Uiteindelijk met wat vertraging toch mijn Pils gebrouwen met de W34/70.
Ik had echter bij het bestellen niet goed naar de mout gekeken: ik had de Extra Pale Premium pilsmout i.p.v. de gewone pilsmout besteld, maar heb hem maar zo gebrouwen, met enkel deze mout. Daardoor is de kleur erg licht uitgevallen.
Ik wou Perle als bitterhop en Saaz als aroma hop gebruiken, maar had toch net te weinig op voorraad bleek op de brouwdag, en heb iets Sorachi Ace moeten gebruiken. Ook niet verkeerd. (Voorraad meteen gecorrigeerd).
Ik heb 23 liter 1046 vergist met 3 pakjes gist op 15 graden. Na 4 dagen op laten lopen naar 17 graden (+0,5 graden per dag).
Hij staat bijna 2 weken op fles, en heb hem vandaag even geproefd. Gisteren bijna kraakhelder in de koelkast gezet.
De kleur is erg licht, ongeveer als een Warsteiner. Optisch vind ik hem iets goudkleuriger mooier om te zien. Door een vrij late aromahopgift heeft hij uit de koelkast een lichte troebelheid. Er staat wel wat schuim op, maar dit moet nog verder ontwikkelen tijdens het rijpen. Het laagje schuim wat er op staat, blijft relatief goed staan. Er had toch nog wat meer koolzuur in gemogen, hoewel ik in Brewfather op 2,8 volumes CO2 had gemikt qua bottelsuiker.
Ik ruik een neutrale geur, heel iets gistachtigs, met een verre citrushint van de Sorachi.
De smaak is nogal braaf. Niet erg moutig, droog, fris maar had dan iets meer hopsmaak mogen dragen.
Toch niet gek voor een aller eerste pils, maar voor de volgende keer toch de gewone pilsmout gebruiken, en iets sterker hoppen.