Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2021  (gelezen 8074 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Re: Hopoogst 2021
« Reactie #25 Gepost op: 24-02-2021 09:00 u »
Omdat  het me wel heel leuk lijkt om zelf hop te verbouwen,  maar na een mislukt bier te hebben gebrouwen met wilde hop (het bier was een paar weken bitter daarna helemaal niet meer) : hoe doen jullie het met de bitterheid en de ibu berekening?

Ik heb toen hopthee gezet, vergeleken met een commerciŽle hop en zo een schatting gemaakt,  maar dat sloeg duidelijk nergens op .

Of gebroken jullie de hop voornamelijk als aroma hop?
Ik heb gisteren iemand gesproken die vaker zelf geteelde hop gebruikt en die zei dat het beter is om de hop te gebruiken als aromahop omdat je het alfazuurgehalte niet weet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 24-02-2021 12:05 u »
Succes met tuinieren, hier dit jaar 8 planten (3 volle grond, 3 in speciekuipen, 1 in een kuip ingegraven en 1 in een te kleine plantenbak).

Wat voor grond gebruik je in je speciekuipen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 24-02-2021 13:46 u »
Wat voor grond gebruik je in je speciekuipen?

(Biologische) potgrond van de bouwmarkt. Maar gewoon tuinaarde of een mengsel gaat ook prima! In de natuur staan ze ook gewoon in de grond.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #28 Gepost op: 24-02-2021 17:14 u »
Omdat  het me wel heel leuk lijkt om zelf hop te verbouwen,  maar na een mislukt bier te hebben gebrouwen met wilde hop (het bier was een paar weken bitter daarna helemaal niet meer) : hoe doen jullie het met de bitterheid en de ibu berekening?

Ik heb toen hopthee gezet, vergeleken met een commerciŽle hop en zo een schatting gemaakt,  maar dat sloeg duidelijk nergens op .

Of gebroken jullie de hop voornamelijk als aroma hop?

Ik heb gisteren iemand gesproken die vaker zelf geteelde hop gebruikt en die zei dat het beter is om de hop te gebruiken als aromahop omdat je het alfazuurgehalte niet weet.

Ik brouw vrijwel alleen maar met zelf geteelde hop, zowel voor bitter als aroma. Niet te veel hogere wiskunde op loslaten, die formules zijn ook maar 'estimated guesses'. Bedenk daarbij ook dat een verschil van minder dan 5 IBU door de meeste mensen niet wordt geproefd, dus heel nauw luistert het niet.

Zoals TDP en anderen al aangaven: neem op basis van het ras het gemiddelde van de maximale en minimale waarde. Daarmee rekenen in je brouwsoftware voor een eerste indicatie van de benodigde hoeveelheid hop versus gewenste IBU's.
Wordt je bier te bitter naar je zin: volgende brouwsel wat zuiniger met hop, is het niet bitter genoeg, dan de volgende keer wat meer gebruiken. Net als met kruiden in de nasi eigenlijk.

Wilde hop zou ik bij voorkeur als aroma hop gebruiken. Daar weet je in eerste instantie heel weinig vanaf.
En bedenk ook dat elke wilde hopplant weer een ander ras kan zijn. Afgelopen najaar heb ik hier in de Maas-uiterwaarden op verschillende plekken wilde hop geplukt. Die planten waren allemaal anders, verschillende vormen van de bellen, verschillend blad, verschillende geur en vast en zeker ook verschillende percentages alfazuur. Jacques heeft ooit eens gezegd dat veel 'wilde hop' in feite verwilderde tamme hop is, en ik vermoed dat hij daarin gelijk heeft.

Offline Woozl

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij 'De Hoender'
« Reactie #29 Gepost op: 24-02-2021 18:14 u »
Hallo allemaal,

Zijn er al stekjes die geoogst kunnen worden?

Groet

Paul

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 24-02-2021 18:30 u »
Dank voor het linkje,  tdp. En voor alle andere antwoorden :)
Ik ben nogal een pietje precies,  dus voor bitterhop ga ik het niet gebruiken . Voor mijn gevoel is 5ibu op een bier met berekende van 20 best veel?

Maar voor aroma zeker!  Helemaal voor ipa's lijkt het me een stuk beter voor de portemonnee  ;)
Eenleuk om eigen hop te gebruiken natuurlijk.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #31 Gepost op: 24-02-2021 18:33 u »
Wilde hop zou ik bij voorkeur als aroma hop gebruiken. Daar weet je in eerste instantie heel weinig vanaf.
En bedenk ook dat elke wilde hopplant weer een ander ras kan zijn. .

Ja,  daar ben ik achter gekomen.  Ik dacht met die hopthee toch een brengen onderzoekje te hebben gedaan.
Maar dat bier is volgens mij de enige batch die ik ooit weg heb gegooid  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 24-02-2021 22:29 u »

Ja,  daar ben ik achter gekomen.  Ik dacht met die hopthee toch een brengen onderzoekje te hebben gedaan.
Maar dat bier is volgens mij de enige batch die ik ooit weg heb gegooid  :D

En lag dat aan het gebruik van wilde hop? Of was er toch iets anders misgegaan?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #33 Gepost op: 25-02-2021 07:24 u »
En lag dat aan het gebruik van wilde hop? Of was er toch iets anders misgegaan?
Denk het wel, het was een recept wat ik al eerder had gebrouwen. Het werd gewoon bier zonder enige bitterheid

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 25-02-2021 10:51 u »
Dank voor het linkje, tdp. En voor alle andere antwoorden :)
Ik ben nogal een pietje precies, dus voor bitterhop ga ik het niet gebruiken. Voor mijn gevoel is 5ibu op een bier met berekende van 20 best veel?

Maar voor aroma zeker!  Helemaal voor ipa's lijkt het me een stuk beter voor de portemonnee  ;)
En leuk om eigen hop te gebruiken natuurlijk.

Op zich is 5 IBU op 20 IBU best veel, maar als je 20 verwacht, en het is 18 of 23, ga je dat niet merken. Dat is wat Middelaersch bedoelt denk ik. En vergeet niet, die 20 IBU is ook maar een berekening ;)

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 25-02-2021 17:52 u »
Op zich is 5 IBU op 20 IBU best veel, maar als je 20 verwacht, en het is 18 of 23, ga je dat niet merken. Dat is wat Middelaersch bedoelt denk ik. En vergeet niet, die 20 IBU is ook maar een berekening ;)

Ja precies, dat bedoel ik.

Hier een interessant artikel over bitterheid in bier: https://beerandbrewing.com/dictionary/eej03p6ZUI/#:~:text=See%20hop%20utilization.,but%20all%20within%20this%20range.

Citaat: Beers can range from 1 to about 100 IBUs, whereby the taste threshold for most humans is roughly between 4 and 9 IBUsódifferent studies suggest slightly different sensitivity intervals, but all within this range.

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is altijd beer o'clock
« Reactie #36 Gepost op: 25-02-2021 18:30 u »
Hier een interessant artikel over bitterheid in bier: https://beerandbrewing.com/dictionary/eej03p6ZUI/#:~:text=See%20hop%20utilization.,but%20all%20within%20this%20range.

Citaat: Beers can range from 1 to about 100 IBUs, whereby the taste threshold for most humans is roughly between 4 and 9 IBUsódifferent studies suggest slightly different sensitivity intervals, but all within this range.

Lees ik dat dan zo verkeerd of ben ik zo dom?

Citaat
American mass market lagers have typical IBU ranges of 5 to 10 IBUs, Bavarian hefeweizens 8 to 12 IBUs, amber lagers 20 to 25 IBUs, American pale ales 35 to 40 IBUs, American India pale ales (IPAs) 55 to 70 IBUs, and ďdouble IPAsĒ and American barley wines 65 to 100 IBUs.

Als de smaakdrempel van de mens tussen 4 en 9 is, wil dat dan zeggen dat voor de meeste mensen een weizen van 8 hetzelfde smaakt als een van 12?

Dat lijkt me sterk.

Schol
Jan

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #37 Gepost op: 25-02-2021 18:31 u »
Ik ga het nog 1 jaar proberen, ben niet tevreden over de hop die mijn tuin produceert. Heb vorig jaar alle hop van 1 plant in een brouwsel gebruikt maar was weinig van terug te vinden in het uiteindelijker bier. Was 800 gram verse hop ongeveer.  Plan is om de plant in een andere tuin met betere grond te zetten. Als dat niks wordt dan stop ik ermee. Is ook veel werk elke keer om te oogsten en als het resultaat dan tegenvalt geeft me dat weinig motivatie.

Hij ruikt wel heerlijk mijn Cascade.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #38 Gepost op: 25-02-2021 20:08 u »
Ik ga het nog 1 jaar proberen, ben niet tevreden over de hop die mijn tuin produceert. Heb vorig jaar alle hop van 1 plant in een brouwsel gebruikt maar was weinig van terug te vinden in het uiteindelijker bier. Was 800 gram verse hop ongeveer.  Plan is om de plant in een andere tuin met betere grond te zetten. Als dat niks wordt dan stop ik ermee. Is ook veel werk elke keer om te oogsten en als het resultaat dan tegenvalt geeft me dat weinig motivatie.

Hij ruikt wel heerlijk mijn Cascade.

Wat valt precies tegen, de hoeveelheid hop, de hoeveelheid smaak aan de hop, ...??? En hoe verzorg je de plant, geef je mest, wanneer en welke (vooral stikstof heeft de plant heel veel van nodig). Alleen in betere grond zetten gaat denk ik niet helpen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 25-02-2021 20:38 u »

Als de smaakdrempel van de mens tussen 4 en 9 is, wil dat dan zeggen dat voor de meeste mensen een weizen van 8 hetzelfde smaakt als een van 12?

Dat lijkt me sterk.

Schol
Jan

Ik vraag me oprecht af of je het verschil tussen een Weizen van zeg 10 IBU en 15 IBU kunt proeven. Ik drink met regelmaat Weizen, maar ik zou de commerciŽle varianten niet op basis van IBU op een rijtje kunnen zetten, ik proef daar echt totaal geen bitterheid in.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 25-02-2021 21:05 u »

Dat lijkt me sterk.

Schol
Jan

Nou vooruit, nog een leuk citaat dan: I took an off-flavor seminar with about 20 BJCP types. One exercise was 10-20-30-40 IBU, line them up. Only one person got the order correct.

https://www.homebrewtalk.com/threads/human-ibu-sensitivity-threshold.101076/

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #41 Gepost op: 25-02-2021 21:16 u »
Wat valt precies tegen, de hoeveelheid hop, de hoeveelheid smaak aan de hop, .......??? En hoe verzorg je de plant, geef je mest, wanneer en welke (vooral stikstof heeft de plant heel veel van nodig). Alleen in betere grond zetten gaat denk ik niet helpen.
De hoeveelheid is prima. Maar te weinig aroma in mijn bier gewoon, de bellen zelf hebben wel een fijn aroma. Bemesting, beluchting geprobeerd. Bellen blijven ook stuk kleiner als bij een andere Cascade plant in andere tuin.

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 25-02-2021 21:29 u »
Ik vraag me oprecht af of je het verschil tussen een Weizen van zeg 10 IBU en 15 IBU kunt proeven. Ik drink met regelmaat Weizen, maar ik zou de commerciŽle varianten niet op basis van IBU op een rijtje kunnen zetten, ik proef daar echt totaal geen bitterheid in.

Misschien omdat er niet echt verschil zit tussen de grote commerciŽle varianten. Hoe groter de brouwerij, hoe meer ze (moeten) verkopen, hoe meer het bier naar de grootste gemene deler smaakt. Met een produkt dat 1 op 100.000 mensen lekker vinden word je geen grote brouwerij.
Alhoewel, Heineken is hierin de uitzondering op de regel  >:D
De meeste bierdrinkers zijn net echte consumenten: wat den boer niet kent, den boer niet eet (drinkt in dit geval). De rest brouwt zijn eigen bier.

Nou vooruit, nog een leuk citaat dan: I took an off-flavor seminar with about 20 BJCP types. One exercise was 10-20-30-40 IBU, line them up. Only one person got the order correct.

https://www.homebrewtalk.com/threads/human-ibu-sensitivity-threshold.101076/

Interessant, misschien ben ik een uitzondering op de regel, maar ik vind verschillen onderscheiden tussen bittere smaken redelijk makkelijk. Ik vind al mijn hele leven bitter de lekkerste smaak die er is. Zo eet ik bijvoorbeeld veel liever pompelmoes (grapefruit voor de Nederlanders) dan sinaasappel en vind rabarber supper lekker. ik ben misschien een beetje meer getrained in bittere smaken onderscheiden van elkaar. Zo proef ik duidelijk het verschil tussen citroen concentraat, gewone citroen, of een bio citroen in de thee citroen.
Rabarber en bio citroen kweek ik trouwens zelf in de tuin, zo lekker vind ik dat.

Jan

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #43 Gepost op: 26-02-2021 09:01 u »

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat iedereen voor elke smaak en andere smaakdrempel heeft.  Ik heb een behoorlijk lage smaakdrempel voor bitter en zuur (Ik vind iets dus vrij snel al best bitter/zuur).

Ik doe de BKG cursus en dat is in ieder geval een grote les:  iedereen ervaart al deze smaken net iets anders.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 26-02-2021 11:05 u »

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat iedereen voor elke smaak en andere smaakdrempel heeft.  Ik heb een behoorlijk lage smaakdrempel voor bitter en zuur (Ik vind iets dus vrij snel al best bitter/zuur).

Ik doe de BKG cursus en dat is in ieder geval een grote les:  iedereen ervaart al deze smaken net iets anders.

Klopt. Tijdens de BKG cursus word je getraind in het herkennen van allerlei smaakafwijkingen. Dit heeft gevolgen voor je smaakdrempel. Deze wordt lager. Niet zo heel vreemd als je  bedenkt dat je een smaak eerst moet kennen om hem te herkennen. 

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 26-02-2021 14:06 u »
Haha voor mij een reden dat ik die cursus in ieder geval niet ga doen. Veel te bang dat mijn biertjes stiekem afwijken terwijl ik ze wel lekker vind  ;D ;D

Offline fantastica

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 26-02-2021 14:37 u »
Haha voor mij een reden dat ik die cursus in ieder geval niet ga doen. Veel te bang dat mijn biertjes stiekem afwijken terwijl ik ze wel lekker vind  ;D ;D

Zelfs als ze afwijken van de norm, maar jij vind ze lekker, dan is er toch geen probleem.

Ik steek dat dan in het vakje: ik ben niet gek ... de rest is gek....

En ja, ik weet het: de rest denk daar anders over.

Schol
Jan

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 26-02-2021 22:43 u »
Hahaha ik zeg niks 😂😉

Offline ExPeteriment

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #48 Gepost op: 26-02-2021 23:54 u »
Zelfs als ze afwijken van de norm, maar jij vind ze lekker, dan is er toch geen probleem.

Ik steek dat dan in het vakje: ik ben niet gek ... de rest is gek....

Schol
Jan
Jij bent zo gek nog niet.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #49 Gepost op: 13-03-2021 13:16 u »
Vandaag nog even gekeken naar mijn hopplantjes en ja hoor mijn hopplantjes zijn wakker geworden. Voorzichtig komen
mijn hopplantjes boven de grond. Het is relatief gezien nog koud op dit moment dus het gaat langzaam. Maar als het wat
warmer wordt knallen ze de grond weer uit. De nieuwe hopoogst komt eraan...

Tags: hopteelt