Combi T58 met US05

Gestart door Sjoerd, 06-01-2021 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten, vraagje van een wat luie brouwer dit keer. Heb eea gelezen over het combineren van gisten, maar wil graag nog wat meer ervaring horen. Ik heb een keer de T58 met de W3522 gecombineerd omdat de laatste niet snel genoeg aan de gang ging. Dat werkte omdat de T58 snel ging en vervolgens de W3522 zorgde voor het doorgisten. Zelfde ervaring gehad met de W1214 en T58. Nu wil ik datzelfde bereiken met US05. Ik weet niet hoe snel de US05 aan de gang gaat, maar als die minder snel is dan de T 58 en ik voeg ze gelijktijdig toe in de verhouding 70% T58/30% US05 dan hoop ik op een bier met een gistkarakter van de T58 en een vergistingsgraad van de US05 omdat die voor het laatste stuk kan zorgen. Zou dit kunnen slagen of slaat dit helemaal nergens op?

Thamerdal

Tuurlijk kun je experimenteren om te kijken of het iets oplevert ten opzichte van de enkelvoudige gist. Dan zou ik ook echt een vergelijking maken.
Anders gewoon een gist kiezen die goed past en daar de eigenschappen van accepteren.

Snelbier

Alleen ervaring met een mix van US05 met S33,  3x gebruikt, en zal het vaker doen (totdat het misgaat).
US05 is bij mij een trage starter, zelfs met ruime dosering pas na 20 uur bubbels in het waterslot. Komt overeen met Fermentis-data https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/09/Courbes-kinetics-TT_SafAle-US-05.jpg.webp
S33 is een snelle starter, vaak na 4u al bubbels, maar lijkt er snel mee te stoppen.
Combi van die 2 gaf bij een mooi gemiddelde op alle fronten. Snelle start (S33?), langzaam maar volledig uitisten (US05?).
SVG gemiddelde van de 2 gisten. Dat strookt dan weer niet met de gedachte dat beste gist de laatste kantjes wegsnoept, SG-end zou bij sterkste gist moeten liggen...
Op de site van 'tWortWat https://www.twortwat.nl/ is ooit iets geschreven over het mengen van gisten, kan het niet meer vinden.
De auteur (Jaques was het niét) had/heeft niets met meng-gisten, te onzeker welke de overhand krijgt en waarom..
  Opmerking die me is bijgebleven is dat de zwakste gist mogelijk alleen voedsel is voor de sterkere, en dat hoeft niet die met de hoogste vergistingsgraad te zijn.
===========
Andere optie (ipv mengen) is de 'sterkere' gist later toevoegen om het karwei te klaren. Daarmee zit je meteen in de hogeschool van brouwen.
Gist doseren in al gistend jongbier mét alcohol is een slecht milieu om te starten.  Zie alle draadjes over gestokte vergisting waar men een zakje gist bijgooit, werkt zelden.
Gist-2 (de 'sterkere') moet bij voorkeur worden opgestart in schoon wort, en als dat volop vergist (high krausen) bij het jongbier gieten.
Of omgekeerd, het jongbier langzaam bij de 2e starter gieten zodat gist-2 langzaam aan alcohol-milieu went..
=============
Afgaande op gevoel en beetje literatuur (lastig hierover wat zinnigs te vinden) zou ik het NIET doen, tenzij je weet wat er gebeurt.
Mengverhouding van gisten gebruiken om smaak te bepalen? NoGo.  Het is géén peper en zout, het zijn concurrerende, levende '' dingesse'', vreten mekaar op, sterkste blijft over.  Resultaat ook nog afhankelijk van temperatuur, wort-sterkte en samenstelling, zoek het maar uit..
Kom jij aan met een rekenmachine en T-control  >:D Gist doet wat het wil, leest géén gebruiksaanwijzing, leer er mee leven  :proost:
Doe met deze info wat je wil, het is JOUW bier.  Bedenk wel dat het meerdere (mislukte) brouwsels kan kosten tot je het gouden ei vindt.
Ik ga met de mix-US05/S33 tegen eigen advies in, en het werkt voor mij, in 1 recept.
Proost,  Snelbier

Toevoeging:  SMAAK (belangrijkste) vergeten  :huilen:  Ik wilde iets meer fruit of 'zoet' in het bier, daarom S33 toegevoegd aan US05.
Verschil met eerdere bieren die alleen US05 kregen is minimaal, maar US05 was toen warm vergist. Startend rond 20'C, oplopend naar 22-23'C.

Robert1968

Ik merk geen groot verschil in starten tussen de Fermenis (Ale) gisten: 7-9 uur na (gehydrateerd) enten.

De startsnelheid hangt natuurlijk erg af van de zwaarte van het wort, de hoeveelheid entgist t.o.v. hoeveelheid wort, de activiteit van de gist (leeftijd en manier van bewaren hebben hier een invloed op), de hoeveelheid zuurstof in het wort etc.

De T58 is fruiger/kruidiger, de US-05 is neutraal maar gist verder door. Ik zou dus beginnen met de T58 en dag later de US-05 toevoegen.

SVB

Zou je dan niet 3 batches moeten maken?

1 met combi van de gisten
1 met één van de gisten
1 met de ander van de gisten

Dan weet je of er daadwerkelijk wat veranderd... zowel qua SG als qua smaak.

Snelbier

Citaat van: SVB op 07-01-2021  09:53 uZou je dan niet 3 batches moeten maken?
1 met combi van de gisten
1 met één van de gisten
1 met de ander van de gisten
Dan weet je of er daadwerkelijk wat veranderd... zowel qua SG als qua smaak.
Helemaal gelijk in, en liever nog met zelfde gisten later gedoseerd tov gist-1.  En gekruist..
En dan heb je plotseling 7vaten staan, als ik goed tel.. Zonder wetenschappelijke multi-proeven in veelvoud.
Daarom denk ik dat het lastig is om hier voor ons relevante info te vinden.
Proost, Snelbier

beun

Gewoon proberen. reproduceren zal iets lastiger worden maar als je het niet probeert zul je het nooit weten.
Ik heb tot nu toe al drie keer een combi van t58 en wy3787 in een tripel gebruikt. Die combi werkt heel goed en geeft een heerlijk bier. De resultaten waren iedere keer vergelijkbaar. Wel voeg ik dan de wy 12 uur eerder toe dan de t58 omdat mijn ervaring is dat de wy vanuit smackpack iets langer nodig heeft om op te starten

stefan

SVB

Citaat van: Snelbier op 07-01-2021  10:06 uHelemaal gelijk in, en liever nog met zelfde gisten later gedoseerd tov gist-1.  En gekruist..
En dan heb je plotseling 7vaten staan, als ik goed tel.. Zonder wetenschappelijke multi-proeven in veelvoud.
Daarom denk ik dat het lastig is om hier voor ons relevante info te vinden.
Proost, Snelbier

Correct en je kan nog meer vaten maken door verschillende percentages, maar ik zou beginnen met 3. Dat geeft een duidelijker beeld wat er is gebeurd.
Stel, geheel fictief:

1 met combi van de gisten A n B -> eind SG 1.010
1 met één van de gisten A -> eind SG 1.015
1 met de ander van de gisten B -> eind SG 1.0.10

Dan kan je dus stellen dat je eind SG dus waarschijnlijk door de laatste gist is veroorzaakt, maar als je de tets niet doet, dan weet je enkel dat je eind SG 1.010 is. Door wat dan? Dat is gokken.
Qua smaak hetzelfde:

1 met combi van de gisten A en B -> Fruitig
1 met één van de gisten A -> Fruitig
1 met de ander van de gisten B -> Clean

Dan kan je dus stellen dat A de oorzaak is van de smaak in je combinatie.

En zo kan je de conclusie trekken dat de combinatie van A en B (in deze verhouding) de vergistbaarheid van B heeft en de smaak van A. Dan weet je wat. (en ja die test kan je nog veeeel gekker maken)

L.win

Voorheen ook de t58 samen met de s05 gemengd.

4 weken geleden een batch opgesplitst;
20 liter met t58
20 liter met m41
20 liter met t58/ m41

De m41 gist ver door. De gistprofielen zijn in mijn ogen enigzins gelijk waardoor ik niet heel veel verschil proef.
De t58 geeft wat meer esters waardoor het banaanachtige hierin meer boventoon voert. De combinatie van beide geeft een een hoog alc% met lichte esters van de t58.

Sjoerd

Dank allen voor jullie reacties, ik doe er mijn voordeel mee, top!

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 06-01-2021  21:28 uBesten, vraagje van een wat luie brouwer dit keer. Heb eea gelezen over het combineren van gisten, maar wil graag nog wat meer ervaring horen. Ik heb een keer de T58 met de W3522 gecombineerd omdat de laatste niet snel genoeg aan de gang ging. Dat werkte omdat de T58 snel ging en vervolgens de W3522 zorgde voor het doorgisten. Zelfde ervaring gehad met de W1214 en T58. Nu wil ik datzelfde bereiken met US05. Ik weet niet hoe snel de US05 aan de gang gaat, maar als die minder snel is dan de T 58 en ik voeg ze gelijktijdig toe in de verhouding 70% T58/30% US05 dan hoop ik op een bier met een gistkarakter van de T58 en een vergistingsgraad van de US05 omdat die voor het laatste stuk kan zorgen. Zou dit kunnen slagen of slaat dit helemaal nergens op?

Tijdens de webinars van Fermentis die afgelopen tijd gehouden zijn is het mengen van gist ook aan de orde geweest. Gino Baart raadde aan om te kijken naar grafieken die weergeven hoe snel een gist werkt. Aan de hand van deze grafieken zou je de verhouding van de gisten kunnen bepalen. Op die manier zou je kunnen voorkomen dat een bepaalde gist de overhand krijgt.

Voor de grafieken van Fermentis kun je kijken op
https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf

Dergelijke grafieken heb ik in het verleden ook gezien voor de Lallemand gisten maar die kan ik zo snel niet terugvinden.

Het fijne voor jou is dat zowel de T58 en de US-05 geproduceerd worden door Fermentis.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.