RIS te doen voor beginnend BIAB-brouwer?

Gestart door jooprules, 04-01-2021 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Hoi,

Ik wil een Russian Imperial Stout gaan brouwen. Ik vind die meestal erg lekker. Is dat een beetje te doen voor een beginnend brouwer? Ik brouw met een brouwzak en weckketel op gas. Zie onderstaand recept. Is dat een beetje ok? Ik wil de 10 min hopgift met Polaris doen, maar die stond er niet tussen in BrouwHulp.
Tips zijn van harte welkom

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister Jeltsin RIS
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume15,0 l
Begin SG1,094 SG
Berekende kleur (Morey)108 EBC
Berekende bitterheid (Rager)97 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen
-14,76 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC79,8 %
0,53 kgChocolademoutDingemans900 EBC8,0 %
0,50 kgCara 120Dingemans120 EBC7,6 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C20 min.60 min.3,8 l/kg
uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,5 gZeuspellets14,0%90 min.82,9 IBU
22,5 gColumbusbellen18,3%10 min.14,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


PP

ik zou het gewoon proberen.

Zelf heb ik een RIS met een vergelijkbare startdichtheid gemaakt.
Filtreren etc. verloopt goed.
Zelf heb ik gebrande gerst (5 %), bruine mout (5 %) en chocolade mout (2,5 %) gebruikt naast pale mout. Uiteindelijk leverde het een "vette" smaak met zelfs leertonen op (0,5- 1 jaar rijpen).
De haver zou ik persoonlijk weglaten.

Wat me opvalt is dat je uiteindelijke hoeveelheid bier, 15 L, erg laag is.
Ik denk dat 20 L goed mogelijk is (persoonlijk heb ik met een totale stort van 7,7 kg mout 25 L wort met een dichtheid van 1,089).
Tip: rustig uitspoelen en het te grote volume rustig laten inkoken. Komt de smaakt van de RIS alleen maar ten goede.

Wellicht kun je iets met mijn tips, groet, Paul

Snelbier

Brouwzaalrendement in recept 75% ?  Ik zou uitgaan van 60%, misschien lager voor BIAB zonder spoelen.
Als je het SG-start hoog wil houden zit spoelen er niet in, en dat kost rendement.
Kan betekenen dat er nóg minder bier naar het gistvat gaat dan je dacht..
Gewoon brouwen, en als SG hoog uitvalt (luxe-probleem?) wat water bij het gistvat gooien, kost enkele bitterpunten.
PP geeft in zijn reactie een rendement dat ik in de Brew Monk van geen kanten haal, BIAB kan nog slechter uitpakken.
Succes,  Snelbier

Andert

Citaat van: Snelbier op 05-01-2021  00:26 uBrouwzaalrendement in recept 75% ?  Ik zou uitgaan van 60%, misschien lager voor BIAB zonder spoelen.
Als je het SG-start hoog wil houden zit spoelen er niet in, en dat kost rendement.
Kan betekenen dat er nóg minder bier naar het gistvat gaat dan je dacht..
Gewoon brouwen, en als SG hoog uitvalt (luxe-probleem?) wat water bij het gistvat gooien, kost enkele bitterpunten.
PP geeft in zijn reactie een rendement dat ik in de Brew Monk van geen kanten haal, BIAB kan nog slechter uitpakken.
Succes,  Snelbier
Dat rendement kan meevallen hoor. Mijn ervaring is dat het rendement meer afhankelijk is van hoe fijn je schroot en hoe goed je spoelt dan van de gebruikte apparatuur. Met BIAB met spoelen haal ik standaard ongeveer 78% en met HERMS haal ik 82%.

Maar ik ben het met je eens dat voor een hoog begin SG je beter wat lager in kunt schieten. Het kan zoals je schrijft dan alleen maar meevallen.

jooprules

Citaat van: Andert op 05-01-2021  11:28 uDat rendement kan meevallen hoor. Mijn ervaring is dat het rendement meer afhankelijk is van hoe fijn je schroot en hoe goed je spoelt dan van de gebruikte apparatuur. Met BIAB met spoelen haal ik standaard ongeveer 78% en met HERMS haal ik 82%.

Maar ik ben het met je eens dat voor een hoog begin SG je beter wat lager in kunt schieten. Het kan zoals je schrijft dan alleen maar meevallen.

De vorige keer heb ik de brouwzak eruit getild en die in een andere pan gedaan, waarin water van ongeveer 80 graden zit, dat even laten trekken en vervolgens bij de rest van het wort doen. Is dat een goede methode om het rendement nog wat te verhogen?

Andert

Jazeker! Een hele goede methode zelfs.

Ik zal niet zeggen DE methode, want zoveel mensen zoveel meningen.

wernerthefox

Mijn ervaring is dat RIS uitvoerend uitdagend is...dit omdat je een hoge ABV wilt, en alle (of tenminste de meeste) suikers uit de mout komen. Je hebt dus relatief veel mout te opzichte van je wort. Om je brouwzaal rendement acceptabel te houden wil je naspoelen, dit gaat lastig met BiB. Ik zou je aanraden om te investeren in een hevelfilter. Als alternatief kun je met een filteremmer ook een eind komen, heb zelf wel vergieten in een emmer met gaten gehangen. De vergiet moet je wel vastzetten met schroeven. Wel houtje-touwtje dat laatste zeker voor volumes van >10L. Maar nog altijd te prefereren over BiB lijkt me voor deze stijl.

biking rebel

Citaat van: wernerthefox op 05-01-2021  14:33 uMijn ervaring is dat RIS uitvoerend uitdagend is...dit omdat je een hoge ABV wilt, en alle (of tenminste de meeste) suikers uit de mout komen. Je hebt dus relatief veel mout te opzichte van je wort. Om je brouwzaal rendement acceptabel te houden wil je naspoelen, dit gaat lastig met BiB.

Ik haal zonder veel moeite een rendement van >65 % bij een RIS met een start SG van > 1100 SG (kooktijd 30 min i.p.v. 60 min) met de BIAB methode zonder naspoelen. Kwestie van fijn schroten en regelmatig te roeren tijdens het maischen. Ik durf bijna te stellen dat een RIS brouwen via de BIAB methode haast de makkelijkste is, omdat je meer water gebruikt tijdens het maischen (dus dunner beslag) en je geen filterproblemen hebt wanneer je veel haver of gerstevlokken gebruikt. Ik gebruik liever wat meer mout, zodat 65-70 % rendement ook ok is, dan minder mout en het uiterste qua suikers uit je mout te halen. Of het de beste methode is... dat is voor een ieder persoonlijk.

wernerthefox

65% valt me nog wel mee. Maar toch wel een beetje zonde van de 35 %, ook al is mout niet het duurste ingredient (tijd is voor de meeste mensen het duurste). Denk ook dat BiB de gemakkelijkste methode is, het ligt er maar aan wat je voor ogen hebt.

biking rebel

Citaat van: wernerthefox op 05-01-2021  15:12 u65% valt me nog wel mee. Maar toch wel een beetje zonde van de 35 %, ook al is mout niet het duurste ingrediënt (tijd is voor de meeste mensen het duurste). Denk ook dat BiB de gemakkelijkste methode is, het ligt er maar aan wat je voor ogen hebt.

Hoger dan 80% kom ik niet, met welke methode dan ook. Sterker nog met BIAB haal ik regelmatig 78-79 % zonder spoelen (simpele recepten met pale ale mout en een lichte cara mout bijvoorbeeld, met niet al te donkere (>400 EBC) mouten de 75%).

Om terug te komen op de vraag van de TS: prima recept, ook voor een beginner. Reken op een rendement van 60% en meet je hoeveelheid vloeistof/water na elke brouwstap. In het ergste geval (als je rendement hoger is) kun/moet je nog water toevoegen. Als laatste: voeg meer gist toe. Ik zou 1,5 of 2 zakjes doen. De US-05 is een niet al te snelle vergister en houdt niet van underpitchen is mijn ervaring.

jooprules

Bedankt voor alle nuttige opmerkingen en mooi dat jullie zulke mooie rendementen halen! Ik heb het recept nog wat aangepast en het rendement voor nu even op 65% gezet. Hebben jullie nog adviezen over het recept? langer maischen of juist niet, langer koken of juist niet? Hoe lang duurt het voordat dit een smakelijk bier is?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister Jeltsin RIS
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume15,0 l
Begin SG1,094 SG
Berekende kleur (Morey)195 EBC
Berekende bitterheid (Rager)97 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
44,01 lWater uit Zutphen
-17,69 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC81,3 %
0,50 kgChocolademoutDingemans900 EBC6,3 %
0,50 kgCara 120Dingemans120 EBC6,3 %
0,50 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
64,0 °C20 min.75 min.3,1 l/kg
uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,2 gZeuspellets14,0%90 min.83,2 IBU
22,5 gColumbusbellen18,3%10 min.14,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist


biking rebel

Citaat van: jooprules op 05-01-2021  15:35 uBedankt voor alle nuttige opmerkingen en mooi dat jullie zulke mooie rendementen halen! Ik heb het recept nog wat aangepast en het rendement voor nu even op 65% gezet. Hebben jullie nog adviezen over het recept? langer maischen of juist niet, langer koken of juist niet? Hoe lang duurt het voordat dit een smakelijk bier is?

Ik zou korter maischen: 40 min op 64 graden(ik zou zelf 66 doen) en 20 min op 72 graden voor wat meer onvergistbare suikers en meer zoetigheid. Als je niet gaat spoelen, kun je de 78 graden stap overslaan. Voegt niks toe in dat geval. Als je wel gaat spoelen wordt de viscositeit wat lager en is het uitspoelen van de suikers wat makkelijker. 60 minuten koken is ook lang zat. Hoeveelheid gebrande mouten is aan de hoge kant, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Snelbier

- Hoeveelheid geroosterde gerst vind ik ook aan de hoge kant, maar in veel RIS-recepten zie je het nog hoger..
Wil je een roast-smaakje in dit volle bier, dan kan het goed uitpakken. Voor kleur hoef je het niet te doen; alles boven 100 EBC is zwart..
- Hoelang tot het een smakelijk bier is?  Goed gebrouwen bier is snel op dronk.  Hoort (mijns inziens) 2-3 weken na bottelen goed drinkbaar te zijn, en binnen 2 maanden optimaal.
Vlak na bottelen zitten er soms scherpe kantjes aan zoals scherp bitter, roast en overdreven moutsmaak, zwakt snel af.
Na bottelen elke week een flesje proeven, leer en geniet van de smaakontwikkeling.
- BZR (rendement) wordt een twijfelgeval. Hoger BZR/SG kan je oplossen met wat water, maar kost wat bitter. Bijna verwaarloosbaar in dit bier.
Bedenk ook wat je gaat doen in geval van te laag BZR. Een paar punten lager mag geen probleem zijn, maar...
Als SG echt veel te laag is verhoogt dat ook je bitter (ibu) en kan de smaak (behalve minder alcohol) heel anders worden.
Voor dat soort 'noodgevallen' heb ik altijd wat mout-extract (poeder of vloeibaar) in de vriezer.
Beroemd gezegde onder thuisbrouwers is: 'Bier wordt het altijd'. Maar of het te zuipen is??
Brouwen, niet meer mouwen.   Het lijkt erg als een zware RIS mislukt, maar uiteindelijk kost het maar €5,- meer dan een mislukt pils op 2 volle dagen brouwen + bottelen.
Proost,  Snelbier

Biertje1985

Ik hoop dat je door alles heen nog een beetje info kan vinden, iedereen is erg enthousiast met reageren. Fijn. :degroeten:


Ik heb van de 5x dat ik een RIS heb gemaakt 2x de BIAB methode toegepast dus ik heb zeker niet de waarheid in pacht.

Brouwrendement op 70% zetten (ja kan 5% hoger komen en ook 5% lager maar dan is er eigenlijk weinig aan de hand, je zit gemiddeld)
Zeker 60 minuten maischen op een graadje of 65-67, geduld laat de enzymen hun werk goed doen, doe eventueel een jodiumtest om te bepalen hoe de maisch ervoor staat.
Stort de mout geleidelijk in het begin en roer goed, een RIS met BIAB betekent ook snel deegballen, en deegballen verknallen je rendement.

Zorg dat je zo ver je kan dun maischt, maar hou zeker een deel spoelwater apart, het is naast een hoger rendement ook een veiligheid, zit je laag kan je het weglaten, zit je te hoog kan je het toevoegen. Let wel op dat door te spoelen je SG mogelijk zelfs stijgt.

Als je de zak eruit hebt en je kan deze openen boven de ketel dan zou ik via die weg spoelen, eventueel kan je de moutzak in een andere pan met spoelwater laten zakken maar daar heb ik geen ervaring mee.

Pas first wort hopping toe, ofwel einde maischen je bittergift alvast doen, zo kan je iets meer bitterheid behalen zonder langer te koken.

Kooktijd verkorten tot 30 minuten (Lang koken is niet nodig voor een RIS en je kan je volume / SG iets verhogen door korte kook).
Hou ook rekening met je verlies na koken door gebruik van redelijk veel hop.

Complexiteit aan het recept toevoegen door een selectie donkere mouten toe te passen. (Optioneel het is maar wat je wilt bereiken)

De US-05 vervangen door Mangrove Jack New world strong ale (Deze gist is veel geschikter voor een zware RIS, en geeft een hele mooie moutsmaak mee.)

Optioneel een andere Basismout gebruiken, of 20% van de basis vervangen door munchener (15 ebc) (Geeft een mooie moutige lastig te omschrijven iets mee aan een RIS)

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn relaas.

En vooral, je eigen weg volgen, het is zeker met BIAB goed te doen, een uitstekende methode om een dergelijk zwaar bier te brouwen!

jooprules

Nogmaals bedankt voor alle hulp. Ik heb toch besloten om een wat eenvoudiger recept te maken. Het wordt mijn derde volmoutbrouwsel dus ik ga nu voor een amber (red) ale. Maar ik sla alle info over de Russian Imperial op voor een later tijdstip...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.