Goedemiddag brouwvolk,
Ik wil een lambiek brouwen volgens de slijmmethode, nu heb ik het maischen ervan door Google translate gehaald (mijn Engels is niet dusdanig dat ik al die technische termen ken).
Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit iets vereenvoudigen kan. Ik begrijp niet met hoeveel water ik moet beginnen, en punt 7 begrijp ik niet. En hoeveel wort heb ik uiteindelijk.
Dan moet er gespoeld worden met water van 88 graden tot 1008, hierna moet natuurlijk gekookt worden... Oscar zei mij al dat dit spoelen en koken gelijktijdig gaat. Dit zie ik in dit schema niet terug... iemand?
Dit maischschema is een benadering van het traditionele troebele beslag, geschikt voor kleine producenten.
Ga uit van 2 liter h20 / pond graan 1,9 liter / 450 gram.
1. Tarwe en mout met 20% water om 45 graden Celsius te bereiken en 15 minuten rusten
2. Voeg 20% water op kookpunt toe om de puree te verhogen tot 52 graden Celsius en laat 15 minuten rusten
3. Verwijder 33% van de vloeistof, verwarm in ketel tot 88 graden Celsius en houd vast.
4. Voeg 30% water op kookpunt toe om de puree tot 65 graden Celsius te laten rijzen gedurende 45 minuten
5. Verwijder 50% van de vloeistof, voeg toe aan de ketel en verwarm tot 88 graden Celsius en houd vast
6. Voeg 30% water op kookpunt toe om de puree te verhogen tot 72 graden Celsius en laat 30 minuten rusten
7. Breng het grootste deel van de drank in het beslagvat - gelijk aan ongeveer 38% van het totale volume van het beslag - naar de primaire ketel en begin te verwarmen.
8 Voeg de inhoud van de ketel toe om te pureren tot 78 graden Celsius en laat 20 minuten rusten
9. vorlauf om schillen en brokken te verwijderen
10. spuiten met 88 graden Celsius water tot de zwaartekracht minder is dan 2 Plato (1008)