naar zijwaarts proberen te groeien? Er is toch geen garantie dat die alleen maar recht naar beneden groeien.

Hier heb ik dat al eens uit de doeken gedaan:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40982.msg619404.html#msg619404

Bij mij staan ze nog steeds netjes in de kuipen en nergens anders.  :biersmile:

fantastica

Ik heb niet de groenste vingers en ben niet de grootste hopplantkenner dus ik geloof je graag. De buurman heeft enkele jaren geleden de tuin door een professionele firma laten aanleggen/verbouwen/inplanten en daar neem ik geen risico mee. Naar de prijs heb ik niet gevraagd, maar zijn uitspraak "daar heb je een gemiddelde gezinswagen voor", doet me vermoeden dat ik dat niet oplos met enkele biertjes mocht het toch mis gaan.
Als de hop niet lukt zet ik gewoon aardbeien in de pot.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17906.0

schol
Jan

Edwin brouwt

Omdat  het me wel heel leuk lijkt om zelf hop te verbouwen,  maar na een mislukt bier te hebben gebrouwen met wilde hop (het bier was een paar weken bitter daarna helemaal niet meer) : hoe doen jullie het met de bitterheid en de ibu berekening?


Ik heb toen hopthee gezet, vergeleken met een commerciële hop en zo een schatting gemaakt,  maar dat sloeg duidelijk nergens op .


Of gebroken jullie de hop voornamelijk als aroma hop?

tdp

Citaat van: EdwinBrouwt op 24-02-2021  08:16 uOmdat  het me wel heel leuk lijkt om zelf hop te verbouwen,  maar na een mislukt bier te hebben gebrouwen met wilde hop (het bier was een paar weken bitter daarna helemaal niet meer) : hoe doen jullie het met de bitterheid en de ibu berekening?

Ik heb toen hopthee gezet, vergeleken met een commerciële hop en zo een schatting gemaakt,  maar dat sloeg duidelijk nergens op .

Of gebroken jullie de hop voornamelijk als aroma hop?

Wanneer je weet welke hop het is, kun je de gemiddelde gegevens gebruiken van die hopsoort van dat oogstjaar. Zelf neem ik altijd de bovenkant van de range, al weet ik van Henielma dat hij de onderkant gebruikt. Je zou natuurlijk altijd voor zeker kunnen gaan en het inderdaad alleen als aromahop kunnen gebruiken. Zie onder andere ook dit topic, staat wel e.e.a uitgelegd!

Succes met tuinieren, hier dit jaar 8 planten (3 volle grond, 3 in speciekuipen, 1 in een kuip ingegraven en 1 in een te kleine plantenbak).


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.