Wel of geen hopspider gebruiken met pellets in kookketel?

Gestart door hobbyman, 04-01-2021 18:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Citaat van: LAM op 12-01-2021  15:41 uIk heb laatst voor het eerst met pellets gebrouwen. Ik had ze in een katoenen hopzakje gedaan, zo een van Braumarkt. Dit werkte helemaal prima! Na het legen even omspoelen en in de wasmachine. Let er trouwens wel op dat je er absoluut geen wasverzachter bij doet. Dan smaakt je volgende bier naar bloemetjes.

Ik zie receptmogelijkheden!

LAM

Citaat van: Arjen1969 op 12-01-2021  17:28 uIk zie receptmogelijkheden!
:nut: :nut: :nut:

Woeka

Afgelopen weekend voor het eerst met zo'n grote theezeef gebrouwen. De vorige keer last gehad van een verstopte platenkoeler door hop (pellets), misschien niet voldoende het wort rond laten gaan voor het afkoelen. Deze keer ging het zonder problemen. Een weizen gebrouwen en naar ons idee ging het goed en geen last van een dichtgeslagen filter.

Hopfenfox

Van het weekend een flink gehopte IPA gebouwen. En dan merk je wel dat veel hop in de spider er toch wel voor zorgt dat ook die dichtslaat. Vocht er uit krijgen is dan niet eenvoudig. Ik wilde ook bij het koelen het wort door de spider pompen. Tip las ik hier ergens. Niet alleen haal je dan alle aroma uit de hop, je filtert ook nog eens extra. Dat werkte dus niet omdat het wort de spider niet wilde verlaten, die zat hopvol bom  ;D.

Rinus

Ik blijf bij mijn methode, alles los storten, een nachtje wachten en overhevelen.
Eventueel nog een dekentje CO2 erop na het afkoelen tegen oxidatie.
Er ligt de volgende ochtend een flinke laag prut onder in de ketel, die ik wegspoel of in de groen container dump.

p.s. het dicht slippen van de pomp bij een Easybrew 30-50-70(?) heeft hier niets mee te maken, immers tijdens het koken wordt deze niet meer gebruikt. Schoonmaken; spoelen met water tot zoveel mogelijk schoon is (pomp via de uitgaande kant). Caustic erin iets verwarmen ca 40 ºC laten rond pompen, spoelen, azijn erin, spoelen en de Easybrew staat weer te stralen voor de volgende batch... Ik kan het niet simpeler maken... Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk :-)

beermenke

Ook ik heb mijn draai gevonden. Los in de ketel. Enkele uurtjes laten bezinken en afhevelen via knietje.
Ieder zijn eigen werkwijze natuurlijk.

Jacques

Citaat van: beermenke op 13-01-2021  20:37 uOok ik heb mijn draai gevonden. Los in de ketel. Enkele uurtjes laten bezinken en afhevelen via knietje.
Ieder zijn eigen werkwijze natuurlijk.

Enkele uren laten staan zonder dat er gist geënt is, is natuurlijk wel een infectierisico...

beermenke

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:43 uEnkele uren laten staan zonder dat er gist geënt is, is natuurlijk wel een infectierisico...
Zodra ik gekoeld heb krijgt ie aan de oppervlakte al wat gist. Zal wel voor het idee zijn maar nog nooit problemen gehad.
Zomerdag lijkt het me enig risico. In de wintermaanden ben ik er minder bang voor. Bevalt mij prima en bieren zijn best maar het is goed dat je er voor waarschuwt.
Zo snel mogelijk in gistvat met gist is natuurlijk optimaal

Brouwerij KOR

Ik heb in mijn laatste brouwsel gist geënt na afkoelen, tijdens (koude) whirlpool. Daarna een half uur tot uur eiwit en hop laten bezinken en met steriele pomp overgepompt naar mijn gistvat.

Zou het enten van gist tijdens whirlpool nadelen kunnen hebben?

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 14-01-2021  19:54 uIk heb in mijn laatste brouwsel gist geënt na afkoelen, tijdens (koude) whirlpool. Daarna een half uur tot uur eiwit en hop laten bezinken en met steriele pomp overgepompt naar mijn gistvat.

Zou het enten van gist tijdens whirlpool nadelen kunnen hebben?

Ik ben nooit op het idee gekomen om dat zo te doen. Ik doe altijd eerst het wort in het gistvat, dan pas de gist erbij. Daarna maak ik het vat dicht, en dat blijft dicht tot ik ga bottelen.
Het enige nadeel van jouw werkwijze wat ik kan verzinnen is, dat je met de trub ook een deel van de gist in de ketel achterlaat.

Maar een duidelijk voordeel zie ik er ook niet in. Alleen dat het gist een half uurtje eerder in het wort zit, maar of dat wezenlijk iets uit maakt, dat lijkt me niet. Lijkt me meer (zoals beermenke het zegt) 'voor het idee'.

Jedoka

Ik heb al een tijdje een Brewster Beacon, prima apparaat met als grootste verschil tegenover alle andere Chinese kookketels dat deze geen kraantje heeft een paar centimeter boven de bodem maar een gat in de bodem waardoor je alleen maar met de pomp kunt werken (losse hevel kan natuurlijk ook maar daar heb ik zo'n ding niet voor gekocht). Dit maakt dat ik wel met een hopspider of iets dergelijks moet werken want whirlpoolen heeft geen nut. Op de bodem ligt nog wel een filter maar die kan er pas einde kook in omdat tijdens de kook de luchtbellen zich enorm ophopen en met vele tegelijk er onder vandaan ontsnappen. Nu gebruikte ik altijd pellets maar merkte dat er steeds nog erg veel door de hopspider slipte en ik veel prut en hopresten ook in het gistvat meekreeg. Nu sinds een poosje gebruik ik bloemen in de spider en dit werkt tot een max van zo'n 150 gram perfect. Tijdens het terug koelen met de meegeleverde koelspiraal pomp ik wanneer de temp onder de 80 graden zit door de hopbloemen heen die in de spider zitten, dit geeft nog een filterende werking waardoor mijn wort in het gistvat een stuk helderder is en veel minder prut en dergelijke meegaat.

Lang verhaal kort, ik blijf aan de hopbloemen i.c.m. een hopspider, voor mij werkt het nu perfect!

Jelle

Rinus

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:43 uEnkele uren laten staan zonder dat er gist geënt is, is natuurlijk wel een infectierisico...
Dat besef ik ook maar heb daar nog nooit problemen mee gehad, ik sluit de deksel hermetisch af met pallet folie / huishoud folie.
Maar ik vraag mij af of een laagje CO2 helpt tegen eventuele infecties, ik heb dat nooit geprobeerd omdat ik geen problemen heb, maar het zou een extra verzekering kunnen zijn?

Jan de Graaff

Citaat van: Rinus op 15-01-2021  13:39 uMaar ik vraag mij af of een laagje CO2 helpt tegen eventuele infecties
Nee, bacteriën en ander gespuis laten zich niet tegenhouden door een laagje CO2. De folie werkt dan stukken beter, maar alles wat eronder gevat wordt, kan een risico vormen; CO2 laagje of niet.

hobbyman

Heb nu een tegenstroom koeler gemaakt. De platenkoeler kan even aan de kant worden geschoven. De kans op verstopping is er niet meer, hooguit de pomp.
Is er nu nog een goede reden om toch de hopspider te gebruiken?


Jan de Graaff

Citaat van: hobbyman op 18-01-2021  18:26 uDe kans op verstopping is er niet meer, hooguit de pomp.
Is er nu nog een goede reden om toch de hopspider te gebruiken?
Ehhh, ja... vanwege de pomp?  :weetniet:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 13-01-2021  22:43 uEnkele uren laten staan zonder dat er gist geënt is, is natuurlijk wel een infectierisico...
Hmm, er worden emmers kokende wort hier gewoon in de tuin gezet.
Of het lekker bier oplevert, proef ik volgend jaar wel.

hansHalberstadt

Mbt pellets en filteren pak ik de oorzaak bij de bron aan nl de pomp en de koeler. Met een filter dus tussen kookketel en koeler/pomp.
 

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 18-01-2021  19:06 uHmm, er worden emmers kokende wort hier gewoon in de tuin gezet.
Of het lekker bier oplevert, proef ik volgend jaar wel.

Risico wil zeggen dat er een kans is op gevaar, schade of verlies.
Dat wil niet zeggen dat het altijd mis gaat maar wel dat je rekening mee moet houden je bier anders uitpakt dan bedoeld.

LAM

Of je koelt met een koelspiraal. Ik heb er zelf een gemaakt van 5 meter koperen pijp (Marktplaats is je vriend). Wij hebben een puls met een pomp er op waar water uit komt van een graad of 2 en dit koelt als een gek. Heb je ook niet al die hop derrie in je pomp.

Groetjes LAM

Snelbier

Citaat van: LAM op 01-02-2021  14:18 u... Wij hebben een puls met een pomp er op waar water uit komt van een graad of 2 en dit koelt als een gek. Heb je ook niet al die hop derrie in je pomp.
Hoe kom jij aan water van 2 graden?  Daarmee gaat elke vergelijking natuurlijk 3x op de schop.
Even gegoegeld, en  PULS blijkt een grondwater-aftap te zijn..
Dit is voor de gemiddelde Nederlandse brouwer helaas geen haalbare kaart.
Proost,  Snelbier.

LAM

Citaat van: Snelbier op 01-02-2021  17:29 uHoe kom jij aan water van 2 graden?  Daarmee gaat elke vergelijking natuurlijk 3x op de schop.
Even gegoegeld, en  PULS blijkt een grondwater-aftap te zijn..
Dit is voor de gemiddelde Nederlandse brouwer helaas geen haalbare kaart.
Proost,  Snelbier.
Snap ik. Een leuk pluspuntje toen we een nieuw huis kochten. Zo'n ding is geweldig!
Ik moet overigens wel toegeven dat 2 graden wel heel enthousiast was maar het is in ieder geval erg koud. vooral met deze buitentemperaturen, dan koelt het water snel af als het omhoog wordt gepompt.

Snelbier

Citaat van: LAM op 02-02-2021  15:45 uSnap ik. Een leuk pluspuntje toen we een nieuw huis kochten. Zo'n ding is geweldig!
Ik moet overigens wel toegeven dat 2 graden wel heel enthousiast was maar het is in ieder geval erg koud. vooral met deze buitentemperaturen, dan koelt het water snel af als het omhoog wordt gepompt.
Off Topic en uit nieuwsgierigheid: waarom is die pomp ooit geïnstalleerd? Kan me er niets zinnigs bij voorstellen..
Groet: Snelbier

Jan de Graaff

Citaat van: Snelbier op 02-02-2021  16:16 uOff Topic en uit nieuwsgierigheid: waarom is die pomp ooit geïnstalleerd? Kan me er niets zinnigs bij voorstellen..
Groet: Snelbier
Ik ken genoeg mensen die er eentje hebben. Om de tuin te sproeien, voornamelijk. Als je een flinke tuin hebt – of zoals hier in de regio bovenop een strandwal – scheelt het aanzienlijk.

LAM

Citaat van: Snelbier op 02-02-2021  16:16 uOff Topic en uit nieuwsgierigheid: waarom is die pomp ooit geïnstalleerd? Kan me er niets zinnigs bij voorstellen..
Groet: Snelbier
Er waren een aantal sproeiers op aangesloten. Het is een goedkope manier om de tuin te sproeien of bijvoorbeeld het zwembad te vullen. (Ook off topic: gooi geen chloor in een met grondwater gevuld zwembad, dan wordt het water bruin door het ijzergehalte!)

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-01-2021  19:46 uMbt pellets en filteren pak ik de oorzaak bij de bron aan nl de pomp en de koeler. Met een filter dus tussen kookketel en koeler/pomp.
 
Even on topic.


Zelfde principe als hevelfilter met sluifjes met daarom heen stukje wasemkapfilter dichtgenaaid. (Ja onduidelijk of dat voedselweilig is, maar is denk ik gemaakt van gerecycelde PET flessen)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.