Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk wattage bij welke temperatuur? In 50 liter ketel  (gelezen 574 keer)

Offline LAM

• Senior lid
  • Land: nl
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
Welk wattage bij welke temperatuur? In 50 liter ketel
« Gepost op: 29-03-2021 23:51 u »
Hallo allemaal,
morgen is de grote dag. Ik ga voor het eerst brouwen met mijn nieuwe Klarstein Mundschenk XXL. Een 50 liter elektrische ketel met een maximaal vermogen van 3000W. Vergelijkbaar met de ketel van Arsegan en Brewmonk (volgens mij). De wattages moet je per maischstap instellen. Hebben jullie tips voor welk wattage ik moet gebruiken bij welke temperatuur? Zodat ik niet gelijk op mijn eerste dag de boel laat aanbranden😅
Alvast bedankt!
LAM

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Satch Brewing

• Boven 10 berichten
  • *
  • Stay in touch with the Dutch
Re: Welk wattage bij welke temperatuur? In 50 liter ketel
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2021 00:17 u »
Oeh LAM, spannend... Ik weet mijn 1e keer ook nog zo goed. Ik heb zelf een Klarstein 30 Ltr (max 2500 Watt). Ik pas nooit het Wattage aan, wel zorg ik er voor dat ik mijn mout niet te fijn schroot (meel/zetmeel wat dan snel aanbrand), en ook het kraantje niet te ver open (mijn ervaring), kraan volle bak open kan dan je bodem droogleggen wat dus zal aanbranden.

Ligt ook aan het type bier wat je gaat brouwen. Een Weizen is veel tarwe (dus geen vlies/natuurlijk filterbed, gebruik rijsthulzen!), een bier met veel pilsmout zal je geen problemen geven vermoed ik. 3K Watt is wel fors trouwens, maar zal je brouwtijd inkorten omdat de boel sneller op temp is. Succes man!

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2021 08:02 u »
Hallo allemaal,
morgen is de grote dag. Ik ga voor het eerst brouwen met mijn nieuwe Klarstein Mundschenk XXL. Een 50 liter elektrische ketel met een maximaal vermogen van 3000W. Vergelijkbaar met de ketel van Arsegan en Brewmonk (volgensmij). De wattages moet je per maischstap instellen. Hebben jullie tips voor welk wattage ik moet gebruiken bij welke temperatuur? Zodat ik niet gelijk op mijn eerste dag de boel laat aanbranden😅
Alvast bedankt!
LAM

Handleiding al gelezen???

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2021 09:08 u »
Succes man!
Thanks! En die rijsthulzen zal ik aan denken!

Online PP

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 01-04-2021 20:27 u »
Als ik uit ga van een maisch/ wort van 40 L kun je met een vermogen van 3 kW een opwarmsnelheid van maximaal 1,1 C/min bereiken.
Rekeninghoudend met een deel warmteverlies en de warmte die de ketel zelf opneemt heb je voor elke stap van 10 C ca. 9-10 min opwarmtijd nodig.
Ga je lager met je vermogen instelling betekent dit dat je opwarmtijd uiteraard verlengd wordt.
Voorbeeld: bij een 2 kW instelling daalt je opwarmsnelheid naar 0,7 C/ min. Een stap van 10 C duurt dan 14 min.

De hoge vermogens zijn m.n. nodig om de opwarmtijden te beperken.
Als je 40 L van 10 naar 100 C moet verwarmen duurt dit minimaal 82 min bij vol vermogen.

De vloeistoflaag die zich in de directe omgeving van het verwarmingselement bevindt moet ze veel mogelijk "ververst" worden zodat de warmte naar de rest van het mengsel wordt afgevoerd. Daarmee beperk je ook aanbranden.
Het lijkt aantrekkelijk om een lager vermogen te gebruiken, echter de opwarmtijd wordt alleen maar gerekt.   

Bovenstaande uitleg geldt voor elke vorm van verwarmen van een vloeistof of maisch, dus zowel elektrisch als op gas.

Ik hoop dat ik je een stapje verder heb gebracht.
Groet, Paul   

Offline LAM

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-04-2021 21:26 u »
Ik hoop dat ik je een stapje verder heb gebracht.
Zeker! Ik heb een isolatiemantel om de ketel dus dat scheelt al een beetje. Ik zal vaker roeren want dat scheelt vast ook een hoop. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in hoe ik de staptijd ook ga toevoegen aan mijn maischschema want dan wordt het allemaal wat secuurder.

Tags: