Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting Witbier met Safale WB06 gaat wel erg ver door  (gelezen 998 keer)

Offline BenG

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vergisting Witbier met Safale WB06 gaat wel erg ver door
« Gepost op: 04-01-2021 21:08 u »
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik een witbier gebrouwen en op kamertemperatuur vergist. De start SG die vaststelde met de hydrometer was 1.056. Dit is de eerste keer dat ik de Brewbrain Float gebruik. Bij aanvang van de vergisting gaf de Float aan dat ik op 1.054 zat. Bijzonder.. maar ik dacht dit kan misschien komen doordat ik mijn giststarter nog niet had toegevoegd bij mijn bepaling met de hydrometer.

Nu vergist het bier wel erg ver door. Ik zit inmiddels op 0.998 volgens de float (hij staat nu koud bij 4 graden). en hij staat inmiddels koud. Voordat hij koud stond was de SG 1.000.

Dat betekent dat de SVG>100%?? Dat kan toch niet? of heeft iemand dezelfde ervaringen met de SafAle WB06? Ik kom nu namelijk wel erg hoog uit in alcohol voor een witbier als dit allemaal klopt. As woensdag ga ik bottelen.

Mocht ik daarbij concluderen dat de eind SG veel hoger is dan 0.998, dan zou ik graag willen weten wat er mis is met mijn float. Ik heb overigens ook een emmertje met water in mijn woonkamer gezet om hem te testen. Daarbij gaf hij ook al een SG van 0.984 aan.

Hierbij de grafieken:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: Vergisting Witbier met Safale WB06 gaat wel erg ver door
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2021 21:34 u »
Bij water van 20 graden zou je een SG van 1,000 moeten hebben. Maar dat die Wb-06 ver doorgist klopt; het is een zogenaamde ‘diastaticus’ variant van de saccharomyces cerevisiae en die kan zomaar een schijnbare vergistingsgraad hebben hoger dan 100%. De werkelijke vergistingsgraad kan natuurlijk niet meer zijn

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2021 23:20 u »
De Safale WB06 gaat inderdaad heel ver door. Voor een witbiergist is het een vreemde eend in de bijt.

Waarom heb je je bier zo koud gezet? Het kan zijn dat je bier nog niet helemaal uitgegist is. Var diataticus gisten fermenteren heel lang door...

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2021 23:25 u »
Heb je ook gemeten op een andere manier? Die drijvende meters (ik heb een ispindel) zijn niet altijd supernauwkeurig.
Is mijn ervaring.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2021 20:40 u »
Heb je ook gemeten op een andere manier? Die drijvende meters (ik heb een ispindel) zijn niet altijd supernauwkeurig.
Is mijn ervaring.

Klopt. Ze zijn vooral handig om het verloop van de gisting in de gaten te houden. Door hopharsen en aanhangend koolzuur geven ze na de hoofdgisting niet altijd een betrouwbare waarde.

Offline BenG

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2021 21:31 u »
De Safale WB06 gaat inderdaad heel ver door. Voor een witbiergist is het een vreemde eend in de bijt.

Waarom heb je je bier zo koud gezet? Het kan zijn dat je bier nog niet helemaal uitgegist is. Var diataticus gisten fermenteren heel lang door...

Ik zag geen activiteit meer op het waterslot. Daarom heb ik mijn 14G fastferment naar mijn schuur verplaatst om te cold crashen. Ook met een SG van onder de 1.000 (als dus mijn float geloof) gaf me de indicatie dat de vergisting voorbij was. Ondertussen is mijn keezer/vergistingskast in ontwikkeling waar ik nog 2 passende vergistings vaten voor ga kopen. Verwacht je dat ik te vroeg gekoeld heb?  :weetniet:

Eerlijk heb ik de Safale WB06 gepakt omdat de wheast 3944 niet beschikbaar was toen ik ging bestellen en eigenlijk niet gekeken heb naar de attenuation.. tja daar leer je van.

Morgen bottelen. Ben heel benieuwd wat mijn hydrometer aan gaat geven morgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2021 22:38 u »
Ik zag geen activiteit meer op het waterslot. Daarom heb ik mijn 14G fastferment naar mijn schuur verplaatst om te cold crashen. Ook met een SG van onder de 1.000 (als dus mijn float geloof) gaf me de indicatie dat de vergisting voorbij was. Ondertussen is mijn keezer/vergistingskast in ontwikkeling waar ik nog 2 passende vergistings vaten voor ga kopen. Verwacht je dat ik te vroeg gekoeld heb?  :weetniet:

Eerlijk heb ik de Safale WB06 gepakt omdat de wheast 3944 niet beschikbaar was toen ik ging bestellen en eigenlijk niet gekeken heb naar de attenuation.. tja daar leer je van.

Morgen bottelen. Ben heel benieuwd wat mijn hydrometer aan gaat geven morgen.

Een var diastaticus gist kan onder een SG van 1000 uitkomen. Het gaat om de schijnbare SG. Door de aanwezigheid van alcohol, dat lichter is dan water, is het werkelijke SG hoger...

Var diastaticus gisten werken heel lang door. Dit komt doordat deze gisten enzymen aan maken die buiten de gistcel onvergistbare suikers afbreken. Dat is een langzaam proces.
Op basis van jouw BrewBrain grafieken concludeer ik dat je na zo'n 6 dagen bent gaan koelen. Zo snel is een var diastaticus gist niet kaar met de vergisting...

