Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cacao/chocolade bier  (gelezen 852 keer)

Offline Rootsman

• Senior lid
  • Land: nl
Cacao/chocolade bier
« Gepost op: 05-01-2021 16:25 u »
Ik ben van plan een donker chocolade bier te ontwikkelen. Heeft iemand ervaring met toevoegen van cacao? Ik ben van plan om cacao nibs aan vergistingsvat toe te voegen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Andert

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Cocoa/chocolade bier
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2021 16:27 u »
Ik ben van plan een donker chocolade bier te ontwikkelen. Heeft iemand ervaring met toevoegen van cacao? Ik ben van plan om cacao nibs aan vergistingsvat toe te voegen.
Als je de zoekfunctie gebruikt met "cacao nibs" vind je aardig wat info.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2021 22:15 u »
Ik heb voor Kerst een porter gebrouwen waaraan ik cacao-nibs heb toegevoegd. Circa 100 gram op 12,5 liter. Ik heb ze toegevoegd 5 minuten voor einde kook. De porter heb ik in 3 dagen vergist met de Lallemand Voss Kveik op 37C

Ik haal de cacaosmaak eruit in het bier, maar er zit ook een heel scherp bittertje als in hele pure chocolade (>85%) in het bier dat nogal overheerst. Sommigen vinden het heel erg lekker, sommigen niet.

Ik zelf had eigenlijk meer chocoladesmaak verwacht en niet zozeer dat bittertje. Een volgende keer zal ik significant minder cacao-nibs gebruiken. Ik denk niet meer dan 60 of 70 gram op 12,5 liter.

Ik heb ook een fles met 1 liter water en 10g cacao-nibs op kamertemperatuur weggezet als test, enkele weken voor ik ging brouwen en toen vond ik dat zelfs na 2 weken er slechts een minimale chocolade smaak aan het water zat. Het leek mij dat dat wel overheerst zou gaan worden door de mouten (o.a. black, cara en chocolade mouten zaten erbij) en de hop. Dus dat heb ik terzijde geschoven als, voor mij, niet bruikbaar.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2021 22:51 u »
Mijn laatste batch was een Chocolate stout met 140 gram cacao poeder (batch van 21 liter) toegevoegd tijdens de laatste 10 minuten van de kook.. Dit geeft een lichte chocolade toets, maar wordt een beetje overschaduwd  door de toegevoegde chipotle pepers (heerlijk).

Ook heb ik 150 gram (op een batch van 15 liter)  nibs gebruikt in een oatmeal stout. Die heb ik eerst 2 dagen in de wodka gedaan en toen 7 dagen in de navergisting. Door ze niet mee te koken krijg je volgens mij minder harde bitterheid.

Online hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2021 23:09 u »
Dat van die bitterheid door koken kan kloppen. In mijn laatste pastry Stout heb ik de cacaonibs (samen met kokos en vanille) als koudhop toegevoegd. Cacao a 6,6 g/l. Smaak is prima, pure choco, geen bitter

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2021 07:02 u »
Bedankt voor de tips! Al veel geprobeerd, interessant :)
Ik zou ook met "cocoa infusion" kunnen werken. Dit is een vloeistof met sterke cacao smaak.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2021 09:09 u »
Mijn laatste batch was een Chocolate stout met 140 gram cacao poeder (batch van 21 liter) toegevoegd tijdens de laatste 10 minuten van de kook.. Dit geeft een lichte chocolade toets, maar wordt een beetje overschaduwd  door de toegevoegde chipotle pepers (heerlijk).

Benieuwd hoe dit ontwikkeld, ik heb nu drie keer met cacao-poeder gewerkt, en alle bieren ontwikkelen na verloop van tijd een soort aarde-achtige smaak. Volgens mij moet het het poeder zijn, volgende keer ga ik met nibs werken

Offline Jimm

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2021 10:34 u »
Zelf ook een keer een porter gebrouwen met cacao. Was een heel lekker biertje met een pure chocolade smaak op de achtergrond. Ook had ik dat bittere in mijn bier, maar ik dacht dat dit door alle zwaargeroosterde mouten kwam.

Heb toen 100 gram gebruikt op 20 liter en deze 15 minuten mee laten koken.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2021 11:18 u »
Zelf ook een keer een porter gebrouwen met cacao. Was een heel lekker biertje met een pure chocolade smaak op de achtergrond. Ook had ik dat bittere in mijn bier, maar ik dacht dat dit door alle zwaargeroosterde mouten kwam.
Ik heb dat ook even gedacht, maar toen bedacht ik mij dat mijn recept in de basis een 'gewone' porter was en die zijn toch niet (zo) bitter.. Vandaar dat ik bij de cacao-nibs uitkwam als schuldigen; zeker ook omdat het heel duidelijk dezelfde bitterheid was die je ook in hele pure chocoladerepen proeft. Absoluut anders dan hopbitterheid.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #9 Gepost op: 06-01-2021 11:43 u »
Ik heb wel eens cacao-nibs even geroostered op 140 graden, en daarna in bourbon gezet voor een week. De nibs eruit gefilterd en de tinctuur in de viezer gezet totdat je een laagje met vet bovenaan krijgt, dit laagje weggegooid en de pure tinctuur deels bij koken, en deels bij bottelen toegevoegd (was een stout). Goede schuimvorming voor een stout.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-01-2021 12:09 u »
Ik heb wel eens cacao-nibs even geroostered op 140 graden, en daarna in bourbon gezet voor een week. De nibs eruit gefilterd en de tinctuur in de viezer gezet totdat je een laagje met vet bovenaan krijgt, dit laagje weggegooid en de pure tinctuur deels bij koken, en deels bij bottelen toegevoegd (was een stout). Goede schuimvorming voor een stout.
Dat klinkt als een goed, werkbaar plan. Dat wil ik ook weleens proberen.
Wat zijn de hoeveelheden die je gebruikte? En hoe groot was je batch? We moeten het naar onze situaties kunnen terugrekenen ;) Bedankt!

Offline Jimm

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06-01-2021 13:23 u »
Ik bedenk mij trouwens net dat ik geen gebruik heb gemaakt van cacao nibs, maar van cacao bean husks. Deze heb ik toen meegenomen vanuit Nieuw Zeeland daar zweren ze hierbij.
https://leagueofbrewers.co.nz/cocoa-bean-husks.html

Offline MaartenM

• Super lid
  • l, l og mer l!
« Reactie #12 Gepost op: 06-01-2021 13:50 u »
Ik heb ook cacao gebruikt in een koffie-cacao-vanille porter: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38831

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #13 Gepost op: 06-01-2021 20:18 u »
Ik bedenk mij trouwens net dat ik geen gebruik heb gemaakt van cacao nibs, maar van cacao bean husks. Deze heb ik toen meegenomen vanuit Nieuw Zeeland daar zweren ze hierbij.
https://leagueofbrewers.co.nz/cocoa-bean-husks.html

Wat grappig! Die kun je in Nederland krijgen om in je tuin te gooien, tegen katten en onkruid  ;D

(Wel lekker, je hele tuin ruikt naar cacao)

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2021 09:00 u »
Dat klinkt als een goed, werkbaar plan. Dat wil ik ook weleens proberen.
Wat zijn de hoeveelheden die je gebruikte? En hoe groot was je batch? We moeten het naar onze situaties kunnen terugrekenen ;) Bedankt!

50 gram op 20 liter zo te zien.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #15 Gepost op: 07-01-2021 11:19 u »
Ik heb goede ervaringen met toevoegen van cacao nibs bij de nagisting (direct na de hoofdgisting).
Geen onaangename bitterheid en een flinke dosis chocoladesmaak. Dosering was 350 g nibs op 30 liter Mild Ale.

Bert

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-01-2021 13:22 u »
Wat grappig! Die kun je in Nederland krijgen om in je tuin te gooien, tegen katten en onkruid  ;D
Is bij ons wel een stuk goedkoper (daardoor waarschijnlijk); voor wat je in Nieuw Zeeland voor 1 kg betaalt (14 NZ$ = ca. 8,16), krijg je bij ons 70 liter ( 7 kg, 8,25).

Ik maakte me alleen wel een beetje zorgen toen ik dit las: Na het aanbrengen van een ca. 4 cm dikke laag en de eerste watergift zal er schimmelvorming ontstaan. Dit zijn ongevaarlijk schimmels (verdwijnt binnen 1 4 weken)
Dat zal er wel uitgekookt worden of, als je er een tinctuur van maakt, door de alcohol om zeep gebracht worden. Ik zou het nu wel als je ze zo gebruikt (niet koken, roosteren of wat dan ook) eerst proberen in een emmer water voor ik het bij mijn bier zou gooien, want kennelijk zit er toch iets in die schillen.

Offline Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #17 Gepost op: 07-01-2021 14:17 u »
Die schimmels zitten waarschijnlijk niet zozeer in die schillen, maar buiten in de tuin.  :)

Offline Jimm

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 07-01-2021 15:51 u »
Ja ik denk/hoop dat het een voedselveilige  variant was. Misschien is dat dan ook wel het prijsverschil.
Heb ook op een Engelse site gevonden dat er wel thee van getrokken wordt. Dus het is niet alleen voor in de tuin.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 07-01-2021 16:14 u »
Ik maakte me alleen wel een beetje zorgen toen ik dit las: Na het aanbrengen van een ca. 4 cm dikke laag en de eerste watergift zal er schimmelvorming ontstaan. Dit zijn ongevaarlijk schimmels (verdwijnt binnen 1 4 weken)
Dan wordt het een fijne chocolade brett variant ;-)
Ik ben benieuwd of je dat dan zelf zou kunnen verhelpen door de boel een paar dagen in de alcohol te weken, geen idee of schimmelvorming daarmee opgelost wordt. Of inderdaad in de oven, maar dan krijg je miscchien weer bitterheid...
Voor de TS: alle cacao is natuurlijk bitter, zeker de rauwe nibs (fris bitter vind ik ze). Een beetje lactose (voor sommigen vloeken in de kerk) en/of haver kan de boel wat zachter maken.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-01-2021 17:51 u »
Dan wordt het een fijne chocolade brett variant ;-)
Ik ben benieuwd of je dat dan zelf zou kunnen verhelpen door de boel een paar dagen in de alcohol te weken, geen idee of schimmelvorming daarmee opgelost wordt. Of inderdaad in de oven, maar dan krijg je miscchien weer bitterheid...
2,29 voor 125 gram bij Aldi. Ik denk dat ik het daar maar bij houd; wel zo (voedsel)veilig.. ;)

Tags: