Ik heb voor Kerst een porter gebrouwen waaraan ik cacao-nibs heb toegevoegd. Circa 100 gram op 12,5 liter. Ik heb ze toegevoegd 5 minuten voor einde kook. De porter heb ik in 3 dagen vergist met de Lallemand Voss Kveik op 37ºC
Ik haal de cacaosmaak eruit in het bier, maar er zit ook een heel scherp bittertje als in hele pure chocolade (>85%) in het bier dat nogal overheerst. Sommigen vinden het heel erg lekker, sommigen niet.
Ik zelf had eigenlijk meer chocoladesmaak verwacht en niet zozeer dat bittertje. Een volgende keer zal ik significant minder cacao-nibs gebruiken. Ik denk niet meer dan 60 of 70 gram op 12,5 liter.
Ik heb ook een fles met 1 liter water en 10g cacao-nibs op kamertemperatuur weggezet – als test, enkele weken voor ik ging brouwen – en toen vond ik dat zelfs na 2 weken er slechts een minimale chocolade smaak aan het water zat. Het leek mij dat dat wel overheerst zou gaan worden door de mouten (o.a. black, cara en chocolade mouten zaten erbij) en de hop. Dus dat heb ik terzijde geschoven als, voor mij, niet bruikbaar.