Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cara Pils in Duitse type Pils en S-189 of W34/70 gist  (gelezen 3516 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Cara Pils in Duitse type Pils en S-189 of W34/70 gist
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2021 21:27 u »
Ik zou zelf de volgende keer ook een zakje gist minder enten. 3 zakjes is veel op 23 liter. Fermentis zelf houdt 2 zakjes aan zie foto van het zakje.
Ik heb begrepen dat "overpitching" er voor kan zorgen dat bier 'leeg' smaakt; weinig body dus. Dat extra zakje kan misschien net teveel zijn. Er kunnen ook andere off-smaken ontstaan. Daarnaast scheelt het toch weer bijna 4,00.

Overigens heeft Fermentis zelf onderzocht dat W34/70 zonder enige invloed op de smaak prima op 20C vergist kan worden. Je hoeft dus echt niet te gaan koelen of rond de 11C te gaan zitten; de W34/70 houdt zijn neutrale profiel.

De hoeveelheid gist dat je nodig hebt is ook afhankelijk van de vergistingstemperatuur...
Als je bij 20 C vergist zou 1 zakje wel eens genoeg kunnen zijn...

Zie https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/03/SafLager-W-3470.pdf
PITCHING:80 to 120 g/hl for fermentation at 12C 15C (53.6-59F).increase pitching for fermentation lower than 12C (53F), up to 200 to 300 g/hl at 9C (48F)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Van proberen kun je leren
Re: Cara Pils in Duitse type Pils en S-189 of W34/70 gist
« Reactie #26 Gepost op: 14-06-2021 19:54 u »
Helles heb ik al veel van gebrouwen en pils wat minder, maar dat is persoonlijke voorkeur. W34/70 gebruik ik op 10-11 graden en dat levert in 3 a 4 weken een mooi ondergistend strak krispie bier op. Als ik w34/70 voor bock gebruik zet ik hem op 12 graden, omdat het start sg wat hoger is.
Bohemian lager van mangrove jacks is ook een aanrader, die levert ook mooie strakke bieren op. De mooiste gist vind ik de Andechser Klosterbrauerei, maar goed dat is vloeibare zelfkweek.

Een mooi experiment is w34/70, bohemian lager yeast MJ en K-97 naast elkaar vergisten, het is erg moeilijk om verschil tussen de eerste 2 te proeven.
Carapils is wel fijn in een pils of helles 5% of zo, maar bohemian mout is ook heel fijn, mijn ervaring is dat dat een heel mooi fijn plakkend schuim oplevert.
PS, mijn pils is net opgedronken door vrienden anders had je even kunnen komen proeven...

Tags: