Wanneer likeur toevoegen aan wort?

Gestart door LAM, 12-01-2021 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Beste medebrouwers,

Ik weet dat het een onderwerp is dat op dit forum een beetje omstreden is, maar ik wil graag een kersenlikeur toe gaan voegen aan mijn wort. Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de beste timing is om dit te doen. Ik lees vaak na de hoofdvergisting, maar waarom kan dit niet al voordat je het in het gistvat giet? Vlak na het koelen dus. Waar ik mee zit is dat wanneer ik het na de hoofdvergisting zou toevoegen, ik het begin sg niet meer kan gebruiken om het alc. gehalte te berekenen.

Alvast bedankt!

LAM

goom

Citaat van: LAM op 12-01-2021  12:27 uBeste medebrouwers,

Ik weet dat het een onderwerp is dat op dit forum een beetje omstreden is, maar ik wil graag een kersenlikeur toe gaan voegen aan mijn wort. Ik vroeg me af wat nou eigenlijk de beste timing is om dit te doen. Ik lees vaak na de hoofdvergisting, maar waarom kan dit niet al voordat je het in het gistvat giet? Vlak na het koelen dus. Waar ik mee zit is dat wanneer ik het na de hoofdvergisting zou toevoegen, ik het begin sg niet meer kan gebruiken om het alc. gehalte te berekenen.

Alvast bedankt!

LAM
En als je het voor de hoofdvergisting toevoegt ook niet ;-)

Timdehart

Corrigeer me als ik het fout heb.

Kan het er niet mee te maken dat je dan direct een te hoog alcohol percentage in je bier hebt en de gistcellen een slechte start hebben?
Meeste gisten overleven niet boven de 12/13%.
Lijkt mij met die logica dat je dit toe voegt na de hoofdvergisting.
Het gist kan dan eerst goed zijn werk doen en daarna voeg je de likeur toe in de nagisting.

Kramer

Wat Goom zegt is inderdaad het probleem. Als je het voor de hoofdgisting toe wilt voegen heb je twee opties, eerst SG meten, dan toevoegen of eerst toevoegen en dan SG meten. Beide geven geen volledig accuraat resultaat. Als je eerst meet en dan toevoegt heb je in je eindmeting dus extra alcohol en andere stoffen die je eind meting beïnvloeden (alcohol heeft een 'lager SG' dan water). Als je het eerst toevoegt en dan je SG meet is je eerste SG meting al beïnvloed door de kleine hoeveelheid alcohol. Als je 200 ml likeur toevoegt op 20 liter bier kan je dat misschien verwaarlozen (en natuurlijk wel de alcohol die je toevoegt optellen). Maar als het je echt om de SG meting gaat, zou ik zeggen, na het meten van het eind SG pas de likeur toevoegen.

Je kan je natuurlijk wel afvragen hoe belangrijk het is om exact te weten hoeveel alcohol erin zit. Zolang je het niet verkoopt is een grove schatting voldoende lijkt mij.

Kramer

Citaat van: Timdehart op 12-01-2021  12:49 uCorrigeer me als ik het fout heb.

Kan het er niet mee te maken dat je dan direct een te hoog alcohol percentage in je bier hebt en de gistcellen een slechte start hebben?
Meeste gisten overleven niet boven de 12/13%.
Lijkt mij met die logica dat je dit toe voegt na de hoofdvergisting.
Het gist kan dan eerst goed zijn werk doen en daarna voeg je de likeur toe in de nagisting.

Dit is afhankelijk van de hoeveelheid toevoeging. Ik heb wel eens 200 ml whisky op 20 liter bier toegevoegd (voornamelijk omdat ik daar mijn eiken chips in had laten weken). Dan heb je ongeveer 1% toevoeging van 40% alcohol dus 0,4% alcohol verhoging. Dat kan prima aan het begin zonder dat de gist daar dood aan gaat. Als je een mixdrankje maakt van 50% bier en 50% likeur dan zou ik het pas op het allerlaatst toevoegen en vervolgens niet opdrinken.

LAM

Citaat van: Kramer op 12-01-2021  12:55 uAls je een mixdrankje maakt van 50% bier en 50% likeur dan zou ik het pas op het allerlaatst toevoegen en vervolgens niet opdrinken.
Whahahahahaha goeie! :D

Het gaat om 1,6 liter bessenjenever van 20% op ongeveer 20 liter wort. Het probleem met toevogen voordat het de fles in gaat, is dat er een hoop suiker in zit en dit brengt de gist weer op gang. Ik ga maar aan het experimenteren en zie het tegen die tijd wel. Bedankt voor de tips!!

LAM

Citaat van: Timdehart op 12-01-2021  12:49 uCorrigeer me als ik het fout heb.

Kan het er niet mee te maken dat je dan direct een te hoog alcohol percentage in je bier hebt en de gistcellen een slechte start hebben?
Meeste gisten overleven niet boven de 12/13%.
Lijkt mij met die logica dat je dit toe voegt na de hoofdvergisting.
Het gist kan dan eerst goed zijn werk doen en daarna voeg je de likeur toe in de na-vergisting.
Als ik de likeur toevoeg na het koelen komt het totale alcoholpercentage ongeveer op 1,8%. Dit is toch nog niet zo erg om als gist in te starten? Of geeft het erge smaakverschillen omdat het bij de hoofdvergisting zat?

Snelbier

SG van de likeur (restsuikers?) kan je meten met SG-meter.  Dan weet je ook hoeveel extra suiker je toevoegt aan het jongbier.
Met het rekenblad van forum https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls  kan je nu invullen:
- Begin-volume en SG.
+ Suikers (totaal) uit de likeur..
+ Vocht (uit de likeur..
Rekenblad maakt nu nieuw theoretisch begin- SG aan.  Door SG-end later te meten weet je hoeveel suiker is vergist, + alcohol%.
Alcohol uit de likeur moet je zelf er bij tellen, even omreken naar verdund volume.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Smaakjes (of het nu likeur, fruit, of kruiden is) liefst toevoegen ná hoofdgisting.
  Gist kan het één en ander doen met de smaken, dus liever laat toevoegen. En CO2 tijdens hevige vergisting kan smaken 'wegblazen'..

LAM

Citaat van: Snelbier op 12-01-2021  15:38 uSG van de likeur (restsuikers?) kan je meten met SG-meter.  Dan weet je ook hoeveel extra suiker je toevoegt aan het jongbier.
Met het rekenblad van forum https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls  kan je nu invullen:
- Begin-volume en SG.
+ Suikers (totaal) uit de likeur..
+ Vocht (uit de likeur..
Rekenblad maakt nu nieuw theoretisch begin- SG aan.  Door SG-end later te meten weet je hoeveel suiker is vergist, + alcohol%.
Alcohol uit de likeur moet je zelf er bij tellen, even omreken naar verdund volume.
Succes,  Snelbier

Toevoeging: Smaakjes (of het nu likeur, fruit, of kruiden is) liefst toevoegen ná hoofdgisting.
  Gist kan het één en ander doen met de smaken, dus liever laat toevoegen.  En CO2 tijdens hevige vergisting kan smaken 'wegblazen'..

Ahhh thanks! Ga ik weer aan de slag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.