Dubbel zonder suiker

Gestart door Brouwerij KOR, 08-01-2021 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste Brouwers,

Ik wil graag een dubbel gaan brouwen zonder het gebruik van suiker.

Wat denken jullie van mijn receptuur?

Alvast bedankt :)


seed7

Dat je SpecialB er uit moet gooien en misschien de Chocolate. Ipv Styrian Golding(=Fuggels) EK Goldings gebruiken.

Ingo (maar eigenlijk is een Dubbel gewoon pilsmout met donkere kandij siroop, zeer doordrinkbaar)

middelaersch

Ik weet niet wat je overweging is om geen suiker te willen gebruiken?
Een dubbel bevat per definitie een flink percentage suiker of suikersiroop. Ik denk dat het bier zo te moutig en plakkerig wordt.

Verder zou ik de munchener en Swaen classic flink in percentage terugschroeven. (Swaen classic is ongeveer hetzelfde als caramunich 2 120 EBC toch, of vergis ik me?) Special B zou ik ook terugschroeven, die gaat snel overheersen. Ik zou zeggen max 3%.

Waarom Ingo vindt dat de Styrian Golding eruit zou moeten begrijp ik niet. Die zie je in veel dubbel recepten.

Misschien handig als je eens een aantal 'bewezen recepten' bekijkt, niet om ze klakkeloos na te brouwen, maar om inspiratie op te doen.
Als je vaker Belgische biertjes wilt brouwen kan ik je het boek 'Brew like a monk' van Stan Hieronymus aanbevelen.

Brouwerij KOR

Citaat van: middelaersch op 09-01-2021  00:54 uIk weet niet wat je overweging is om geen suiker te willen gebruiken?
Een dubbel bevat per definitie een flink percentage suiker of suikersiroop. Ik denk dat het bier zo te moutig en plakkerig wordt.

Verder zou ik de munchener en swaen classic flink in percentage terugschroeven. (Swaen classic is ongeveer hetzelfde als caramunich 2 120 ebc toch, of vergis ik me?) Special B zou ik ook terugschroeven, die gaat snel overheersen. Ik zou zeggen max 3%.

Waarom Ingo vindt dat de Styrian Golding eruit zou moeten begrijp ik niet. Die zie je in veel dubbel recepten.

Misschien handig als je eens een aantal 'bewezen recepten' bekijkt, niet om ze klakkeloos na te brouwen, maar om inspiratie op te doen.
Als je vaker Belgische biertjes wilt brouwen kan ik je het boek 'Brew like a monk' van Stan Hieronymus aanbevelen.

Beetje stom misschien maar mijn gedachtegang om zonder suiker te brouwen was eigenlijk omdat ik mijn maischrendement dan gemakkelijker kan uitrekenen. Dacht dat een dubbel dan wel een geschikte receptuur kon zijn.
Ik neem je advies ter harte en heb mijn receptuur toch aangepast met wat bruine kandijsuiker erbij.
Heb ook de eerste hopgift veranderd naar east kent Golding.

Aangezien ik met de 3787 vergist zal deze best ver doorvergisten. Ik wil wel graag een beetje een zoete caramelachtige dubbel brouwen. Hebben jullie hier nog tips voor ten aanzien van mijn maischschema?
Zal hieronder nogmaals mijn receptuur posten.

Bedankt voor je advies!
Gr Ruud

Brouwerij KOR


Heuvinger brouwerij

Denk wel aan de kopruimte met 3787, deze gist kan in het begin erg actief worden!

Brouwerij KOR

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 09-01-2021  09:32 uDenk wel aan de kopruimte met 3787, deze gist kan in het begin erg actief worden!
Klopt ja dat heb ik vorige keer ook ervaren met deze gist! Een blowoff is wellicht geen slecht idee.

Roelof

Citaat van: Rootsman op 09-01-2021  09:34 uKlopt ja dat heb ik vorige keer ook ervaren met deze gist! Een blowoff is wellicht geen slecht idee.
[/quote
Citaat van: Rootsman op 09-01-2021  09:34 uKlopt ja dat heb ik vorige keer ook ervaren met deze gist! Een blowoff is wellicht geen slecht idee.
Of in het begin iets kouder vergisten. Dat houd hem ook wat in toom.

seed7

Citaat van: middelaersch op 09-01-2021  00:54 uWaarom Ingo vindt dat de Styrian Golding eruit zou moeten begrijp ik niet. Die zie je in veel dubbel recepten.

Het heeft wat grondachtige smaak.  Het maakt een dubbel rustiek, waar het juist lichtvoetig moet zijn.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 09-01-2021  14:48 uHet heeft wat grondachtige smaak.  Het maakt een dubbel rustiek, waar het juist lichtvoetig moet zijn.

Ingo

Westmalle gebruikt diverse hopsoorten voor hun tripel en dubbel. Daar horen traditioneel zowel Goldings als Fuggles (Styrian Golding) bij. Tegenwoordig zitten er ook Amerikaanse hopsoorten in de hopgifte. Meestal gebruiken de brouwers 4 tot 5 hopsoorten. De samenstelling wisselt steeds.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.