Hallo,
Ik heb inmiddels een paar biertjes gebrouwen, maar voel me nog wel een beginnend brouwer en heb een paar vragen over het brouwproces.
Afgelopen zaterdag een Indiana Ale gebrouwen middels de BIAB methode. Proces verliep goed en na het koken weten af te koelen tot 30 graden. Toen vanuit de pan overgeheveld naar de brouwemmer en SG gemeten (1056 waar recept 1068 aangaf). Daarna korrelgist toegevoegd en in de vergistingskast geplaatst.
’s Avonds was er al de nodige activiteit waar te nemen, maar de volgende dag was dit al beduidend lager. Lage schuimrand, maar wel druk op de deksel. Voor de zekerheid het wort een keer geroerd en de deksel afgeplakt met tape. Het borrelt nu zo’n 1x per minuut.
Voor de volledigheid: 20 liter Indiana Ale brouwpakket van Brewferm, 11.5 gram Fermentis SafAle T-58 korrelgist.
Wat ik hier en daar terug lees, is dat wanneer gist wordt toegevoegd aan wort welke eigenlijk nog iets te warm is, dat dit van invloed kan zijn het ‘schuimend’ vermogen en hierdoor de ogenschijnlijke hevigere vorm bij de hoofdvergisting achterwege blijft. Mijn vragen: is dat inderdaad zo en kan ik dit zo laten staan of kan ik beter bijsturen en op welke manier zou ik dat dan moeten doen?