Zuur bier

Gestart door MO, 12-01-2003 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Brouwcolleg's,
ik heb nu vijfmaal bier gebrouwen op 20 L schaal. Ik mais in een pan op het fornuis, ik filtreer met een emmer waar ik gaatjes in heb geboord. Hopkoken gebeurt in dezelfde pan als het maischen. Het afkoelen en de eerste vergisting gebeurd in een plastic 35 L vat (van Brouwland). Pas na de eerst vergisting decanteer ik samen met de dode gistcellen de uitgevlokte eiwitten. Dit komt namelijk precies tot aan het kraantje. De tweede vergisting doe ik in een ander 35 L vat zonder kraantje. Ik bottel weep uit het eerst vat, dat een kraantje heeft. Alles wordt ontsmet met ChemPro.
Het probleem is nu dat de vierde en vijfde batch een zurige bijsmaak hebben. Twee mislukte partijen dus. Graag hoor ik of jullie ideeen hebben hoe ik dit op kan lossen. Ik kan zelf alleen het volgende bedenken:
1. Het lagervat heeft te dicht bij de verwarming gestaan. Bij opwarmen zet de inhoud uit, en bubbelt het waterslot harder. Bij afkoelen ('s nachts van 20 naar 16 graden) zuigt het
vat zich enigszins vacuum waardoor er lucht bij komt wat voor infectie zorgt. De eerste drie keer is in de zomer/herfst gebrouwen wanneer er minder temperatuur schommelingen zijn.
2. het lagervat is slecht schoonmaakbaar (kleine opening) waardoor het de eerste drie keer wel goed ging en daarna spoortjes vervuiling voor infectie zorgden.
3. Plastic vaten geven grotere kans op besmetting en al mijn vaten zijn van plastic.

Graag jullie ideeen.

Groet,
Martin

PS het vierde bier was de Rochefort kloon. Ik kom dus niet proeven in Oss, want ik schaam me dood.

Edgar

Wat zo op het oog in elk geval opvalt, is inderdaad, het binnenslurpen van het water uit het waterslot, dat is natuurlijk slecht nieuws. Hoewel het daarvoor wel sterk moet zuigen hoor.
Daarbij zeg je te decanteren middels het kraantje; als je via datzelfde kraantje ook monsters neemt ben je in trouble; de binnenkant ervan is nóóit helemaal schoon te krijgen en heeft ruim de tijd voor de groei van prachtige kolonies met Bad Guys.

*edit*
Trouwens, die plastic vaten ken ik, en de binnenkant van het schroefdraad van het kraantje is berucht lastig schoon te maken. Er zit daar bovendien vaak rommelig restplastic, van het nogal nonchalant uitsmelten van het doorstroomgat. En daarbij, vergeet het rubber niet uit het binnendeksel te halen met schoonmaken; als het schuim het deksel raakt of er condenswater langsloopt, is dat ook een mogelijke bron.

Adrie


CiteerPS het vierde bier was de Rochefort kloon. Ik kom dus niet proeven in Oss, want ik schaam me dood.

Ha Martin,

Zuur of niet, uiteraard ben je van harte uitgenodigd om te komen, al was het maar om de pogingen van anderen te proeven! Sterker nog: je bent moreel verplicht om te komen!  ;D En als je jouw bier meeneemt kunnen we wellicht met z'n allen filosoferen over de oorzaak, nadat we het bier hebben geproefd. De ene zuur is de andere niet. Dus er is zeker geen reden om niet te komen.

Groeten,

A3

JWVG

Op zich ben ik ook niet zo blij met het resultaat. Geen grote fouten, maar gewoon niet zo lekker (b.v. te geroosterd, misschien iets te zoet). Ik deel wel een paar goed gelukte biertjes uit om te bewijzen dat ik het wel kan  ;)

JW.

MO

Edgar,
inderdaad je beschrijft precies het vat dat ik gebruik voor de eerste vergisting. Voor de lagering gebruik ik echter een ander vat, zonder kraantje, en, zoals gezegd, slecht schoonmaakbaar door een kleine opening (poetsen is er niet bij)
Heeft iemand misschien betere ervaringen met glazen vaten voor de lagering?

Gr
MO

Herman

Hoi Martin,

Ik gist en lager enkel nog in glas en binnenkort RVS. Ik heb ook zo'n vat met kraan (kraan niet gebruiken helpt al een stuk) als jij beschrijft en heb laatst in een ander plastic vat mijn eerste zure bier in tijden gekregen (deel van mijn Holtrop Tripel).  Dit heeft er voor gezorgd dat ik enkel nog met goed kras bestendige en goed schoon te maken recipienten werk.

Bij een 10 l brouwsel vergist ik bijvoorbeeld in een 15 l fles en lager ik in een 10l fles. Grotere brouwsels splits ik over meerdere flessen.

Herman

Bas

Ik heb altijd alleen glas gebruikt, zowel voor de primaire gisting als de lagering. Al was het alleen maar om tijdens het gisten stiekem mee te kijken. Nu verkoopt Brouwland (afgelopen zaterdag weer voor een half jaar ingredienten ingeslagen) zelfs de gistflessen in groen glas, wat nog beter is ter bescherming tegen UV licht. Maar goed, als glas gebruiker heb ik nooit problemen gehad met ongeplande zure smaakjes ander soort ongewenste smaakjes, dus ik kan het zeker aanraden om zowel voor het primaire gistvat als het lagervat glas te gebruiken.

Het liefst zou ik RVS gebruiken (conisch met kraan onderaan, zodat je kan zowel primaire gisting als lagering in hetzelfde vat kan doen), maar dat vind ik nog te veel kosten.

Grt, Bas H.

Edgar

Je lagervat is dus plastic, met een kleine opening? Hmm, klinkt ongebruikelijk! Maar is die opening dat zo klein, dat je er niet met zo'n flessenborstel in kan komen? Als dat zo is, is dat natuurlijk niet goed. Dat verplicht je bijna om niet alleen Chemipro, maar ook hitte te gebruiken, en wel tegen het kookpunt aan. Dat is dan om de plekjes rommel die Chemipro niet loskrijgt en niet in doordringt toch te ontdoen van ziekmakers.

Toch blijft ook dat dodgy, omdat dat ene kleine propje troep op de bodem als het ware wordt gekoeld door die bodem, als het vat op de grond staat. Van de grond af halen dus.

Maar liever nog gewoon voor die paar Euro een fles of een goed boenbaar vat kopen. Ik geloof dat de meesten toch een fles gebruiken voor de lagering, ik in elk geval wel, en dat werkt uitstekend. En het ziet er nog mooi uit ook :)

TVERSCH

Hallo Mo,

In het verleden heb ik het ook weleens gehad dat diverse bieren achter elkaar zuur werden. >:( Het was moeilijk de oorzaak te achterhalen, maar ik denk dat het probleem bij mij lag in het gebruik van een plastic vat voor de hoofdvergisting. Als je eenmaal een infectie binnen hebt zijn al je spullen die je gebruikt 'verdacht'. Het is altijd jammer dat je er pas achter komt als het al gebotteld is. :huilen: Maar ik zal het zeker niet weggooien als ik jou was, want zuur bier kan na een lange bewaarperiode een heerlijk fris bier opleveren !!! :nut:
Alles overdreven goed ontsmetten voor de zekerheid, en  datgene waar je twijfels over hebt of het wel goed schoon te maken is even niet gebruiken voor je volgende brouwsels.
Al doende leert men zonder het echt te 'vatten' ;)
tHEO

Edwin

Hoi Martin,  :proost:

Ik gebruik voor de vergisting hetzelfde vat als jij. Daarvoor gebruikte ik altijd glazen flessen. Na mijn capaciteitsuitbreding moest ik dus ook ruimer vergisten. Zo'n vat was een goedkope oplossing, maar ik kom er nu van terug. Enkele brouwsels mee vergist, maar ik ben er niet tevreden over. Het vat laat zich erg moeilijk reinigen en het laat, in vergelijking met glas, wat lucht door. Dat kraantje vind ik een onding. Ik ga dus een fles kopen en ga het vat gebruiken als bewaarvat voor mijn mouten. Komt ie toch nog van pas.

Ik zou als ik jou was toch echt WEL komen. Kunnen we allemaal van leren.

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.