Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Karmeliet gist  (gelezen 6325 keer)

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Re: Karmeliet gist
« Reactie #50 Gepost op: 10-01-2021 16:34 u »
Is karmeliet niet meer op te kweken uit de fles? Ik zie wel een gistdepot in elk geval.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #51 Gepost op: 10-01-2021 21:35 u »
Heb de Forbidden Fruit vorig jaar nog gekocht bij v/d Kooy in Jubbega, is er eentje uit de private collectie van Wyeast volgens mij .

Dat betekent dan dat ‘ie ook weer terug komt  :proost:

Offline BrewBird

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2021 21:53 u »
Dat betekent dan dat ‘ie ook weer terug komt  :proost:

Was altijd een standaard gist, zat niet in de private collectie.
Maar is uit het assortiment gehaald.

Maar geen nood. Koop de WLP720 Sweet Mead /Wine Yeast

http://www.mrmalty.com/yeast.htm#Wyeast_vs_WLP

Offline Silky

• Vol lid
  • Land: be
  • Dankzij bier staat hier geen andere onzin
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2021 23:34 u »
Is karmeliet niet meer op te kweken uit de fles? Ik zie wel een gistdepot in elk geval.

Gaat prima, ik heb het vorige maand nog gedaan. Uitgisten gaat traag, reken op 4 weken...

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 11-01-2021 09:48 u »
Ik dacht dat er in het verleden al vastgesteld was dat we hier bij de met bottelgist te maken hebben.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #55 Gepost op: 11-01-2021 10:12 u »
Vandaar mijn vraag, maar ik heb vorige week een karmeliet geproefd waarvan de gist was opgekweekt uit een flesje en dat was een erg lekker biertje die erg veel van het origineel weg had

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 11-01-2021 11:15 u »
Beste Lier het belangrijkste is dat het bier smaakt waarmee je vergist hebt, of dit nou bottelgist of de origineel is.

Ik heb gezocht op "karmeliet + bottelgist" en kom o.a. uit op een topic "eerste brouwsel / giststarter" van januari 2010
waar William concludeert dat we hier vrijwel zeker niet met de brouwgist te maken hebben.
Het is natuurlijk net welk antwoord je de meeste waarde geeft.
Ik moet wel bekennen dat ik mijzelf erg vaak erger aan beginnende brouwers die een kloonpoging doen
en meteen concluderen dat hun brouwsel nauwelijks te onderscheiden is van het origineel?

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #57 Gepost op: 11-01-2021 11:42 u »
Ik heb al 7 kloonpogingen achter de rug.
Mijn laatste brouwsel heb ik gesplitst en vergist met depot en met forbidden fruit.
Na een maand op fles benaderde forbidden fruit het tot 90% (Na de mening van mij en enkele anderen).
Depot tot iets minder, tot 80%?(was iets te fruitig)
Na 2 maanden was het omgekeerd. Het fruitige bij de depot versie was verdwenen.

Al met al ik denk niet na al die pogingen dat ik boven de 90%? kom. Het is het iedere keer net niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #58 Gepost op: 11-01-2021 12:10 u »
Ik heb al 7 kloonpogingen achter de rug.
Mijn laatste brouwsel heb ik gesplitst en vergist met depot en met forbidden fruit.
Na een maand op fles benaderde forbidden fruit het tot 90% (Na de mening van mij en enkele anderen).
Depot tot iets minder, tot 80%?(was iets te fruitig)
Na 2 maanden was het omgekeerd. Het fruitige bij de depot versie was verdwenen.

Al met Al ik denk niet na al die pogingen dat ik boven de 90%? kom. het is het iedere keer net niet.
Maar 90% geeft toch wel aan dat beide gisten kunnen en dat de Karmeliet gist geen bottelgist is. Heb jij die uit een flesje opgekweekt?

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #59 Gepost op: 11-01-2021 12:36 u »
Misschien wordt die missende 10% wel veroorzaakt door anders maischen, vergistingstemperatuur, hopsoorten en -tijden?

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 11-01-2021 12:45 u »
Misschien wordt die missende 10% wel veroorzaakt door anders maischen, vergistingstemperatuur, hopsoorten en -tijden?

Dat denk ik ook. Na diverse gisten geprobeerd te hebben krijg de indruk dat het gistprofiel niet erg bepalend is voor dit bier.
Bij enkele gisten komt de vergistingsgraad niet overeen. Dit geeft wel duidelijke verschil. Het origineel heeft een eind sg van ca. 1014.

Maaarrr het zijn wel allemaal lekkere tripels geworden.

Offline Batavier

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-01-2021 12:47 u »
maar 90% geeft toch wel aan dat Beide gisten kunnen en dat de Karmeliet gist geen bottelgist is. Heb jij die uit een flesje opgekweekt?

Ik heb het uit een Karmelietflesje opgekweekt.
De Forbidden Fruit heb ik van jou gekregen.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #62 Gepost op: 11-01-2021 15:14 u »
Volgens wiki-hobbybrouwen zou het inderdaad opkweekbaar zijn.

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Nu ik van meerdere mensen hoor dat het opkweekbaar is ga ik zelf ook maar eens een poging wagen denk ik.
Met de forbiddenfruit heb ik al wel eens een prima tripel gebrouwen helaas niet echt een karmeliet, helaas de gist niet bewaard.

Offline Griebelienus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is al 3 jaar mijn informatiebron
« Reactie #63 Gepost op: 19-01-2021 19:09 u »
Karmeliet laat zich makkelijk opkweken (met appelsap = appletje-eitje)

Maar de Verboden Vrucht heb ik nu al drie pogingen gedaan, helaas geen enkele gelukt. Waarschijnlijk is die gist nu vervangen door een bottelgist die zich niet laat opkweken of alleen met heeel veel mazzel en extreem veel geduld wellicht. Met een Hoegaarden wit lukt het wel makkelijk, maar waarschijnlijk is dat niet dezelfde gist.

Tags: