Begin SG te hoog voor gist?

Gestart door Arjan van Dooren, 05-01-2021 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arjan van Dooren

Hallo allemaal.

Hier een beginner nogmaals.
Door het zoeken op het form krijg ik zo veel hits dat ik ze niet allemaal kan lezen, waardoor ik de vraag zo stel.

Ik heb Wyeast 1099 en mijn begin SG was 1090.

Kan het zo zijn dat het begin SG te hoog is voor de gist. Los van de alcoholpercentage. Het was een probeersel.

Hoe ik ernaar kijk:
Er is een overvloed aan opgeloste stoffen in het wort(even los van vergistbare of onvergiste stoffen), dus de gist(Wyeast 1099) heeft/kan een leuk feestje krijgen.


Alvast dank voor de reacties

Snelbier

Gist zal gewoon van start gaan.  In zwaar wort misschien met wat minder levende cellen door 'osmotische stress',  maar dat lijkt ondergeschikt aan andere zaken.
Om voldoende door te gisten is oa alcoholtolerantie van belang. Wyeast 1099 moet rond 10% aankunnen, zal geen probleem zijn in dit wort.
Volgende vraag is hoe je recept er uitziet, en hoeveel gist is gebruikt, beluchting van wort, etc.
Met te weinig gist zal je vergisting wel starten, maar trager en mogelijk vroegtijdig staken of héél langzaam uitgisten.
Het kan inderdaad een 'feestje' worden voor de gist, maar het is de vraag hoe lang die het volhoudt.
Succes,  Snelbier.

Andert



Citaat van: Arjan van Dooren op 05-01-2021  10:24 uHallo allemaal.

Hier een beginner nogmaals.
Door het zoeken op het form krijg ik zo veel hits dat ik ze niet allemaal kan lezen, waardoor ik de vraag zo stel.

Ik heb Wyeast 1099 en mijn begin SG was 1090.

Kan het zo zijn dat het begin SG te hoog is voor de gist. Los van de alcohol percentage. Het was een probeersel

Hoe ik ernaar kijk:
Er is een overvloed aan opgeloste stoffen in het wort(even los van vergistbare of onvergiste stoffen), dus de gist(Wyeast 1099) heeft/kan een leuk feestje krijgen.


Alvast dank voor de reacties

Qua alcoholtolerantie kom je er inderdaad wel mee weg.

Hoeveel liter wil je vergisten? Een 10 liter zal nog net lukken, heb je meer dan een giststarter maken (met gistvoeding).

Arjan van Dooren

Citaat van: Andert op 05-01-2021  10:47 uQua alcoholtolerantie kom je er inderdaad wel mee weg.

Hoeveel liter wil je vergisten? Een 10 liter zal nog net lukken, heb je meer dan een giststarter maken (met gistvoeding).




2 zakjes op 10 liter

Arjan van Dooren

Recept zal ik straks plaatsen

Andert

Citaat van: Arjan van Dooren op 05-01-2021  10:49 u2 zakjes op 10 liter
Ruim voldoende hoor. Wel eerst smacken!

Andert

Je kunt het zelf ook mooi berekenen met Mr Malty's pitch rate calculator:

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Arjan van Dooren


Andert

Citaat van: Arjan van Dooren op 05-01-2021  11:53 uSorry 2 zakjes op 20 liter
Net voldoende dan.

JanEric

Volgens Mrmalty heb je voor 20 liter bij 1.090 SG 330 miljard cellen nodig.
Dan is 2 zakjes te weinig (plm 200 miljard) , zo te lezen heb je geen starter gemaakt.
het hangt ook nog van de versheid van de zakken af.

Andert

Citaat van: JanEric op 05-01-2021  13:24 uVolgens Mrmalty heb je voor 20 liter bij 1.090 SG 330 miljard cellen nodig.
Dan is 2 zakjes te weinig (plm 200 miljard) , zo te lezen heb je geen starter gemaakt.
het hangt ook nog van de versheid van de zakken af.
Ervaring leert dat 30 % onderpitchen geen enkel probleem hoeft te zijn en kan de smaak ten goede komen. Vandaar: net genoeg.

JanEric

Citaat van: Andert op 05-01-2021  13:33 uErvaring leert dat 30 % onderpitchen geen enkel probleem hoeft te zijn en kan de smaak ten goede komen. Vandaar: net genoeg.
Dan heb je nog te weinig, maar zoals gezegd: TS geeft niet aan wat de THT is van zijn zakken.

Andert

Citaat van: JanEric op 05-01-2021  13:44 udan heb je nog te weinig, maar zoals gezegd: TS geeft niet aan wat de THT is van zijn zakken.
Daar heb je gelijk in maar het loopt vast wel los.

Arjan van Dooren


Arjan van Dooren

Datum van de gist heb ik niet gekeken, maar reageerde vrij snel met de smack.

Jacques

Citaat van: Arjan van Dooren op 05-01-2021  10:24 uDoor het zoeken op het form krijg ik zo veel hits dat ik ze niet allemaal kan lezen, waardoor ik de vraag zo stel.

Toch raad ik aan zo veel mogelijk de zoekfunctie te gebruiken...
Je leert er veel van. Maar het kan zijn dat je door de bomen het bos niet ziet. Vandaar dat ik de tip geef te zoeken naar "alcoholtolerantie".

Arjan van Dooren

Thanks jacques, alcoholtolerantie was inderdaad wat ik zocht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.