Tips voor afvullen van fermenter naar keg

Gestart door Brouwerij KOR, 09-01-2021 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Wil met gebruik van koolzuur het bier met zo min mogelijk zuurstof kunnen afvullen in fles. Ik wil mijn kegvaten graag gaan gebruiken als ''afvulemmer''. Waarbij ik bottelsuiker aan de keg toevoeg. Vervolgens de keg vul met koolzuur en dan afvul in fles met gebruik van mijn blichmann beergun waarmee ik de flessen spoel met CO2.

Op het moment sluit ik een slang aan op mijn fermenter waarmee ik de keg vul. Ik vroeg me af of er een manier is om deze stap te verbeteren om contact met zuurstof verder te verminderen.
Hoe zou ik van de fermenter met slangtuit een aansluiting op de bieruitgang van de keg kunnen realiseren zodat deze van onder gevuld kan worden?

Misschien zie ik ook wel problemen die er niet zijn en is het verbeteren van deze stap overbodig. Ook dan hoor ik graag jullie mening :)

Gr Ruud

Brouwerij KOR


Mike101


Brouwerij KOR

Citaat van: Mike101 op 09-01-2021  09:23 uCheck deze link eens, zo doe ik het ook.

https://www.homebrewtalk.com/threads/closed-system-racking-to-keg.575247/
Dit is precies hoe ik het ook wil doen inderdaad!
Ik ga het eens lezen.

Brouwerij KOR

Waar ik dan eigenlijk naar op zoek ben is een keg koppeling met slangtuit maar kan deze niet vinden. Iemand tips?

CeesM

Citaat van: Rootsman op 09-01-2021  09:33 uWaar ik dan eigenlijk naar op zoek ben is een keg koppeling met slangtuit maar kan deze niet vinden. Iemand tips?
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/ball-lock-koppeling-bier-mfl-voor-soda-keg-cmb

Brouwerij KOR

Is het eigenlijk wel gewenst om helemaal zonder zuurstof af te vullen in fles wanneer je nog hergisting op de fles hebt? Heeft de gist niet iets zuurstof nodig bij het nagisten in fles?

CeesM

Citaat van: Rootsman op 09-01-2021  12:28 uIs het eigenlijk wel gewenst om helemaal zonder zuurstof af te vullen in fles wanneer je nog hergisting op de fles hebt? Heeft de gist niet iets zuurstof nodig bij het nagisten in fles?
Voordat je na het vullen je kroonkurk er op hebt, is de hals al voorzien van zuurstof. ;)

Brouwerij KOR

Citaat van: CeesM op 09-01-2021  13:01 uVoordat je na het vullen je kroonkurk er op hebt, is de hals al voorzien van zuurstof. ;)
Heeft het voorspoelen met CO2 überhaupt zin dan?

MO

Ik zou niet zo moeilijk doen. Je kunt met hergisting gewoon vanuit een separaat afvulvat afvullen zonder extra anti-oxidatie mogelijkheden. Het kan geen kwaad maar veel zal het niet uitmaken.


Brouwerij KOR


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.