Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tripel recept  (gelezen 1342 keer)

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Brons Bier | Microbrewery
Tripel recept
« Gepost op: 06-01-2021 15:12 u »
Hoi allemaal,

Ik ga me na al het IPA geweld eens wagen aan een tripel. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor het volgende recept, de uitdraai hieronder komt uit Brewfather. Alvast bedankt voor jullie tips! Cheers! :biersmile:

St. Brons Tripel - Belgian Tripel

Brewster Beacon 30L, 65% efficiëntie
Batchvolume: 25 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 29.14 L
Spoelwater: 7.71 L
Totaal water: 36.85 L
Kookvolume: 29.85 L
SG voor koken: 1.061

Kenmerken
Begin SG: 1.081
Eind SG: 1.013
IBU (Tinseth): 34
Kleur: 15.8 EBC

Maischen
Mash in — 52 °C — 5 min
B-amylase — 62 °C — 60 min
A-amylase — 72 °C — 20 min
Mash out — 78 °C — 5 min

Mouten (8.75 kg)
8.25 kg (85.9%) — The Swaen Swaen Pilsner — Graan — 3.7 EBC
300 g (3.1%) — The Swaen BlackSwaen Biscuit — Graan — 81 EBC
200 g (2.1%) — The Swaen GoldSwaen Amber — Graan — 70 EBC

Overige (850 g)
850 g (8.9%) — Witte Kandijsuiker — Suiker — 0 EBC
Hop (80 g)
30 g (17 IBU) — Progress 6.25% — Koken — 60 min
30 g (12 IBU) — Styrian Goldings 5.5% — Koken — 30 min
20 g (5 IBU) — Glacier 5.6% — Koken — 15 min

Diversen
0.3 tl — Korianderzaad — Koken — 15 min
0.2 tl — Paradijszaad — Koken — 15 min
0.5 tl — Jeneverbes — Koken — 5 min
18.75 g — sinaasappel schil — Koken — 5 min

Gist
2 pkg — Wyeast Labs 1214 Belgian Abbey Style Ale 78%
58 miljard gistcellen
0.1 miljoen cellen / ml / °P

Vergisten
Hoofdvergisting — 21 °C — 14 dagen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoerd

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Tripel recept
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2021 16:09 u »
Prima recept, zou zelf de paradijszaad en jeneverbes weglaten en je bitterhop en aromahop heb ik nooit gebruikt. Zal vast een lekker bier worden

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2021 16:28 u »
Hi Sjoerd, dank voor jouw reactie!
Denk je dat het met die kruiden net teveel van het goede zal worden?

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2021 16:58 u »
Lekker brouwen, ziet er goed uit. Misschien nog even controleren of dit genoeg gist is?

Persoonlijk zou ik het recept nog simpeler maken. Geen kruiden en schillen, alleen pilsmout en suiker en een aromahop. Als het je eerste Tripel is zou ik het simpel houden en kijken of er iets mist in de smaak en zo het recept eventueel uitbreiden. Maar dit is mijn persoonlijke mening en doet niets af aan jou recept.

EDIT: die 52 graden stap zou ik weglaten

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 06-01-2021 18:02 u »
Goeie suggesties van Battum. Ik zou ook de 52 graden stap weglaten; die is nogal archaïsch en doet niks; daar is wel overeenstemming over.
Hooguit een "kruidnagelstap" van rond de 43ºC – dan krijg je wat meer dat 'kruidige' wat je zoekt.

Met betrekking tot de kruiden: dat theelepeltjes gedoe zou ik me niet aan wagen. Wat is 0.2 tl paradijszaad?

Als je toch kruiden overweegt toe te voegen, dan kun je beter even hier kijken; dat geeft een mooi overzicht van kruiden die (vaker) in bier gebruikt worden en suggesties voor het aantal te gebruiken grammen per liter (veel beter dan theelepeltjes-gepiel).

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2021 18:15 u »
.. Wat is 0.2 tl paradijszaad?
Paradijszaad https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjI0Z7a5ofuAhXS-qQKHTeyB8oQFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.dekruidenbaron.nl%2Fparadijszaad-of-maniquette-peper.html&usg=AOvVaw33w4F3R79gLmINitMDSa7B
Soort peper, enkele bolletjes kneuzen ..  Wordt ook genoemd als het 'magische' ingredient in Tripel Karmeliet.
Niets van geproefd in mijn 4e Karmeliet-poging. Werknaam Kannetniet.  Proost, Snelbier

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2021 19:14 u »
Wat is 0.2 tl paradijszaad?
Paradijszaad https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjI0Z7a5ofuAhXS-qQKHTeyB8oQFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.dekruidenbaron.nl%2Fparadijszaad-of-maniquette-peper.html&usg=AOvVaw33w4F3R79gLmINitMDSa7B
Soort peper, enkele bolletjes kneuzen ..  Wordt ook genoemd als het 'magische' ingredient in Tripel Karmeliet.
Niets van geproefd in mijn 4e Karmeliet-poging. Werknaam Kannetniet.  Proost, Snelbier
Hahaha, bedankt! Maar nee, ik bedoelde: "wat is 0.2 tl paradijszaad?". Ik had beter kunnen zeggen: "hoe meet je 0.2 tl paradijszaad goed af".
Vandaar ook de link naar de kruiden en specerijen pagina. Die is handig als referentie voor het aantal gram/liter en voor het overige gebruik.

Online Hopfenfox

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2021 20:07 u »
Wat is 0.2 tl paradijszaad?

Gelukkig geen paradijsvogelzaad. Krijg je troebel bier van.

Offline Sjoerd

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2021 21:35 u »
Hi Sjoerd, dank voor jouw reactie!
Denk je dat het met die kruiden net teveel van het goede zal worden?

Ik gebruik in een Tripel 5g koriander op 20 liter en 5g zoete sinaasappelschil op 20 liter. Maischen doe ik 45 min op 63 en 25 min op 72

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2021 07:21 u »
... Ik had beter kunnen zeggen: "hoe meet je 0.2 tl paradijszaad goed af"...
Bijna offTopic, maar kan belangrijk zijn als je met kleine hoeveelheden werkt. Scheelt soms een slok op een borrel.
1 Theelepel of teaspoon wordt meestal omgezet naar een volume van 5ml of gewicht van 4 gram.  Is de inhoud van een maatschepje formaatje vingerhoed..
0,2 TL zou dan 0,8 gram zijn.  Enkele peperbolletjes dus..  Proost,  Snelbier

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2021 13:46 u »
Gaaf deze toevoegingen! Thanks!  :groots:

Ik laat de 52 graden achterwege.

Het paradijszaad had ik inderdaad online gevonden bij karmeliet. Die link naar specerijen is tof!

Fijn deze reacties  ;D

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #11 Gepost op: 09-01-2021 11:38 u »
Citaat
Als je toch kruiden overweegt toe te voegen, dan kun je beter even hier kijken; dat geeft een mooi overzicht van kruiden die (vaker) in bier gebruikt worden en suggesties voor het aantal te gebruiken grammen per liter (veel beter dan theelepeltjes-gepiel).

Bedankt voor deze link voor een overzicht van te gebruiken kruiden ed.  :groots: :biersmile: :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 09-01-2021 23:55 u »
Een ouder artikel, maar eigenschappen van kruiden veranderen niet zo snel...  ;)
https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2021 00:30 u »
Kruiden en tripel. Tsja, het kan natuurlijk. Een snufje koriander kan ik nog mee leven, maar dit wordt een kruidendrankje.

In mijn veruit favoriete bier, Westmalle tripel, zit geen paradijsvogelzaad, sinaasappelschil, etc...
Mijn advies: gooi die meuk (excuses le mot) op de composthoop, en probeer een echte tripel  te brouwen :biersmile:

De Duitsers hebben hier een passend spreekwoord voor: in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister...

Offline Andert

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2021 09:58 u »
Kruiden en tripel. Tsja, het kan natuurlijk. Een snufje koriander kan ik nog mee leven, maar dit wordt een kruidendrankje.

In mijn veruit favoriete bier, Westmalle tripel, zit geen paradijsvogelzaad, sinaasappelschil, etc...
Mijn advies: gooi die meuk (excuses le mot) op de composthoop, en probeer een echte tripel  te brouwen :biersmile:

De Duitsers hebben hier een passend spreekwoord voor: in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister...
Hiermee suggereer je naar mijn idee toch een beetje dat een in "echte tripel" geen kruiden gebruikt moeten worden.

Het gebruik van kruiden is echter geheel binnen de stijl en er zijn legio commerciële voorbeelden te vinden waarin kruiden gebruikt worden. Een echte tripel met kruiden is ook gewoon een echte tripel.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #15 Gepost op: 10-01-2021 19:46 u »
Ik chargeerde natuurlijk een beetje, maar wat ik in dit recept aan kruiden zie is naar mijn smaak toch echt te veel van het goede. Ter verduidelijking van wat ik bedoel een citaat uit de BJCP guidelines:

Characteristic Ingredients: Pilsner malt, typically with pale sugar adjuncts. Saazer-type hops or Styrian Goldings are commonly used. Belgian yeast strains are used – those that produce fruity esters, spicy phenolics and higher alcohols – often aided by slightly warmer fermentation temperatures.
Spice additions are generally not traditional, and if used, should be a background character only. Fairly soft water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2021 20:59 u »
Hiermee suggereer je naar mijn idee toch een beetje dat een in "echte tripel" geen kruiden gebruikt moeten worden.

Het gebruik van kruiden is echter geheel binnen de stijl en er zijn legio commerciële voorbeelden te vinden waarin kruiden gebruikt worden. Een echte tripel met kruiden is ook gewoon een echte tripel.

Het iconische voorbeeld van een tripel is Westmalle tripel. Daar zit geen kruiden in. De kruidige smaak van dit bier komt door de hop en de gist...

Dat er veel commerciële tripels verkrijgbaar zijn met kruiden kan ik niet ontkennen, maar geen van die tripels zijn het voor mij echte tripels... Een goede tripel heeft geen kruiden nodig!

Offline Andert

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2021 22:39 u »
Het iconische voorbeeld van een tripel is Westmalle tripel. Daar zit geen kruiden in. De kruidige smaak van dit bier komt door de hop en de gist...

Dat er veel commerciële tripels verkrijgbaar zijn met kruiden kan ik niet ontkennen, maar geen van die tripels zijn het voor mij echte tripels... Een goede tripel heeft geen kruiden nodig!
Wat mij betreft een kwestie van smaak en daarin heb ik denk ik dezelfde smaak als jij en middelaersch maar er zijn ook mensen met een andere smaak.

Offline Arthur B

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2021 10:08 u »
Wat mij betreft een kwestie van smaak en daarin heb ik denk ik dezelfde smaak als jij en middelaersch maar er zijn ook mensen met een andere smaak.

Helemaal eens, en daarom denk ik juist een goede reden om zo eenvoudig mogelijk te beginnen en later eventueel kruiden toe te voegen. Zoals Battum ook al aangaf...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2021 16:06 u »
Helemaal eens, en daarom denk ik juist een goede reden om zo eenvoudig mogelijk te beginnen en later eventueel kruiden toe te voegen. Zoals Battum ook al aangaf...

Helemaal mee eens. Het probleem van kruiden is dat deze snel kunnen overheersen. Je brouwt dan geen bier meer maar een kruidenbitter...  ;)

Tags: