Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dubbel zonder suiker  (gelezen 572 keer)

Offline Rootsman

• Senior lid
  • Land: nl
Dubbel zonder suiker
« Gepost op: 08-01-2021 22:03 u »
Beste Brouwers,

Ik wil graag een dubbel gaan brouwen zonder het gebruik van suiker.

Wat denken jullie van mijn receptuur?

Alvast bedankt :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Dubbel zonder suiker
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2021 23:42 u »
Dat je SpecialB er uit moet gooien en misschien de Chocolate. Ipv Styrian Golding(=Fuggels) EK Goldings gebruiken.

Ingo (maar eigenlijk is een Dubbel gewoon pilsmout met donkere kandij siroop, zeer doordrinkbaar)

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2021 00:54 u »
Ik weet niet wat je overweging is om geen suiker te willen gebruiken?
Een dubbel bevat per definitie een flink percentage suiker of suikersiroop. Ik denk dat het bier zo te moutig en plakkerig wordt.

Verder zou ik de munchener en Swaen classic flink in percentage terugschroeven. (Swaen classic is ongeveer hetzelfde als caramunich 2 120 EBC toch, of vergis ik me?) Special B zou ik ook terugschroeven, die gaat snel overheersen. Ik zou zeggen max 3%.

Waarom Ingo vindt dat de Styrian Golding eruit zou moeten begrijp ik niet. Die zie je in veel dubbel recepten.

Misschien handig als je eens een aantal 'bewezen recepten' bekijkt, niet om ze klakkeloos na te brouwen, maar om inspiratie op te doen.
Als je vaker Belgische biertjes wilt brouwen kan ik je het boek 'Brew like a monk' van Stan Hieronymus aanbevelen.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2021 09:00 u »
Ik weet niet wat je overweging is om geen suiker te willen gebruiken?
Een dubbel bevat per definitie een flink percentage suiker of suikersiroop. Ik denk dat het bier zo te moutig en plakkerig wordt.

Verder zou ik de munchener en swaen classic flink in percentage terugschroeven. (Swaen classic is ongeveer hetzelfde als caramunich 2 120 ebc toch, of vergis ik me?) Special B zou ik ook terugschroeven, die gaat snel overheersen. Ik zou zeggen max 3%.

Waarom Ingo vindt dat de Styrian Golding eruit zou moeten begrijp ik niet. Die zie je in veel dubbel recepten.

Misschien handig als je eens een aantal 'bewezen recepten' bekijkt, niet om ze klakkeloos na te brouwen, maar om inspiratie op te doen.
Als je vaker Belgische biertjes wilt brouwen kan ik je het boek 'Brew like a monk' van Stan Hieronymus aanbevelen.

Beetje stom misschien maar mijn gedachtegang om zonder suiker te brouwen was eigenlijk omdat ik mijn maischrendement dan gemakkelijker kan uitrekenen. Dacht dat een dubbel dan wel een geschikte receptuur kon zijn.
Ik neem je advies ter harte en heb mijn receptuur toch aangepast met wat bruine kandijsuiker erbij.
Heb ook de eerste hopgift veranderd naar east kent Golding.

Aangezien ik met de 3787 vergist zal deze best ver doorvergisten. Ik wil wel graag een beetje een zoete caramelachtige dubbel brouwen. Hebben jullie hier nog tips voor ten aanzien van mijn maischschema?
Zal hieronder nogmaals mijn receptuur posten.

Bedankt voor je advies!
Gr Ruud

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2021 09:03 u »

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2021 09:32 u »
Denk wel aan de kopruimte met 3787, deze gist kan in het begin erg actief worden!

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2021 09:34 u »
Denk wel aan de kopruimte met 3787, deze gist kan in het begin erg actief worden!
Klopt ja dat heb ik vorige keer ook ervaren met deze gist! Een blowoff is wellicht geen slecht idee.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2021 10:02 u »
Klopt ja dat heb ik vorige keer ook ervaren met deze gist! Een blowoff is wellicht geen slecht idee.
[/quote
Of in het begin iets kouder vergisten. Dat houd hem ook wat in toom.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2021 14:48 u »

Het heeft wat grondachtige smaak.  Het maakt een dubbel rustiek, waar het juist lichtvoetig moet zijn.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2021 00:11 u »
Het heeft wat grondachtige smaak.  Het maakt een dubbel rustiek, waar het juist lichtvoetig moet zijn.

Ingo

Westmalle gebruikt diverse hopsoorten voor hun tripel en dubbel. Daar horen traditioneel zowel Goldings als Fuggles (Styrian Golding) bij. Tegenwoordig zitten er ook Amerikaanse hopsoorten in de hopgifte. Meestal gebruiken de brouwers 4 tot 5 hopsoorten. De samenstelling wisselt steeds.

Tags: