(@Jan de Graaff: blijkbaar heb ik niet zo’n goede relatie met de auto correctie functie van mijn iPad, en is deze wat volhardender dan ik 😂. Maar mijn bieren heb ik echt beter onder controle: die krijgen mij er niet onder ☺️.
Dus ik zou met de w34/70 dus een prima bovengistend pils kunnen brouwen, en toch een clean pils brouwen? En zijn er mensen die dat wel eens in een test naast elkaar hebben kunnen uitproberen?
Als ik het onderzoek van Fermentis lees, en de diagrammen bekijk, is er wel verschil te zien in bijvoorbeeld de vergisting van een 12plato wort bij 12 en 20 graden in het sensorische profiel. Bij 20 graden is de waarde voor body en warmte wel iets hoger dan bij 12 graden, maar in welke ordegrootte ik dit moet zien, is mij niet heel duidelijk in het diagram. Wel zie je dat bij 20 graden het wort heel ietsje verder uitvergist. Is dit verschil dan echt door mij te proeven, of niet, vraag ik mij dan af. Ik had ook liever gezien dat er een vergelijking was gemaakt tussen wort van één sterkte, die dan op meerdere temperaturen werd vergist, volgens de dan geldende pitching rate, en dat in een grafiek uitgezet. Er zijn mij nu iets te veel variabelen voor een degelijke conclusie. Neemt niet weg dat je wel op hoofdlijnen al iets kunt zien.
Als ik een “perfect cleane pils” zou willen brouwen, ben ik nu nog geneigd, om de hoofdvergisting bij lage temperatuur te starten voor een zo clean mogelijke omzetting, en aan het einde op te laten lopen voor een volledige vergisting.