Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afwijking temperatuur door hop  (gelezen 611 keer)

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Land: nl
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Afwijking temperatuur door hop
« Gepost op: 10-01-2021 15:18 u »
Ik gooi meestal de hop los in de ketel, soms gebruik in een hopzakje wat ik los laat ronddrijven.
Wat mij opvalt is dat als ik ga koelen de temperatuur vaker wat hoger op de probe blijft ten opzichte van wat het werkelijk is.
Het lijkt erop dat losse hop en ook het zakje hop mocht deze op de probe liggen een afwijkende waarde aan genereren.

Ik heb zelf een Braumeister 20 L dus probe zit onderin in het midden.

Zijn er mensen die hier een handige oplossing voor hebben of evt een extra probe gebruiken.
Of kan je de hop in de zakjes er al uithalen net voordat je gaat koelen of als je onder een bepaalde koel temperatuur bent?

Alvast bedankt
Groet  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Afwijking temperatuur door hop
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2021 16:58 u »
Homogeen meten (werkelijke temperatuur?) is een heikel punt bij ALLE brouwsystemen, blijkt steeds weer.
Stelling 'Meten is weten' wordt steevast onderuit gehaald met: 'Weet wat je meet'.. Gelukkig lijk jij dat te weten.
Hopzakje op de voeler, koelspiraal vlak boven de voeler, allemaal stoorzenders, de voeler meet NIET de gemiddelde wort-temperatuur.
Beste oplossing is het wort in beweging te houden.  Zuiverder meting, maar ook betere koeling.
- Hopzakje kan je eventueel vr koelen weghalen, maar is natuurlijk NIET verstandig als het een late/whirlpool hopgift betreft, dan ga je smaakjes weggooien.
Overigens lijkt bij jou de afwijking op te spelen bij koelen, dus minder kritisch..
Succes,  Snelbier

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2021 17:08 u »
Ik heb eens een aantal van deze thermometers gekocht. Die gebruik ik best vaak nog voor verschillende dingen. Maar, er hangt er ook altijd eentje in mijn ketel erbij, om de temperatuur op verschillende plaatsen in de gaten te houden.

Bijvoorbeeld tijdens het maischen tussen de moutkoker en de ketelwand, in het midden van de maisch of gewoon in het wort als het afkoelt. Het hoeft niet allemaal de exacte temperatuur te zijn, als ik maar weet wat er gebeurd en hoe het ongeveer verloopt op andere plekken in de ketel dan alleen onderin op de bodem. Daar zijn van die goedkope thermometertjes prima geschikt voor. En ze zijn nog verdomd nauwkeurig ook, moet ik zeggen.

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2021 17:17 u »

Beste oplossing is het wort in beweging te houden.  Zuiverder meting, maar ook betere koeling.

Thanks! ik dacht altijd zelf dat je je wort zoveel mogelijk met rust moest laten tijdens het koelen zodat alles mooi zou bezinken.
Ik kan wel eens kijken of ik de pomp slang in het wort kan hangen dan heb ik wat meer beweging in het geheel.
Gebruik later dezelfde pomp dan ook om het in het gistvat te krijgen.

Ik heb eens een aantal van deze thermometers gekocht.

Handige dingetjes, ga ik eens naar kijken :)

Bedankt voor de tips!

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2021 18:35 u »
... Thanks! ik dacht altijd zelf dat je je wort zoveel mogelijk met rust moest laten tijdens het koelen zodat alles mooi zou bezinken.
Eerst snel koelen, desnoods met circulatiepomp aan.  Bezinken pas aan EINDE koeling.
Als het wort voldoende is gekoeld koeler uitzetten, verwijderen, wat dan ook en..
Kleine whirlpool geven, een paar slingers met de lepel is voldoende.
RUSTEN (bezinken), mag best 1uur duren.  Meeste drek ligt dan op een hoopje middenin de ketel.
Succes, Snelbier

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2021 18:48 u »
Kijk aan, ik koelde altijd zo snel mogelijk, dan gistvat in, gist erbij en in de kast.
Maar terugkoelen naar 20 graden en vervolgens dus laten staan kan gewoon, dacht altijd dat je dan een grotere kans op infecties zou krijgen.

Ik ga het de volgende keer proberen, bedankt voor de tips!  :proost:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2021 19:26 u »
Maar terugkoelen naar 20 graden en vervolgens dus laten staan kan gewoon, dacht altijd dat je dan een grotere kans op infecties zou krijgen.

Die kans is dat ook zeer groot aanwezig! Whirlpoolen doe je voor het koelen... ;) :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2021 22:12 u »
Thanks! ik dacht altijd zelf dat je je wort zoveel mogelijk met rust moest laten tijdens het koelen zodat alles mooi zou bezinken.
Ik kan wel eens kijken of ik de pomp slang in het wort kan hangen dan heb ik wat meer beweging in het geheel.

Ik gebruik de pomp van de Braumeister tijdens het koelen. Door de circulatie van het wort verloopt het koelen met mijn dompelkoeler veel sneller.

Na het koelen laat ik het wort 5 tot 10 minuten staan, dat is voldoende om de eiwitten neer te slaan.
Tijdens het koelen en het laten staan van het wort zet ik de deksel van de Braumeister op de ketel. De kans op infectie wordt hierdoor zeer klein.

Zie hieronder foto's van de eiwitafzetting van twee verschillende brouwels.

Offline Andert

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2021 22:45 u »
Ik gebruik de pomp van de Braumeister tijdens het koelen. Door de circulatie van het wort verloopt het koelen met mijn dompelkoeler veel sneller.

Na het koelen laat ik het wort 5 tot 10 minuten staan, dat is voldoende om de eiwitten neer te slaan.
Tijdens het koelen en het laten staan van het wort zet ik de deksel van de Braumeister op de ketel. De kans op infectie wordt hierdoor zeer klein.

Zie hieronder foto's van de eiwitafzetting van twee verschillende brouwels.

Hoi Jacques, compleet off topic (excuses): die spiraal die ik zie op je foto's, dat is het verwarmingselement?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2021 23:19 u »
Ja. Deze zit buiten de moutkorf. Op de foto's is de moutkorf verwijderd. Verder zie je een knietje die op maat voor mij gemaakt is.

[Einde off-topic]

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2021 17:33 u »
Hi Jacques,

Bedankt voor de tips en ga dit zeker een keer proberen.
Mooie hevel ook, zeker zoals dit zit om de verwarmingsspiraal heen.

Ik zal je nog een PM sturen, want mijn opzet is nog iets anders en vermoed dat ik het e.e.a. er nog wel kan aanpassen.

Bedankt :biersmile:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2021 18:42 u »
Kijk aan, ik koelde altijd zo snel mogelijk, dan gistvat in, gist erbij en in de kast.

Ik ga het de volgende keer proberen, bedankt voor de tips!  :proost:
Na koelen krijgt ie op de oppervlakte al wat gist. Laat afgedekt met doek en deksel 1 a 2 uurtjes bezinken. Nog nooit iets van infectie gehad op deze manier. Het lang laten bezinken is gevolg van hop los in de ketel. Van alles geprobeerd en deze methode werkt voor mij prima.

Tags: