Lambiek Brouwen met de Slijm Methode

Gestart door Brouwerij BR, 06-01-2021 13:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij BR

Goedemiddag brouwvolk,


Ik wil een lambiek brouwen volgens de slijmmethode, nu heb ik het maischen ervan door Google translate gehaald (mijn Engels is niet dusdanig dat ik al die technische termen ken).

Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit iets vereenvoudigen kan. Ik begrijp niet met hoeveel water ik moet beginnen, en punt 7 begrijp ik niet. En hoeveel wort heb ik uiteindelijk.

Dan moet er gespoeld worden met water van 88 graden tot 1008, hierna moet natuurlijk gekookt worden... Oscar zei mij al dat dit spoelen en koken gelijktijdig gaat. Dit zie ik in dit schema niet terug... iemand?

Dit maischschema is een benadering van het traditionele troebele beslag, geschikt voor kleine producenten.
Ga uit van 2 liter h20 / pond graan 1,9 liter / 450 gram.

1. Tarwe en mout met 20% water om 45 graden Celsius te bereiken en 15 minuten rusten
2. Voeg 20% ​​water op kookpunt toe om de puree te verhogen tot 52 graden Celsius en laat 15 minuten rusten
3. Verwijder 33% van de vloeistof, verwarm in ketel tot 88 graden Celsius en houd vast.
4. Voeg 30% water op kookpunt toe om de puree tot 65 graden Celsius te laten rijzen gedurende 45 minuten
5. Verwijder 50% van de vloeistof, voeg toe aan de ketel en verwarm tot 88 graden Celsius en houd vast
6. Voeg 30% water op kookpunt toe om de puree te verhogen tot 72 graden Celsius en laat 30 minuten rusten
7. Breng het grootste deel van de drank in het beslagvat - gelijk aan ongeveer 38% van het totale volume van het beslag - naar de primaire ketel en begin te verwarmen.
8 Voeg de inhoud van de ketel toe om te pureren tot 78 graden Celsius en laat 20 minuten rusten
9. vorlauf om schillen en brokken te verwijderen
10. spuiten met 88 graden Celsius water tot de zwaartekracht minder is dan 2 Plato (1008)


SVB

Dit vereenvoudigen... gewoon beginnen met wat anders dan lijkt me? Dit kan je niet makkelijker gaan maken.

Hoeveelheid water ... volgens mij staat er dat je 1.9 liter water per 450 gram mout moet hebben, dus bij 4,5 kg mout moet je 19 liter hebben. Je water is dus afhankelijk van je hoeveelheid mout.

Dit bevat geen recept, dit bevat processtappen Wat je gaat toepassen op een recept.

Stap 7 geen idee...

Misschien wat inlezen over decoctiemaisch, volgens is dat namelijk wat hier beschreven staat... denk ik althans.

EvdBroek

Waarom maisch en brouw je niet gewoon op een normale manier?
Dit is wel erg omslachtig.

Om een Lambiek te brouwen heb je dit echt niet nodig, ik zou me focussen op andere uitdagingen

chthon

Dit is eigenlijk een slecht vertaalde versie van decoctie brouwen.

tdp

Zie onder andere dit topic, en de zoekfunctionaliteit levert je ook wel veel hits op!

Kan het verder niet uit eigen hand uitleggen.

Jacques

Citaat van: chthon op 06-01-2021  14:38 uDit is eigenlijk een slecht vertaalde versie van decoctie brouwen.

Niet helemaal. De mout wordt niet gekookt zoals bij de decoctiemethode waardoor de zetmeelkorrels beter ontsloten worden.


Zie ook https://www.morebeer.com/articles/Brewing_Lambic_at_Home

Oscar

Citaat van: Brouwerij BR op 06-01-2021  13:01 uIk begrijp niet met hoeveel water ik moet beginnen,

Dat kun je gewoon zelf bepalen! Zijn geen wetten/regels voor...  ;)

Citaat van: Brouwerij BR op 06-01-2021  13:01 uEn hoeveel wort heb ik uiteindelijk.

Wederom ff berekenen en veel meten tijdens het brouwen... :)  Dat kun je zelf bepalen, is ook afhankelijk van je rendement.

Citaat van: Brouwerij BR op 06-01-2021  13:01 uDan moet er gespoeld worden met water van 88 graden tot 1008, hierna moet natuurlijk gekookt worden... Oscar zei mij al dat dit spoelen en koken gelijktijdig gaat. Dit zie ik in dit schema niet terug... iemand?

Dus koken tijdens het spoelen, simpel toch... je spoelwort voeg je direct toe aan je kookwort... en als dat niet gaat een alternatief bedenken..;-)

Citaat van: Brouwerij BR op 06-01-2021  13:01 u
Dit maischschema is een benadering van het traditionele troebele beslag, geschikt voor kleine producenten.

Pfff....lees het... Neem er nota van en bedenkt iets wat in de richting komt en wat voor jou werkzaam is.... Veel procedures zijn installatieafhankelijk... Komt erop aan dat je aan het eind van de rit het wort ongekoeld buiten gaat zetten, daarna op een vat gooit en minimaal een jaar laat staan... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.