Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorstellen: Rick  (gelezen 458 keer)

Offline Rick92

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voorstellen: Rick
« Gepost op: 12-01-2021 08:50 u »
Hallo iedereen,

Ik ben Rick, 28 jaar en kom vanaf Noord-Oost Veluwe.
Mag graag voetballen, mountainbiken en een biertje brouwen en drinken. :biersmile:

Allereerst wil ik iedereen bedanken op dit forum, ik lees al een jaar of 2 mee en vind het erg interessant.

Tot op heden 3x een een blikextract gebrouwen en nu 2x een 5 liter geschroot moutpakket van brouwbroeders.
Dit bevalt erg goed, vandaar de aanschaf van de bekende 21 liter ''menno'' pan. Ik brouw nu op een gasfornuis in de keuken. Ik wil nog een elektrische weckketel halen zodat ik hierin kan maischen, zodat ik ook +-15 liter brouwsels kan maken.
Heb inmiddels ook een oude koelkast (met een Inkbird ITC-308+verwarmingsmat voor dieren 30 Watt) waarin in gecontroleerd kan vergisten. Volgens het boek ''Verander water in bier'' en dit forum schijnt dit de beste investering te zijn. Inmiddels ook een hevelfilter van koper gemaakt en deze wil ik tijdens het volgende brouwsel gaan proberen.

Nu ben ik de zolder van ons huis aan het opruimen en schoot door mijn gedachten heen, dat ik hier best mijn eigen brouwhoekje kon maken.
Voordeel is dat alles al aanwezig is. Warm en koud water, een gasleiding, een wasmachine afvoer en 3 stroomgroepen.
Ik zet er dan een grote kast neer waarin ik alle benodigde brouwapparatuur droog en stofvrij kan opslaan. Zo heb ik alles bij de hand en hoef ik op een brouwdag niet alles vanuit de garage naar de keuken te sjouwen.

Het enige puntje van aandacht is de afvoer van kookdampen, ik heb hier geen afzuigkap zoals in de keuken.
Ik zal onder een dakkapel moeten brouwen, ongeveer 30 cm naast een raam op 100 cm vanaf de grond.
Het is een redelijk groot raam, denk iets van 40x70 cm.
Deze zet ik natuurlijk dan helemaal open tijdens het brouwen en op de voorzolder zet ik ook het schuine dakraam volledig open om voldoende trek te creŽren.
Zijn er mede-brouwers die ook op deze manier van hun kookdampen afkomen? Wat is jullie ervaring hiervan of raden jullie dit direct af?

Als ik daadwerkelijk op zolder ga brouwen, zal ik dus ook een elektrische brouwautomaat moeten aanschaffen. Het lijkt mij niet verstandig om hier op gas te brouwen ivm brandgevaar. (dakkapel is immers van hout :nut:) Voordeel zou dan weer zijn dat ik de elektrische weckketel op een andere electragroep kan gebruiken voor spoelwater. :)
Met welke brouwautomaten hebben jullie goede ervaringen en raden jullie aan?

Groet,
Rick :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Re: Voorstellen: Rick
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2021 09:07 u »
Hoi Rick,

Van harte welkom op het forum

Zoals ik lees is een brouwautomaat inderdaad wel handig dan. Zelf hebben we sinds kort een BrewMonk Titan en de eerste tests zijn erg positief.

Over een afvoer las ik vorige week iets hier op het forum, stonden ook foto's bij als voorbeeld.

klik hier

Succes in ieder geval!

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Voorstellen: Rick
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2021 22:30 u »
Het enige puntje van aandacht is de afvoer van kookdampen, ik heb hier geen afzuigkap zoals in de keuken.
Ik zal onder een dakkapel moeten brouwen, ongeveer 30 cm naast een raam op 100 cm vanaf de grond.
Het is een redelijk groot raam, denk iets van 40x70 cm.
Deze zet ik natuurlijk dan helemaal open tijdens het brouwen en op de voorzolder zet ik ook het schuine dakraam volledig open om voldoende trek te creŽren.
Zijn er mede-brouwers die ook op deze manier van hun kookdampen afkomen? Wat is jullie ervaring hiervan of raden jullie dit direct af?

Als ik daadwerkelijk op zolder ga brouwen, zal ik dus ook een elektrische brouwautomaat moeten aanschaffen. Het lijkt mij niet verstandig om hier op gas te brouwen ivm brandgevaar. (dakkapel is immers van hout :nut:) Voordeel zou dan weer zijn dat ik de elektrische weckketel op een andere electragroep kan gebruiken voor spoelwater. :)
Met welke brouwautomaten hebben jullie goede ervaringen en raden jullie aan?

De manier waarop jij van je kookdampen kwijt wil raken voer ik al jaren uit. Bij mij werkt dat prima.

Op heel wat zolders in oudere huizen met houten daken hangen op zolder verwarmingstoestellen die nog steeds op gas werken. Het aantal huizen dat hierdoor afbrandt is heel klein. Wel moet je natuurlijk oppassen dat er geen brandbare stoffen in de buurt zijn van de gasvlam.
Zelf heb ik heel lang op gas gebrouwen op mijn zolder. De brander was wel afgeschermd door een metalen rand. Onder de rand was voldoende ruimte voor de zuurstofaanvoer. Het kan dus wel, maar een elektrische ketel is zonder meer veiliger qua brandgevaar.

Tags: