Killergist om diasticus gist te stoppen + andere wijze bottelsuiker toevoegen

Gestart door Jacques, 09-01-2021 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: seed7 op 11-01-2021  22:44 u
CiteerOur most diastatic strain (OYL-026) in a killer plate assay (zone of killing) showed no sensitivity to 10 known killer + strains. Interestingly, CBC-1 did not show killer activity towards any of our brewing strains in this assay, so this may not be the strain to use as a killer positive yeast. Many other wine strains showed killer activity towards brewing strains. This is definitely an interesting idea, but the biology of it is a little messy!
-- Laura Burns, director of R&D with Omega Yeast

bold door mij.

Op de Lallemand sit wordt het wel een killer genoemd:

CiteerLalBrew® CBC-1 is a killer yeast, meaning it will secrete a toxic protein that can inhibit killer sensitive strains (most brewing strains are killer sensitive). While this is a positive yeast trait when conducting a pure fermentation/refermentation with CBC-1, extra care should be taken to ensure proper cleaning procedures are in place to avoid any cross contamination with other brews.

Dit wordt leuk,

Dan zou je dus beter een wijngist kunnen gebruiken om een diastaticus gist stil te leggen.
Blijft de vraag wat de enzymen doen die in het bier zitten en vrijkomen uit dode diastaticus gist...

seed7

Citaat van: Jacques op 12-01-2021  20:17 uDan zou je dus beter een wijngist kunnen gebruiken om een diastaticus gist stil te leggen.
Blijft de vraag wat de enzymen doen die in het bier zitten en vrijkomen uit dode diastaticus gist...

CBC-1 is een (POF-) wijn gist.  Het vermoeden is de Pasteur Champagne.
Uit de discussies blijkt eigenlijk dat er nog heel wat onderzoek nodig is en dat er niet zomaar gesteld kan worden dat iedere killer iedere gevoelige gist om zeep helpt. Er zijn verschillende killer mechanismen en niet iedere gist heeft alle middelen te beschikking en niet iedere gevoelige gist is gevoelig voor alle middelen. Met name in de diastaticus hoek lijkt nogal wat aan verschil in gevoeligheid te zitten. Over de niet diastaticus is men niet zeker. Er is domweg te weinig op gescreend. Geen wetten van Meden en Perzen dus. Iedere combinatie testen voor gebruik lijkt het credo op het moment.

Je tweede vraag kan ik niet beantwoorden. Gevoelsmatig zit er niet veel aan enzymen in de cel omdat het doel is om ze buiten de cel te brengen. Hoe lang die buiten de cel doorgaan weet ik niet. Zal het een bij de Funkers neerleggen.

Ingo

Noordzij_1

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-01-2021  14:58 u30 minuten zal wel voldoende zijn.
0,5 g op 10 L is al heel veel.
Ik werk met vers gemaakte vloeibare bottelgist en gebruik 1 ml op 8 L bier. Ik kan dan ook de fles helemaal leeg gieten en er komt geen gist uit de fles in mijn glas.

Misschien iets off topic, maar voor sommige bieren vind ik geen gist bij volledig uitschenken wel interessant.

Als ik het goed begrijp zou je dus bij een bier als je op eind SG zit die gehydrateerde CBC-1 erbij kunnen mikken, die gaat de nog aanwezige rondzwevende gist "killen''.
Ik kan me dan voorstellen dat (over de loop van een paar dagen ?) nagenoeg alle gist flocculeert en naar de bodem van je gistvat zakt, en je dus nagenoeg gistloos bier overhoud na overhevelen naar een schoon vat.
Als je dan de ochtend van bottelen, weer een dosis CBC-1 (of moet je een andere bottelgist hebben ?) ent en roert, eindig je dan met uitgeschonken flesjes zonder gist in je glas?

Als dat zo is, dan wil ik dat proces namelijk best een keer uitproberen.

Sjoerd

Dank voor alle reacties op mijn initiële vraag, wordt gewaardeerd! Hoewel ik vrijdag dacht dat de M29 er bijna was, gaat hij (helaas) nog altijd door. Voor toevoegen van de CBC-1 gist ben ik voor deze batch helaas te laat, maar de volgende keer ga ik het zeker proberen. Tzt zal ik hem hier weer oppakken. Groet Sjoerd

Jacques

Citaat van: Noordzij_1 op 12-01-2021  21:22 uMisschien iets off topic, maar voor sommige bieren vind ik geen gist bij volledig uitschenken wel interessant.

Als ik het goed begrijp zou je dus bij een bier als je op eind SG zit die gehydrateerde CBC-1 erbij kunnen mikken, die gaat de nog aanwezige rondzwevende gist "killen''.
Ik kan me dan voorstellen dat (over de loop van een paar dagen ?) nagenoeg alle gist flocculeert en naar de bodem van je gistvat zakt, en je dus nagenoeg gistloos bier overhoud na overhevelen naar een schoon vat.
Als je dan de ochtend van bottelen, weer een dosis CBC-1 (of moet je een andere bottelgist hebben ?) ent en roert, eindig je dan met uitgeschonken flesjes zonder gist in je glas?

Als dat zo is, dan wil ik dat proces namelijk best een keer uitproberen.

Als de CBC-1 de gist daadwerkelijk doodt zou dat een optie kunnen zijn. Voorwaarde is dat je helder overhevelt en weinig bottelgist gebruikt.

Jan de Graaff

Citaat van: Noordzij_1 op 12-01-2021  21:22 uAls ik het goed begrijp zou je dus bij een bier als je op eind SG zit die gehydrateerde CBC-1 erbij kunnen mikken, die gaat de nog aanwezige rondzwevende gist "killen''.
Ik neem toch aan dat CBC-1, om de juiste enzymen te kunnen produceren, voeding in de vorm van suikers nodig heeft. De eenvoudige suikers, CBC-1 kan alleen maar eenvoudige suikers aan, zijn al verwerkt door de oorspronkelijke gist. Je zult dus suiker moeten toevoegen om CBC-1 'aan het killen' te krijgen. En daarmee activeer je ook weer de resterende oorspronkelijke gist.

Het is allemaal het testen waard, want het lijkt mij in het geheel niet duidelijk wat er nou eigenlijk gaat gebeuren als je een killer-gist als CBC-1 op deze manier inzet.

seed7

Citaat van: JanDeGraaff op 13-01-2021  11:32 uHet is allemaal het testen waard, want het lijkt mij in het geheel niet duidelijk wat er nou eigenlijk gaat gebeuren als je een killer-gist als CBC-1 op deze manier inzet.

Precies. Testen, testen, testen. Het is iets dat in de wijnwereld uitentena bekend is. Fabrikanten van biergist testen niet op deze aspecten.

Uit diverse discussies en literatuur. Iedere combinatie die je wilt inzetten eerst testen.

Combinaties met diastaticus gisten zijn moeizamer.

Citaat van: Jacques op 12-01-2021  20:17 uBlijft de vraag wat de enzymen doen die in het bier zitten en vrijkomen uit dode diastaticus gist...

Als er enzymen in het bier zitten dan denatureren die niet. Ze zijn traag als het koud is en je kunt ze door pasteuriseren inactiveren. Wat er na de kill uit de cel komt heb ik nog niet gevonden.

Het is dus maar zeer de vraag in hoeverre een killer een diasticus vergisting kan stabiliseren. Afhankelijk van de hoeveelheid enzymen in het wort zal de gisting heel langzaam doorgaan. Testen dus.

Voor niet diastaticus gisten lijkt het eenvoudiger. Je zou een gisting met een killer kunnen afbreken, als die killer de resterende suikers niet lust.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 13-01-2021  12:12 uPrecies. Testen, testen, testen. Het is iets dat in de wijnwereld uitentena bekend is. Fabrikanten van biergist testen niet op deze aspecten.

Van de Brand Bierbrouwwedstrijd weet ik dat de gisten die de prijswinnaars gebruikt hebben voor hun bieren uitgebreid getest zijn op de killerfactor. Op bedrijfsniveau is het dus wel een en ander wel bekend...

Snelbier

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:09 uVan de Brand Bierbrouwwedstrijd weet ik dat de gisten die de prijswinnaars gebruikt hebben voor hun bieren uitgebreid getest zijn op de killerfactor. Op bedrijfsniveau is het dus wel een en ander wel bekend...
Mangrove Jack's vermeldt het netjes in de tech-specs: bijvoorbeeld Killer-yeast Sensitive..
Dacht het van andere (grotere jongens) ook te hebben gezien, maar kan het niet meer vinden. Vreemd..

Noordzij_1

Citaat van: JanDeGraaff op 13-01-2021  11:32 uIk neem toch aan dat CBC-1, om de juiste enzymen te kunnen produceren, voeding in de vorm van suikers nodig heeft. De eenvoudige suikers, CBC-1 kan alleen maar eenvoudige suikers aan...

Uhm...
  • CBC-1 Hydrateren in water en wachten tot actief
  • Giststarter in de vorm van steriel gekookte suikerwater zoals bottelsuiker en wachten tot zeer actief
  • Dit toevoegen om te killen
  • En dan zoals Jacques zegt een geringe hoeveelheid toevoegen als bottelgist

Volgende brouwbestelling ga ik gewoon eens 3 zakjes van dat spul bestellen en met 5 L batches o.i.d. kijken wat er wel en niet werkt.
Kan wel even een paar maandjes duren, want heb nog 3 brouwsels in de planning en een klushuis af te maken on the side...

Sjoerd

We zijn een week verder, vandaag 18 dagen aan het gisten, blubt nog steeds om de 20 sec, heeft een half puntje gepakt afgelopen week. Zit op 1009,5. Wil hem toch wel na 4 weken bottelen. Bij deze gist heeft het maischschema van 75 min tussen 69 en 70 graden dan toch wel effect naar het zich laat aanzien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.