Het lijkt mij om spuitende flessen te voorkomen beter als je de temperatuur verhoogd en nog even wacht met bottelen.

Offline BenG

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2021 10:09 u »
Hmm ik heb jouw bericht niet meer gezien Jacques. Het bier zit in de fles. Heb wel wat rustig aan gedaan met het bottelsuiker. Ik had een eind SG van 1.009. Ik had op basis van de verwachte vergistingsgraad 1.008 verwacht dus het leek me wel prima.

Vind dus wel dat de float erg veel afwijkt aan het einde van de vergisting met 0.02. Lijkt me dus vooral geschikt om de temperatuur te monitoren en evt de trend van de SG maar niet de absolute waarde.

Ik ga denk ik gewoon de flessen vaker beoordelen op koolzuurvorming en als het goed is allemaal koud zetten.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2021 19:41 u »
Lijkt me dus vooral geschikt om de temperatuur te monitoren en evt de trend van de SG maar niet de absolute waarde.

Ik overwoog ook even om zo’n ding te kopen maar vind het wel een dure grap voor een instrument waar je niet van op aan kunt  ??? Aan de andere kant kun je wel goed zien wanneer je vergisting klaar is zonder het vat te hoeven openen en dat is ook wat waard..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2021 22:09 u »
Hmm ik heb jouw bericht niet meer gezien Jacques. Het bier zit in de fles. Heb wel wat rustig aan gedaan met het bottelsuiker. Ik had een eind SG van 1.009. Ik had op basis van de verwachte vergistingsgraad 1.008 verwacht dus het leek me wel prima.

Vind dus wel dat de float erg veel afwijkt aan het einde van de vergisting met 0.02. Lijkt me dus vooral geschikt om de temperatuur te monitoren en evt de trend van de SG maar niet de absolute waarde.

Ik ga denk ik gewoon de flessen vaker beoordelen op koolzuurvorming en als het goed is allemaal koud zetten.

Een afwijking van 2 tot 4 SG punten is heel gebruikelijk bij gebruik van een iSpindel of een BrewBrain Float.
Als je dat weet dan is dat geen probleem. Je meet het eind SG met een refractometer of hydrometer wanneer je gaat bottelen. Het mooie van deze apparaten is dat je geen monsters hoeft te nemen tijdens de vergisting om het verloop van de vergisting te volgen.

Regelmatig controleren op de koolzuurvorming is een goed idee. Laat eens over 2 maanden weten hoe het staat met het koolzuurgehalte. We kunnen daarvan leren.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2021 07:36 u »
... vind het wel een dure grap voor een instrument waar je niet van op aan kunt  ??? Aan de andere kant kun je wel goed zien wanneer je vergisting klaar is zonder het vat te hoeven openen en dat is ook wat waard..
Dat laatste dus, gebruiksgemak, minder monsteren, etc.. Als het ding 1 week stabiel SG geeft is de gist klaar, ongeacht of het SG correct is.  Nameten met SG-meter, 1x, en je weet genoeg.
Bovendien een wél goede/zuivere temperatuurmeting. Is ook wat waard.

Offline BenG

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2021 15:09 u »
Een afwijking van 2 tot 4 SG punten is heel gebruikelijk bij gebruik van een iSpindel of een BrewBrain Float.

Regelmatig controleren op de koolzuurvorming is een goed idee. Laat eens over 2 maanden weten hoe het staat met het koolzuurgehalte. We kunnen daarvan leren.

1) Het verschil was eind SG 0.987 vs eind SG 1.009 (Brewbrain Float vs hydrometer) Das een verschil van volgens mij meer dan 20 punten, of zie ik het verkeerd? Want 20 punten vind ik erg veel, of ben ik te kritisch
2) Ik zal de tasting notes sturen, als het bier 2 maanden haalt  :proost:

Heb het recept ook besproken in een ander draad, zie hier voor meer info https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42679.0.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 08-01-2021 16:51 u »
1) Het verschil was eind SG 0.987 vs eind SG 1.009 (Brewbrain Float vs hydrometer) Das een verschil van volgens mij meer dan 20 punten, of zie ik het verkeerd? Want 20 punten vind ik erg veel, of ben ik te kritisch
2) Ik zal de tasting notes sturen, als het bier 2 maanden haalt  :proost:

Heb het recept ook besproken in een ander draad, zie hier voor meer info https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42679.0.html

In je begin bericht had je het over 0.998 en niet over 0.987...
En in je bericht van gisteren over 1.009.
Het verschil van 0.02 begreep ik dan ook niet...

Overigens als je eind SG uiteindelijk 0.987 is geworden zal het met de hopcreep meevallen.
Zat er veel aanslag aan je BrewBrain Float na de vergisting?

Offline BenG

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2021 17:29 u »
In je begin bericht had je het over 0.998 en niet over 0.987...
En in je bericht van gisteren over 1.009.
Het verschil van 0.02 begreep ik dan ook niet...

Overigens als je eind SG uiteindelijk 0.987 is geworden zal het met de hopcreep meevallen.
Zat er veel aanslag aan je BrewBrain Float na de vergisting?

Ja dat klopt helemaal. Hij was nog verder gezakt naar 0.987, dus dat kon je bij ander inzien ook helemaal niet weten. Excuus.
De eind SG volgens de hydrometer is 1.009 en die vertrouw ik. Ja er zat iets, maar niet zo veel als fotos die jij eerder hebt gedeeld over de float.

Tags: