Tips gevraagd voor Amber Ale

Gestart door jooprules, 08-01-2021 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Hallo,

Ik ben van plan morgen dit recept te brouwen. De mout heb ik al binnen, dus kan ik weinig meer aan aanpassen. Wat denken jullie? Nog tips?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister roodbaard
Brouwdatum
BierstijlAmber-Red (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)50 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen
-11,30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale moutWeyermann6 EBC50,0 %
2,00 kgMünchner IWeyermann15 EBC33,3 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,3 %
0,25 kgSpecial BDingemans350 EBC4,2 %
0,25 kgCara-redWeyermann40 EBC4,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C20 min.60 min.4,2 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.6,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gZeuspellets14,0%60 min.33,4 IBU
35,0 gZeuspellets14,0%5 min.13,0 IBU
50,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%whirlpool4,1 IBU
50,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


Jacques

Waarom heb je haver in je recept?

Haver geeft snel troebelheid. De meeste amber ales zijn helder...
Verder kan ik je Chateau Abbey  41 - 49 EBC aanraden (10% storting). Dat geeft een mooie moutige smaak wat goed bij een amber past.


seed7

Special B er uit. Havervlokken er uit. Een deel donkere basterdsuiker gebruiken, houdt daarbij rekening met het vochtgehalte daarvan. De suiker kun je "aanbranden"  in je kookketel voor je gaat filteren/spoelen.

Ingo

jooprules

Bedankt voor de tips. De haver heb ik er uit gelaten. Vandaag gebrouwen, ging verder prima. Uiteindelijk op 1060 uitgekomen door de weglating van de haver. Het wort zit nu in het gistvat nu afwachten wat het wordt;)

jooprules

De Amber Ale is nu vier dagen aan het vergisten en de activiteit neemt vandaag sterk af. Ik wil dit bier nog koudhoppen met 50 gram Callista hop pellets. Ik heb al een beetje ingelezen en ik overweeg om de pellets los in het gistvat te doen om optimaal hoparoma te bekomen. Maar ik bottel ook uit dit vat (heb maar een gistvat). Levert dat nog problemen op? Zijn die makkelijk te ondervangen?
Andere optie is om de hoppellets in een hopzakje te doen met wat knikkers, maar dan is het afgegeven aroma misschien beperkter?

Jacques

Citaat van: jooprules op 13-01-2021  11:22 uDe Amber Ale is nu vier dagen aan het vergisten en de activiteit neemt vandaag sterk af. Ik wil dit bier nog koudhoppen met 50 gram Callista hop pellets. Ik heb al een beetje ingelezen en ik overweeg om de pellets los in het gistvat te doen om optimaal hoparoma te bekomen. Maar ik bottel ook uit dit vat (heb maar een gistvat). Levert dat nog problemen op? Zijn die makkelijk te ondervangen?
Andere optie is om de hoppellets in een hopzakje te doen met wat knikkers, maar dan is het afgegeven aroma misschien beperkter?

Gebruik een royale hopsock om hoppellets in te doen. De hop heeft dan de ruimte. Door diffusie verspreiden de hoparomastoffen door het bier.

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/brouwapparatuur/hopzakken-en-filters/d/the-hop-sock?

jooprules


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.