Hopsoorten combineren

Gestart door Hopfenfox, 06-01-2021 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopfenfox

Dag allemaal,

In de vriezer ligt een aardige hoeveelheid hopsoorten, zodat ik altijd vooruit kan en wat kan experimenteren. Na de eerste 7 brouwsels min of meer elders geleend te hebben, wil ik de zwembandjes langzaam leeg laten lopen en zelf gaan nadenken over een recept. Natuurlijk kan ik zomaar gaan proberen en dan vind je vanzelf uit wat wel en niet werkt. Echt vies zal het niet snel worden.

Maar specifiek voor hop vroeg ik me af hoe jullie je combinaties samenstellen. In een webinar van Fermentis werd kort genoemd dat hoppen elkaar moeten ondersteunen/aanvullen. Dat kan door de aroma/smaak grafiekjes naast elkaar te leggen en gaten in aroma en smaak van de ene soort te vullen met een andere. Werken jullie ook zo?

Zo heb ik nog Ekuanot en Mosaic liggen, beide nog niet eerder gebruikt en zou ze wel eens willen combineren. Veel recepten met die mix vind je niet en dat kan een veeg teken zijn  :D Informatie over de afzonderlijke kenmerken is wel te vinden. Maar de mix?

Dus kort samengevat: hoe bepalen jullie de mix van hopsoorten die je gebruikt?

Dank!
Marijn

Thomas97

Van mijn "favoriete" hoppen weet ik inmiddels wel redelijk hoe deze individueel smaken (natuurlijk niet alleen door eigen brouwsels, maar vooral door commerciële voorbeelden), en op basis daarvan probeer ik te bedenken wat lekker samen zou gaan. Als ik iets probeer met een nieuwe hop die ik nog niet goed ken, probeer ik juist weinig te combineren, maar die specifieke hop individueel of met de toevoeging van één bekende hop te gebruiken, zodat ik een beter gevoel krijg bij de smaak.

Over de ekuanot + mosaic combinatie: ik heb laatst een bier van de Moersleutel op, de Ordinary Fence, met ekuanot, falconers flight en mosaic. Dat bier is denk ik nog wel te vinden, dus misschien leuk om die eens te proberen.

LeonRodenburg

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  14:55 uDag allemaal,

In de vriezer ligt een aardige hoeveelheid hopsoorten, zodat ik altijd vooruit kan en wat kan experimenteren. Na de eerste 7 brouwsels min of meer elders geleend te hebben, wil ik de zwembandjes langzaam leeg laten lopen en zelf gaan nadenken over een recept. Natuurlijk kan ik zomaar gaan proberen en dan vind je vanzelf uit wat wel en niet werkt. Echt vies zal het niet snel worden.

Maar specifiek voor hop vroeg ik me af hoe jullie je combinaties samenstellen. In een webinar van Fermentis werd kort genoemd dat hoppen elkaar moeten ondersteunen/aanvullen. Dat kan door de aroma/smaak grafiekjes naast elkaar te leggen en gaten in aroma en smaak van de ene soort te vullen met een andere. Werken jullie ook zo?

Zo heb ik nog Ekuanot en Mosaic liggen, beide nog niet eerder gebruikt en zou ze wel eens willen combineren. Veel recepten met die mix vind je niet en dat kan een veeg teken zijn  :D Informatie over de afzonderlijke kenmerken is wel te vinden. Maar de mix?

Dus kort samengevat: hoe bepalen jullie de mix van hopsoorten die je gebruikt?

Dank!
Marijn

Meestal ga ik af op combinaties die ik in recepten tegen ben gekomen, of als ik het zelf wil bedenken, ga ik kijken welke hoppen er verkrijgbaar zijn en hoe ik die kan combineren. Ik gebruik daar een boek voor (The Hops List, online gratis te raadplegen) en er zijn meer bronnen waar de smaakassociaties staan. Als je dan zelf een idee hebt wat het moet worden (harsig, fruitig, grapefruit, complex of juist heel simpel 1 soort enz.) dan is het daarna een kwestie van opzoeken en brouwen.

Overweeg ook eens een paar kopjes thee te trekken van de voorraad hop die je hebt liggen. Als je dat met koud / lauw water doet krijg je een idee van wat de hop gaat doen bij koudhop. Als ze daarna even hebben kunnen trekken kun je ze mengen in een bepaalde verhouding om te kijken of er iets gebeurt.

Hopfenfox

Dank jullie wel. Hopslist ken ik en ik zoek ook geregeld naar specifieke kenmerken. Zou je dan hopsoorten met gelijke kenmerken (tropical fruit) gaan mixen of juist soorten die elkaar aanvullen zoals citrus/orange juist met meloen?

En ja, uiteraard ga ik gewoon proberen. Smaken zal het toch wel. Vooral nieuwsgierig naar jullie aanpak vanaf nul, maar ik begrijp dat recepten op internet een voorname inspiratie zijn.

Als voorbeeld zag ik dat Jacques ging drooghoppen met Ekuanot en Mandarina Bavaria. Die laatste had ik nooit bedacht als hop in een IPA. Is dat een wild probeersel of weloverwogen om een specifiek profiel te verkrijgen?

LeonRodenburg

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  16:50 uDank jullie wel. Hopslist ken ik en ik zoek ook geregeld naar specifieke kenmerken. Zou je dan hopsoorten met gelijke kenmerken (tropical fruit) gaan mixen of juist soorten die elkaar aanvullen zoals citrus/orange juist met meloen?

Dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken. Het ene tropische fruit is het andere niet. Maar combinaties met dingen die elkaar aanvullen kan wel voor een complexer geheel zorgen. Dat wil je alleen niet altijd, want door teveel hoppen te combineren kan het ook een generieke 'hopsmaak' worden.

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  16:50 uEn ja, uiteraard ga ik gewoon proberen. Smaken zal het toch wel. Vooral nieuwsgierig naar jullie aanpak vanaf nul, maar ik begrijp dat recepten op internet een voorname inspiratie zijn.

Voor mij wel, en theetjes trekken dus.

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  16:50 uAls voorbeeld zag ik dat Jacques ging drooghoppen met Ekuanot en Mandarina Bavaria. Die laatste had ik nooit bedacht als hop in een IPA. Is dat een wild probeersel of weloverwogen om een specifiek profiel te verkrijgen?

Dit kan alleen Jacques beantwoorden  ^-^

GvB84

Bijgevoegd Excel-document is ooit een keer gepost door een forumlid (sorry ben vergeten wie..)
Misschien heb je hier iets aan.

Hopfenfox

Yoh! Das waardevolle info, dank je!

Sjoerd

Wat gaaf die excel, dank!

seed7

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  14:55 uhoe bepalen jullie de mix van hopsoorten die je gebruikt?

Hoe bepaal je de kruiden in een gerecht?

Ingo

Hopfenfox

Goed punt. Ik kook alleen al veel langer dan ik brouw, is toch wel wat anders hoor!

bierfan

Ik denk dat het grote verschil tussen koken en bierbrouwen is dat je tijdens het koken kan proeven en bijsturen. Bij bierbrouwen is dat bijna niet te doen.


seed7

Citaat van: bierfan op 07-01-2021  00:02 uIk denk dat het grote verschil tussen koken en bierbrouwen is dat je tijdens het koken kan proeven en bijsturen. Bij bierbrouwen is dat bijna niet te doen.

Pas tijdens de maaltijd proef je hoe het geheel aan ingrediënten en kruiden samen komt. Da's bij brouwen niet anders. Het vergt meer geduld.

Brouw vaak, brouw klein.

Ingo

Hopfenfox

Vaak en klein, dan ben ik op de goede weg. Denk dat het ook meer een keuze is, net zoals je blauw kan combineren met paars voor een rustig pallet en blauw met oranje voor contrast. Of het mooi (lekker) wordt, is smaakgevoelig.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 06-01-2021  16:50 uAls voorbeeld zag ik dat Jacques ging drooghoppen met Ekuanot en Mandarina Bavaria. Die laatste had ik nooit bedacht als hop in een IPA. Is dat een wild probeersel of weloverwogen om een specifiek profiel te verkrijgen?

Ik test heel veel. En wil ook wel eens niet eerder begaande paden bewandelen naar aanleiding van die tests.
Hop test ik door hopthee te zetten. Het aroma komt dan vrij. Er zit een verschil tussen het hoparoma bij het opgieten en nadat de thee een tijdje gestaan heeft. Niet zo vreemd want sommige hoparomastoffen zijn zeer vluchtig.

Voor combinaties voeg ik verschillende hopthee's bij elkaar.

Maar zo nu en dan kijk ik ook naar smaakwielen.
https://www.barthhaas.com/en/hop-varieties/mandarina-bavaria
https://www.barthhaas.com/en/hop-varieties/ekuanot

In dit geval overlappen ze elkaar. Uit ervaring weet ik dat elk hopras zijn eigen smaak heeft en dat twee hopsoorten die qua smaak dicht bij elkaar liggen elkaar kunnen versterken.
Mijn bedoeling is een IPA te brouwen met een citrussmaak van mandarijntjes...


Hopfenfox

Dank je wel voor de uitleg, en de links. Hier kan ik wat mee. Morgen aan de slag met Ekuanot en Mosaic.
We blijven bezig  ;D

seed7

Citaat van: Hopfenfox op 07-01-2021  08:48 uVaak en klein, dan ben ik op de goede weg. Denk dat het ook meer een keuze is, net zoals je blauw kan combineren met paars voor een rustig pallet en blauw met oranje voor contrast. Of het mooi (lekker) wordt, is smaakgevoelig.

Precies. Beperk je palet en zoek je weg. Doe je dan niet krijg je ongedefinieerd bruin. (hetzelfde voor mout)
Kijk naar de klassieke bieren. 1-3 mouten 1 a 2 hoppen.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.