Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistslurry hergebruiken na koudhop met pellets los in gistvat  (gelezen 344 keer)

Offline Arjen1969

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beste medebrouwers,

Ik heb momenteel een IPA in mijn gistvat zitten en daar heb ik 2 koudhopgiften in gedaan. Over een kleine week is het tijd om te bottelen en ik was van plan om mijn gistslurry deels te bewaren voor een nieuw brouwsel waar ik dezelfde gist opnieuw wil gaan gebruiken. Ik bedacht me echter net dat ik dan wel een slurry ga krijgen met de hop van mijn pellets erbij. Is dat een probleem, of maakt het voor de gist niet uit als je die wil hergebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gistslurry hergebruiken na koudhop met pellets los in gistvat
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2021 23:23 u »
Beste medebrouwers,

Ik heb momenteel een IPA in mijn gistvat zitten en daar heb ik 2 koudhopgiften in gedaan. Over een kleine week is het tijd om te bottelen en ik was van plan om mijn gistslurry deels te bewaren voor een nieuw brouwsel waar ik dezelfde gist opnieuw wil gaan gebruiken. Ik bedacht me echter net dat ik dan wel een slurry ga krijgen met de hop van mijn pellets erbij. Is dat een probleem, of maakt het voor de gist niet uit als je die wil hergebruiken?

Ik begrijp dat je de koudhop los toegevoegd hebt. Dan heb je inderdaad hopdeeltjes in de gist zitten. Dit kun je voorkomen door een royale hopsock te gebruiken voor je koudhop.

Maar aan dat advies heb je nu niets aan. Zelf zou ik van een klein gedeelte van de gistslurry een starter maken om zo het aandeel aan hopdeeltjes te verkleinen. Hopdeeltjes kunnen een grasachige smaak geven, echter bij tests die ik heb uitgevoerd heb ik gemerkt dat je daar niet zo heel snel last van hebt.

Tags: