Na 2 weken nog actief gist

Gestart door Harry-S, 12-01-2021 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry-S

Beste medebrouwers,

Op 29 december 2020 heb ik mijn tweede brouwsel gebrouwen, een Irish Red.
De vergisting met SafeAle 0-4 op een temp. van 20 ºC kwam wat moeilijk op gang, pas na anderhalve dag was er duidelijk activiteit te zien.
Maar nu na twee weken in het gistvat is hij nog steeds actief. Het waterslot laat elke anderhalf tot twee minuten activiteit zien.
Begin SG 1046, na 6 dagen een SG van 1011 en na 12 dagen een SG van 1010. Dus nog steeds dalende.

Hoe lang kan dit door gaan?
Wanneer bottelen?

biking rebel

Citaat van: Harry-S op 12-01-2021  10:30 uBeste medebrouwers,

Op 29 december 2020 heb ik mijn tweede brouwsel gebrouwen, een Irish Red.
De vergisting met SafeAle 0-4 op een temp. van 20 ºC kwam wat moeilijk op gang, pas na anderhalve dag was er duidelijk activiteit te zien.
Maar nu na twee weken in het gistvat is hij nog steeds actief. Het waterslot laat elke anderhalf tot twee minuten activiteit zien.
Begin SG 1046, na 6 dagen een SG van 1011 en na 12 dagen een SG van 1010. Dus nog steeds dalende.

Hoe lang kan dit door gaan?
Wanneer bottelen?

Gebruik de zoekfunctie en je zult het antwoord vinden (hint: wachten totdat de gist klaar is).

Kramer

Citaat van: Harry-S op 12-01-2021  10:30 uHoe lang kan dit door gaan?
Wanneer bottelen?

Als er twee volle dagen (48 uur) verstreken zijn en de SG is niet meer gedaald.

Snelbier

Juiste antwoord is al gegeven; gist is klaar als SG meerdere dagen stabiel blijft..
Duur is afhankelijk van gist-soort, temperatuur, hoeveelheid gist, hoeveelheid suikers, voeding in wort, etc...
S04 zou er volgens Fermentisdata https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/09/Courbes-kinetics-TT_SafAle-S-04.jpg.webp
een dag of 10 over doen, in 'standaardwort' en bij 20'C. Dus véél variabelen  :huilen:.
Als het bier is uitvergist (SG meten, niét alleen waterslot-bubbels tellen) laat het nog een weekje staan om gist te laten uitzakken.
Je zal helderder bier bottelen, en rijpen in het vat gaat net zo snel als in de fles.  Vroeger bottelen geeft NIET sneller goed bier.
Succes,  Snelbier.

TeVeHa

In het slechtste geval kan het nog weken doorgaan, ik zou niet tè vaak meten en ik bottel nooit voor het waterslot gelijk staat. Mvg

Noordzij_1

Antwoord is inderdaad NIET bottelen voordat je gist helemaal klaar is.
Onthoud je weegt af: het duurt het een weekje langer, of slechtste geval klappen je flesjes en moet je alles weggooien / elk flesje geeft een gusher.

Wel vreemd, want mijn ervaringen met S04 is dat je bij 20C° eigenlijk altijd na een week wel uitgegist bent...
En na 8 tot 10 uur bellen hebt op je waterslot.
Weet je zeker dat de temperatuur niet te laag is ?

Arjen1969

Paar dagen stabiel SG en dan nog een weekje wachten. Wordt alles mooi helder voordat je gaat bottelen en je weet zeker dat je vergisting klaar is. Het is echt geen probleem om het wat langer te laten staan, altijd beter dan te snel bottelen (oefenen met geduld is ook onderdeel van de hobby bierbrouwen).

Noordzij_1

Citaat van: Arjen1969 op 12-01-2021  18:10 u(oefenen met geduld is ook onderdeel van de hobby bierbrouwen).

Naar mijn mening, misschien wel HET moeilijkste aan hobbybrouwen.

Harry-S

Bedankt voor de reacties,

Dus die twee weken is voor een S-04 best normaal. Zag zojuist dat hij nu helemaal stil is, het waterslot staat gelijk.
Hij heeft tot nu toe steeds op 20/21 ºC gestaan
Zal hem morgen nog eens meten en laat hem nog een weekje staan.

Kan ik de zelfde temp. aanhouden?

Snelbier

Temperatuur is prima zo. Lekker laten staan.

Jacques

Mijn reactie dat ik net gegeven heb in een ander topic.

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  23:05 uDe gist bepaalt hoelang de vergisting duurt niet de brouwer!

De duur van de vergisting is afhankelijk van:
- de hoeveelheid gist dat geënt wordt;
- de zwaarte van je wort;
- de temperatuur van de vergisting;
- de vitaliteit van de gist;
- het gistras.

Bij een flinke overmaat aan gist kan de vergisting al na een dag klaar zijn.

Wanneer de vergisting klaar is kun je na 4 dagen tot een week gaan bottelen. Meet het SG nadat de vergisting gestopt is en ook voordat je wil bottelen. Als het SG gedaald is kun je beter nog even wachten met bottelen.

Je kunt je bier langer laten staan maar daar wordt het niet beter van. De gist sterft af en kan smaakjes afgeven aan je bier. Rijpen van je bier gebeurt ook nadat je gebotteld hebt. Wel is het zaak dat er niet te vaal gist in je flesjes komen. Vandaar dat je even wacht na de vergisting zodat de gist kan bezinken. Overigens is het bezinken van de gist sterk afhankelijk van het gistras. De ene gist vlokt veel sterke er sneller uit dan de andere gist. Overigens hoeft je bier niet kraakhelder te zijn bij het bottelen. Een lichte troebelheid (tweeschijn) is geen probleem.

Harry-S

Gisteravond was hij weer actief.
Het SG was 1010, nog hetzelfde als een paar dagen geleden. Ruikt goed en de smaak was ook niet verkeerd :biersmile:

Ik laat hem rustig staan en over een weekje nog eens meten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.