Maischwater als melk

Gestart door Enos, 10-01-2021 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Wat heb ik fout gedaan.
Ik heb de mouten geschroot en de vlokken en de havermout heb ik NIET mee geschroot.
Heb alles samen toegevoegd bij de eerste stap van het maischschema.
In begin ging het prima, maar na ongeveer 40 min ging het compleet fout.
De maisch het leek welk melk ja echt spierwit wat er rond gepompt werd, regelmatig doorroeren om dichtslaan te vermijden.
Dit mocht niet helpen. De Easybrew slaat in de beveiliging met als resultaat een aangebrande bodem, echt zwart.
Alles eruit gehaald, schoongemaakt, terug gestort en verder gaan. Maar na slechts 5 min weer compleet mis, zelfde liedje, aangebrand weer echt zwart. Daarna alles weggegooid en een biertje gedronken.
MAAR had ik de vlokken eerst apart moeten ver stijfselen en koken en daarna aan de maisch toevoegen.
En de havermout had ik daar ook eerst iet mee moeten doen.
Wie weet raad.
Hier het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk27
Naam receptkarmeliet clone 3
Brouwdatum10-01-2021
BierstijlTripel
Volume23,1 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Hoogeveen
10,32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l8 mg/l19 mg/l105 mg/l34 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,94 kgPilsmoutDingemans3 EBC53,3 %
0,99 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC13,3 %
0,74 kghavermoutBrewferm4 EBC10,0 %
0,49 kgGerstvlokkenSupermarkt2 EBC6,7 %
0,25 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC3,3 %
0,25 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,3 %
0,74 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
50,0 °C1 min.50 min.3,8 l/kg
64,0 °C1 min.60 min.3,8 l/kg
72,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
78,0 °C1 min.10 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
53,9 gSaazbellen2,6%70 min.14,4 IBU
25,0 gCascadebellen6,8%15 min.8,3 IBU
18,6 gStyrian Goldingsbellen1,7%15 min.1,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,00 gParadijszaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 pak(ken)Trappist Ale (WLP500)bovengist


Oscar

Waarom 50 min  bij 50°C  :weetniet:  heeft ook bij dit recept geen enkele nut! Je had beter bij 40-45°C kunnen beginnen (20 min) en daarna meteen door naar 63°C of 67°C  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Je hebt nu zo te zien 23.3% vlokken gebruikt. Dat wordt taai en kleverig en zorgt doorgaans voor filterproblemen. Bij jou in dit geval voor 'rondpomp' problemen.
Gebruik vlokken gewoon tot ongeveer 10% en dan zit je veilig. Wil je meer haver en tarwe, gebruik dan de gemoute variant. Tussen jouw havermout en havervlokken zit geen verschil. Buiten dat die van Brewferm veel duurder zijn.

Arjen1969

Hier hetzelfde gehad met tarwevlokken/gerstvlokken, vlokken in het algemeen. Qua temperatuur hoger beginnen met inmaischen (67 graden). Overigens heb ik nooit met zoveel vlokken/tarwemouten en havermout gewerkt, maar mijn ervaring is dat je gewoon snel moet zorgen dat alle zetmeel is opgelost in je maisch, want dat veroorzaakt het aanbranden en daarmee stoppen van je brouwautomaat. Heb op deze manier ooit geprobeerd een witbier te maken met veel tarwemout, zelfde probleem omdat mijn maischschema begon bij 52 graden. Dan vormen de zetmeeldeeltjes volgens mij heel snel een koek op de boden waardoor de boel vastbakt en je automaat in de thermische beveiliging schiet. Enige manier om dat met dit soort recepten en lagere inmaischtemperaturen te voorkomen is dat je volgens mij constant zou moeten roeren onder de maischemmer, maar dat is niet mogelijk met de Easybrew.

Enos

Citaat van: Oscar op 10-01-2021  17:20 uWaarom 50 min  bij 50°C  :weetniet:  heeft ook bij dit recept geen enkele nut !! je had beter bij 40-45°C kunnen beginnen (20 min) en daarna meteen door naar 63°C of 67°C  :brouwen:
Ja ik vond 50 min ook lang, maar dat stond in het recept en dacht het zou wel ERGENS goed voor zijn. Maar niet dus

Oscar

Citaat van: Enos op 10-01-2021  17:30 umaar dat stond in het recept

 :nut: :nut: Wel blijven nadenken!  ;) ;)

oneman

Ik brouw al vele jaren een witbier met 50% pilsmout, 40% tarwevlokken en 10% havervlokken. Nooit een probleem. Ik gebruik geen automaat, dus ik kan wel meer roeren. Het grote verschil met jouw aanpak is dat ik start op 35°C (30 min op 35°C, ±90 min op 65°C tot positieve jodiumproef. Ik denk dat het probleem zit in het ontbreken van die 35 gradenstap. Voor zover ik weet helpt die met het afbreken van de ongemoute vlokken.

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-01-2021  17:20 uWaarom 50 min  bij 50°C  :weetniet:  heeft ook bij dit recept geen enkele nut! Je had beter bij 40-45°C kunnen beginnen (20 min) en daarna meteen door naar 63°C of 67°C  :brouwen:

Als je groot aandeel aan ongemoute granen gebruikt heeft een stap bij 50/52 ºC zin. En ook bij 40-45 ºC...

Kunnen starten bij temperaturen boven de 60 ºC komt doordat de mout die we tegenwoordig kunnen kopen in mouterijen veel verder afgebroken wordt dan in het verleden. Ongemoute graan heeft geen mouterij gezien...

Overigens zie ik vaak dat geschreven wordt over graan in plaats van mout. Daar zit een heel wezenlijk verschil in. Mout heeft een bewerking ondergaan, graan niet. 

hansHalberstadt

Citaat van: Enos op 10-01-2021  17:30 uJa ik vond 50 min ook lang, maar dat stond in het recept en dacht het zou wel ERGENS goed voor zijn. Maar niet dus
maar daaruit kun je nog niet de conclusie trekken dat dat de oorzaak van je probleem is. sterker nog: ik denk zelf dat die eiwit rust er niets mee te maken heeft.
Zoals oneman ook al aangeeft: 'Ik brouw al vele jaren een witbier met 50% pilsmout, 40% tarwevlokken en 10% havervlokken. Nooit een probleem. Ik gebruik geen automaat'

Ik vermoed ook dat het komt door de beperkingen van de automaat. als er wat meer zaken zoals gomstoffen of andere stoffen gevormd worden die de boel wat stroperiger maken dan loop je al snel tegen dit soort beperkingen van een brouwautomaat en rondpompen aan.   

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 10-01-2021  17:20 uWaarom 50 min  bij 50°C  :weetniet:  heeft ook bij dit recept geen enkele nut! Je had beter bij 40-45°C kunnen beginnen (20 min) en daarna meteen door naar 63°C of 67°C  :brouwen:
40-45 °C is inderdaad prima voor eiwitrust en kruidnagelstap, maar het ging hier om een verklaring voor het probleem met rondpompen. Zie jij daar een link tussen dichtslaan van het beslag en die 50 gradenstap?

oneman

Ik denk dat het niets te maken heeft met gomstoffen of zelfs maar het gebruik van een automaat. Het niet kunnen pompen in het probleem, maar gewoon aanbrandend zetmeel van de niet verstijfselde zetmeel uit de ongemoute vlokken. Dat verstijfselen gebeurt pas vanaf 65°C. Of je nou roert als een bezetene, wel of niet pompt; voordat de verstijfseling heeft plaatsgevonden houdt je deze melkachtige substantie en die brand nu eenmaal meteen aan boven zo'n heet element. De enige optie is op de een of andere wijze de vlokken verstijfselen voordat je gaat verhitten. Dus, of je start met maischen op >65°C, of als je toch daaronder wilt starten, verstijfsel je de vlokken apart of je moet je maischstappen uitvoeren door toevoegen van kokend water en je element pas aanzetten zodra je de 65°C hebt bereikt.

oneman

hansHalberstadt

Citaat van: oneman op 01-03-2022  11:36 uIk denk dat het niets te maken heeft het gebruik van een automaat.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de automaat veel minder marge geeft mbt lastige omstandigheden. Als ik hetzelfde recept maak in mijn ketel met roerwerk en gebruik van goed hevelfilter dan kan het nooit aanbranden en kan ik ook altijd goed filteren, ookal is het beslag nog zo lastig te hnateren.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.