Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waar te beginnen?  (gelezen 2146 keer)

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #25 Gepost op: 08-01-2021 21:46 u »
Die thermometer lijkt me minder geschikt om het bier te koelen in ijswater, Dan moet je hem immers onderdompelen. Dan zou je hem eerst moeten aftappen in een vergistingsemmer en dan koelen.
Overigens is de exacte temperatuurmeting bij het maischen net iets minder belangrijk. Een paar graden verschil is niet zo erg, vooral als je vooraf de afwijking ijkt met een goede thermometer,
Succes.

Goed punt. Eens kijken of het ding waterdicht is, maar ben er bang voor. En anders aftappen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Land: nl
  • Al doende leert men
« Reactie #26 Gepost op: 09-01-2021 10:04 u »
Hoewel ik niet van plan ben grote hoeveelheden te maken, is een beetje meer ook weer niet erg natuurlijk :)

Ik heb net de 35 besteld, nav jouw bericht!

Beetje mosterd na de maaltijd aangezien je al een pan hebt gekocht, maar een reguliere pan (geen thermometer of kraantje) in combinatie met een hevelfilter (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg491042.html#msg491042) had ook prima gepast in jouw situatie. Heb je ook geen gedoe met het koelen in ijswater. Desalniettemin, succes met je aankoop.

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 09-01-2021 14:42 u »
Beetje mosterd na de maaltijd aangezien je al een pan hebt gekocht, maar een reguliere pan (geen thermometer of kraantje) in combinatie met een hevelfilter (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg491042.html#msg491042) had ook prima gepast in jouw situatie. Heb je ook geen gedoe met het koelen in ijswater. Desalniettemin, succes met je aankoop.

Dank, misschien is dat later een optie. Ik moet even kijken hoe de Klarstein er van binnen uitziet, maar volgens mij kan je met een pizzarooster als dubbele bodem al een heel eind komen. Iets verzinnen om het van de bodem te houden en klaar, toch? Zoiets als dit: https://www.jouwtaartshop.nl/pizzaplaat-32-cm-masterclass.html

Ik moet mij even verdiepen in de materie, bijvoorbeeld of het gebruikte metaal geen gevaar oplevert voor de gezondheid of het bier. Het voorbeeld heeft een anti-aanbaklaag, dat lijkt mij niet per se de beste optie :)

Offline Arjen1969

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-01-2021 18:49 u »
Ik ben ook gewoon begonnen met een pan van de kringloop (30 liter), thermometer en 2 emmers van de Boerenbond waar ik een filter van gemaakt heb voor het spoelen van het wort na maischen (bodem van 1 emmer volboren met 1 mm gaatjes, hoop werk maar werkt wel), de ene emmer met gaatjes zet je in de andere emmer (waar je een kraantje op zet). Op die manier heb ik altijd kraakheldere wort gefilterd. De temperatuurcontroller tijdens maischen was ikzelf. Tijdens het filteren/spoelen de pan waarin ik maischte weer schoonmaken zodat je daarna de heldere wort erin kon koken. Heb op die manier diverse brouwsels naar tevredenheid gebrouwen (dus geen BIAB maar gewoon meteen volmout). De pan stond altijd op ons fornuis en de keuken was altijd een prima brouwerij.

Tijdens de kook de emmer met kraantje schoonmaken zodat ik daar uiteindelijk de gekookte wort weer in kon doen om te vergisten. Met weinig middelen kun je toch al heel snel mooie brouwsels maken. Ik zou als starter simpel beginnen, als je het echt heel leuk vind dan groeit je brouwerij vanzelf omdat je het toch allemaal gecontroleerder en beter/herhaalbaar wilt maken. Geniet vooral van het brouwen!

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 09-01-2021 19:25 u »
Ik ben ook gewoon begonnen met een pan van de kringloop (30 liter), thermometer en 2 emmers van de Boerenbond waar ik een filter van gemaakt heb voor het spoelen van het wort na maischen (bodem van 1 emmer volboren met 1 mm gaatjes, hoop werk maar werkt wel), de ene emmer met gaatjes zet je in de andere emmer (waar je een kraantje op zet). Op die manier heb ik altijd kraakheldere wort gefilterd. De temperatuurcontroller tijdens maischen was ikzelf. Tijdens het filteren/spoelen de pan waarin ik maischte weer schoonmaken zodat je daarna de heldere wort erin kon koken. Heb op die manier diverse brouwsels naar tevredenheid gebrouwen (dus geen BIAB maar gewoon meteen volmout). De pan stond altijd op ons fornuis en de keuken was altijd een prima brouwerij.

Tijdens de kook de emmer met kraantje schoonmaken zodat ik daar uiteindelijk de gekookte wort weer in kon doen om te vergisten. Met weinig middelen kun je toch al heel snel mooie brouwsels maken. Ik zou als starter simpel beginnen, als je het echt heel leuk vind dan groeit je brouwerij vanzelf omdat je het toch allemaal gecontroleerder en beter/herhaalbaar wilt maken. Geniet vooral van het brouwen!

BIAB is een volmout brouwmethode  :proost:

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 13-01-2021 16:42 u »
Ik heb de pan zojuist binnengekregen.

Wat. Een. Enorm. Gevaarte.

;)

De twijfel is weer terug, ik denk dat elektrisch toch een verstandigere optie is. Dat kan ik in de tuin of schuur doen. Dit relatief kleine pannetje van 35 liter is mij iets te lomp voor op het gasfornuis. Dit ter info voor potentiële kopers in de toekomst. Gelukkig neemt Klarstein de pan kosteloos retour.

Offline oneman

• Vol lid
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2021 17:24 u »
Wat. Een. Enorm. Gevaarte.

Spijtig dat je hem te groot vind... 35 liter is echt niet een enorme pan.  :D Maar goed, op je fornuisje lijkt het wel heel wat ja. Sorry dat we je in de verkeerde richting motiveerden...

Elektrisch dus...

Nu je toch mij Klarstein zit, misschien is dan de Füllhorn wat... eenvoudige elektrische pan van 30 liter. Zeker niet perfect, maar wel heel bruikbaar  en bevalt mij goed. Qua grootte, denk koffiepercolator, maar dan wat forser (±35 cm doorsnede,  66 cm hoog). Grote voordeel is het schakelbare element: 600 W, 1900 W of 2500 W en de dubbele wand.
https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Biertap-Drinken-dispenser/Zelf-bier-maken/F-llhorn-maischketel-2500W-30l-LED-Display-timer-304-roestvrij-staal.html

Of anders gewoon een elektrische weckketel... daar is veel over te vinden op het forum. Let wel op het vermogen. Minimaal 2000 Watt heb je wel nodig voor een goede kook.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2021 18:46 u »
Ik kan het zo even niet terugvinden, maar hoeveel wil je brouwen?
Met een 35 liter pan kun je prima 20 liter bier maken.
Als je minder wil brouwen, bijvoorbeeld 8 liter, is een pan van 15 liter prima,  dat doe ik  (BIAB) . En pan van 15 liter is ongeveer 25 cm hoog en 28 diameter, dat staat niet raar op het fornuis  :)

Ik heb er een pizzarooster uit mijn magnetron onderin, pootjes omgebogen dus die ligt een cm of 2 a 3 van de bodem om de zak te beschermen tegen de hitte.
Tweedehands koelspiraal voor 25,- gescoord en brouwen!

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2021 19:30 u »
Sorry dat we je in de verkeerde richting motiveerden...

Elektrisch dus...

Haha, nee hoor: dit ligt compleet aan mijzelf. Ik heb nu al zoveel uren zitten broeden op de juiste aanpak (voor mij) en ben daardoor dingen gaan onderschatten. Zo is zo’n pan best zwaar en is koelen in de wasbak van 30 liter kokend spul niet het meest briljante idee in de wereld.

Maar geeft niks: het maakt dingen alleen maar duidelijker voor mijzelf. Hoe langer ik erover nadenk, hoe aanlokkelijker elektrisch wordt. Best prima om in de zomer in de tuin aan de gang te kunnen. De Füllhorn staat op mijn netvlies, maar eerst mij maar eens verdiepen in alle opties. En hoe de prijzen op het moment zijn, want het fluctueert enorm. Dank voor je tips!

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 13-01-2021 19:35 u »
Ik kan het zo even niet terugvinden, maar hoeveel wil je brouwen?
Met een 35 liter pan kun je prima 20 liter bier brouwen.
Als je minder wil brouwen, bijvoorbeeld 8 liter, is een pan van 15 liter prima,  dat doe ik  (BIAB) . En pan van 15 liter is ongeveer 25 cm hoog en 28 diameter, dat staat niet raar op het fornuis  :)

Ik drink niet zoveel, dus het hoeft geen 20 liter te zijn. 5 is dan weer wat weinig, en liter of 10 zou denk ik een mooie hoeveelheid zijn. Alleen trekt de BIAB-methode mij niet zo, zo’n zak lijkt mij vervelend ;) Qua formaat klinkt die pan dan wel weer prima. Wie heeft bedacht dat er zoveel wegen naar Rome zijn!?

Offline Rick92

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
« Reactie #35 Gepost op: 13-01-2021 19:45 u »
Ik drink niet zoveel, dus het hoeft geen 20 liter te zijn. 5 is dan weer wat weinig, en liter of 10 zou denk ik een mooie hoeveelheid zijn. Alleen trekt de BIAB-methode mij niet zo, zo’n zak lijkt mij vervelend ;) Qua formaat klinkt die pan dan wel weer prima. Wie heeft bedacht dat er zoveel wegen naar Rome zijn!?

Wellicht is de Hendi warme dranken ketel iets? stuk goedkoper dan de Fullhorn in ieder geval.
https://www.bol.com/nl/p/hendi-warme-dranken-ketel-28-liter/9200000107570873/?bltgh=qcmzSNLhzBUkKV5k1j5K-w.1_4.5.ProductTitle

Zit momenteel hier ook aan te denken. 2500 Watt lijkt mij zeer geschikt.
Met elektrisch brouwen ben je gewoon flexibeler tov gas. Ik kook nu nog op het gasfornuis in de keuken, maar met deze ketel kun je alle kanten op lijkt me.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #36 Gepost op: 13-01-2021 20:29 u »

Wellicht is de Hendi warme dranken ketel iets? stuk goedkoper dan de Fullhorn in ieder geval.
https://www.bol.com/nl/p/hendi-warme-dranken-ketel-28-liter/9200000107570873/?bltgh=qcmzSNLhzBUkKV5k1j5K-w.1_4.5.ProductTitle

Zit momenteel hier ook aan te denken. 2500 Watt lijkt mij zeer geschikt.
Met elektrisch brouwen ben je gewoon flexibeler tov gas. Ik kook nu nog op het gasfornuis in de keuken, maar met deze ketel kun je alle kanten op lijkt me.

Check wel even hoe temperatuur geregeld wordt met dit soort pannen: ik heb er een van Arsegan en die schakelt bij >100°C uit en gaat weer aan bij 93... onbruikbaar voor een brouwer dus.

Misschien is de Klarstein 15 L wat voor je (geen idee of die nog te krijgen is) ? JanDeGraaf heeft er een en dat is echt een mooi keteltje!

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 14-01-2021 12:24 u »
Zag net dat Richrd zijn spullen te koop aanbied, waaronder een elektrische weckketel met een hevelfilter:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42617.msg642005.html#msg642005

Is misschien net wat je zoekt?

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #38 Gepost op: 14-01-2021 14:11 u »

Check wel even hoe temperatuur geregeld wordt met dit soort pannen: ik heb er een van Arsegan en die schakelt bij >100 °C uit en gaat weer aan bij 93... onbruikbaar voor een brouwer dus.
Iemand had dit ook ontdekt bij zijn Lidl inmaakautomaat en hij heeft dat kunnen aanpassen. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24057.msg367257.html#msg367257

Misschien is de Klarstein 15 L wat voor je (geen idee of die nog te krijgen is) ? JanDeGraaf heeft er een en dat is echt een mooi keteltje!
Die Klarstein 15 L wordt nu niet meer aangeboden, zijn grotere broer https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Klarstein-Hopfengott-maischeketel-30-liter-30-140-C-circulatiepomp-rvs-30-Ltr.html staat nu voor € 249,99 op de lijst.
Let op dat bij Klarstein de prijzen behoorlijk op en neer gaan!

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2021 22:09 u »
Die Klarstein 15 L wordt nu niet meer aangeboden, zijn grotere broer https://www.electronic-star.nl/Home-Living/Grote-Huishoudelijke-Apparaten/Biertapinstallatie/Klarstein-Hopfengott-maischeketel-30-liter-30-140-C-circulatiepomp-rvs-30-Ltr.html staat nu voor € 249,99 op de lijst.
Let op dat bij Klarstein de prijzen behoorlijk op en neer gaan!

Ik zag hem voorbij komen, maar raakte steeds meer gecharmeerd van de mundschenk. Wat volgens mij gewoon een iets luxere versie is, niet veel meer.

En dus heb ik maar de Brew Monk gekocht  :o (ik snap het zelf ook niet meer)
Rib uit m’n lijf, maar blij met de keuze. Kan niet wachten om aan de slag te gaan!

Offline oneman

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2021 23:18 u »
...
En dus heb ik maar de Brew Monk gekocht  :o (ik snap het zelf ook niet meer)
Rib uit m’n lijf, maar blij met de keuze. Kan niet wachten om aan de slag te gaan!
Top! Keuze gemaakt, nu niet meer omkijken en lekker brouwen!  :brouwen:

Offline KleinBier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 16-01-2021 07:21 u »
Top! Keuze gemaakt, nu niet meer omkijken en lekker brouwen!  :brouwen:

Zo is het! Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Ketel komt vandaag al binnen, dat heeft Unibrew goed voor elkaar!

Erg bedankt voor al het advies, het heeft mij erg geholpen alles op een rij te krijgen - voor zo ver dat mogelijk is.

Tags: beginner