Wel of geen hopspider gebruiken met pellets in kookketel?

Gestart door hobbyman, 04-01-2021 18:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbyman

Beste brouwers,

Al een hele tijd gebruik ik een hopspider tijdens de kook. Het schoonmaken hiervan kost toch altijd wel wat tijd, en ik vraag me ook af of de hop goed benut wordt. Is het in mijn geval mogelijk om de hoppellets los in de ketel te gooien? Wat doen jullie?

Na de kook pomp ik 10 minuten rond om de platenkoeler te ontsmetten met hete wort. Hierbij gaan er wel eiwitten door de koeler die in het wort zweven. Vervolgens zet ik het koelwater open en koel ik het wort af tot 70 graden. Hierbij ontstaat er een whirlpool. Dit laat ik een tijdje bezinken waarna ik het wort rechtstreeks naar het gistvat terug koel. Op de bodem in het midden blijft het grootste gedeelte van de trub liggen. Dat zal zonder hopspider met de hop ook wel zo zijn, maar voordat ik ga whirlpoolen zal er een en ander door de platenkoeler gaan.

Wat is wijsheid. Wel of geen hopspider?



Andert

Citaat van: hobbyman op 04-01-2021  18:57 uBeste brouwers,

Al een hele tijd gebruik ik een hopspider tijdens de kook. Het schoonmaken hiervan kost toch altijd wel wat tijd, en ik vraag me ook af of de hop goed benut wordt. Is het in mijn geval mogelijk om de hop  pellets los in de ketel te gooien? Wat doen jullie?

Na de kook pomp ik 10 minuten rond om de platenkoeler te ontsmetten met hete wort. Hierbij gaan er wel eiwitten door de koeler die in het wort zweven. Vervolgens zet ik het koelwater open en koel ik het wort af tot 70 graden. Hierbiij ontstaat er een whirlpool. Dit laat ik een tijdje bezinken waarna ik het wort rechtstreeks naar het gistvat terug koel. Op de bodem in het midden blijft het grootste gedeelte van de trub liggen. Dat zal zonder hopspider met de hop ook wel zo zijn, maar voordat ik ga whirlpoolen zal er een en ander door de platenkoeler gaan.

Wat is wijsheid. Wel of geen hopspider?


Ik gebruik meestal bloemen dus inhoudelijk kan ik je niet veel verder mee helpen.

Het schoonmaken van de hopspider gaat bij mij gewoon met de vaat mee. Even heet voorspoelen onder de kraan en daarna in de vaatwasser.

Jan de Graaff

Ik zou, persoonlijk, je platenkoeler gedurende de laatste 10 minuten van de kook mee laten draaien om te ontsmetten en niet na de kook. Tussen de 100ºC en 80ºC wordt er nog steeds DMS gevormd maar dus niet meer weggekookt. Na de kook wil je zo snel mogelijk onder de 80ºC komen. T'is maar dat je 't weet..

Verder: pellets in de hopspider.
Het duurt uren, zo niet dagen, voordat de alle hopdeeltjes uitgezakt zijn en dan nog. Als je koudhopt met pellets en ze er zo in gooit kan het een paar dagen duren voordat de hopdeeltjes eindelijk eens allemaal uitgezakt zijn. Die tijd heb je niet na het koken... In de hopspider hou je de meeste hopdeeltjes bij elkaar voor makkelijke verwijdering.

Ik hoor wel vaker dat men ze zo goed mogelijk uitspoelt en dan in de afwasmachine zet. Wij hebben geen afwasmachine, dus dat kan ik niet bevestigen.

Jacques

Ik gebruik een hopspider omdat anders de pomp van mijn Braumeister verstopt raakt (ik gebruik de pomp tijdens het koelen van het wort met een dompelkoeler).
Jij brouwt traditioneel zo te zien (zonder pomp). In dat geval kun je inderdaad na het koelen via een whirlpool de op kwijt raken. Wel raad ik aan om een filter te zetten op de slang die je gebruikt om het wort uit je kookketel te halen. Bijvoorbeeld een bazookafilter. Op die manier voorkom je dat hopdeeltjes in je platenkoeler komen.

Ik zag trouwens laatst ook




https://shop.theelectricbrewery.com/products/hop-stopper-2-0-xl-with-1-2-od-custom-dip-tube-for-misc-kettles-larger-than-30-gallons


Heuvinger brouwerij

Een tijdje geprobeerd met een hopspider.
Het ding raakte verstopt met eiwit en zo.
Overgeschakeld naar die Chinese "rvs" theedingen, ik heb er zelfs vier.
1e Bitterhop 60 minuten.
2e Aromahop 60 minuten.
3e Aromahop 5 minuten.
4e sinas/citroenschillen 5 minuten.
Nu gebruik ik gewoon 2 hopzakken waar alles in past.
Ik heb de laatste jaar met hopbloemen gebrouwen, daar ik 2 kg WGV bij NMH kocht, nu het bijna op is, ga ik weer verder met hoppellets.

André de Laat

Ik gebruik hem al een tijdje niet meer. Ik volsta met een whirlpool, zet de ketel aan de kant van het kraantje wat hoger. Ik spoelde het grove vuil uit de spider onder de kraan. Vervolgens in de vaatwasser. Met de opening een klein beetje schuin. Werkt super!

@JanDeGraaff: bij deze  :groots: :degroeten:

beermenke

Bij mij ligt ie in de kast. Pellets los er bij. Hevel af en geen pomp. Dat wel. Ieder zelf uitproberen wat het best past. Bij mij is dat gewoon laten bezinken.

Rinus

Ik gebruik hem ook al lang niet meer, lekker makkelijk alles los storten; ook pellets en kruiden.
Na koelen met spiraal sluit ik af met de deksel erop (Braumeister 50) en die sluit ik weer af met palletfolie zodat er niets in of uit kan.
Ik vraag mij ook wel af of ik echt nog moet koelen en of een nachtje laten staan ook zou kunnen  :weetniet: maar omdat ik geen risico op infectie durf te nemen blijf ik braaf koelen..
Volgende ochtend is alles naar de bodem gezakt, over hevelen naar het gist vat en klaar! Dus gebruik de kraan ook niet meer.

De hopspider vind ik ook lastig schoon te maken; doe ik met hogedrukspuit om echt alles open te spuiten.
Zoals meer brouwers al gemeld hebben heb ik ook regelmatig mijzelf opengehaald aan de scherpe kantjes van het gaas.

Arjen1969

Ik ben pas sinds 3 brouwsels over op pellets in plaats van bloemen. Ik gebruik nu een hopspider en ben er tevreden over. Voor mijn gevoel komt de hopsmaak beter in mijn bier dan voorheen (ik deed de bloemen tijdens de kook in hopzakjes). Schoonmaken is inderdaad wel wat werk, maar ik vind het nog best meevallen (in elk geval minder werk dan de hopzakjes schoonmaken na gebruik). Elke brouwer zal zijn/haar voorkeuren hebbben, voor mij werkt het in elk geval prima en ik ben heel tevreden over de goede uitwisseling van de hop aan het wort tijdens de kook.

Jacques

Citaat van: Rinus op 05-01-2021  16:28 uDe hopspider vind ik ook lastig schoon te maken; doe ik met hogedrukspuit om echt alles open te spuiten.
Zoals meer brouwers al gemeld hebben heb ik ook regelmatig mijzelf opengehaald aan de scherpe kantjes van het gaas.

Je kunt ook een nylon filterzak gebruiken als hopspider. Na gebruik onder de kraan uitspoelen, een nachtje laten weken in Biotex of Enzybrew 10 en tenslotte uitwassen in de wasmachine (samen met de kookwas). Dit gaat al jaren goed.


https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html

middelaersch

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 04-01-2021  23:47 uEen tijdje geprobeerd met een hopspider.
Het ding raakte verstopt met eiwit en zo.

Dat heb ik ook gehad. Die eerste hopspider van mij was 200 micron, en die raakte ook steeds verstopt.
Nu heb ik er een van 800 micron, en dat werkt veel beter.

Losse bloemen in een automaat gaat helaas niet, dan raakt de pomp verstopt.

Citaat van: Jacques op 05-01-2021  21:43 uJe kunt ook een nylon filterzak gebruiken als hopspider. Na gebruik onder de kraan uitspoelen, een nachtje laten weken in Biotex of Enzybrew 10 en tenslotte uitwassen in de wasmachine (samen met de kookwas). Dit gaat al jaren goed.


https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html

Die filterzak is zelfs 100 micron, dus nog fijner. Heb je daar geen probleem mee dat hij verstopt raakt?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 05-01-2021  22:35 uDie filterzak is zelfs 100 micron, dus nog fijner. Heb je daar geen probleem mee dat hij verstopt raakt?

Nee, komt waarschijnlijk omdat hij flexibel is en door het koken in beweging is.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 05-01-2021  22:42 uNee, komt waarschijnlijk omdat hij flexibel is en door het koken in beweging is.

Hmm, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zo'n zak is in principe natuurlijk veel mooier als een metalen spider. Compact op te bergen, en veel goedkoper.

Andert

Citaat van: middelaersch op 05-01-2021  22:52 uHmm, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zo'n zak is in principe natuurlijk veel mooier als een metalen spider. Compact op te bergen, en veel goedkoper.
En als zelfs Jacques hem gebruikt weet je zeker dat nylon geen smaakafwijkingen in je bier veroorzaakt.

Hopfenfox

Ik gebruik een spider en dat bevalt me prima. Ik heb in een andere draad al wel eens aangegeven dat sommige pellets uit fijnere deeltjes lijken te bestaan en uit de spider kunnen ontsnappen, andere blijven er mooi in. Na koken en koelen doe ik sinds kort ook een whirlpool en ik weet me te beheersen om niet het uiterste uit de ketel in het vatte willen krijgen. Schoonmaak gaat eenvoudig. Tuinslang met sproeikop er even op (spider ondersteboven) en je spoelt alles er zo uit. Om de zoveel brouwsels gaat ie even in de vaatwasser.

Bvk1983

Ik heb laatst voor het eerst een hopspider gebruikt (onderstaand model, 400 micron) en was juist niet zo tevreden. Ik moest in totaal 60 g bloemen in mijn kook gooien en vroeg me na de eerste 20 g. al af of er wel genoeg contact kwam tussen de bloemen en het wort. Uiteindelijk alles los in de ketel gegooid met de gedachte dat ik dan wel vanuit de spider kon gaan overhevelen om op die manier toch "schone" wort in het gistvast te krijgen. Dat ging de eerste liters goed maar daarna sloeg de spider na iedere halve liter overhevelen helemaal dicht van de eiwitten en hopresten. Ik was daarom in de veronderstelling dat ik hem juist alleen nog met korrels moest gaan gebruiken.

https://nl.aliexpress.com/item/32739880355.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.36c64c4dID57WI


Jan de Graaff

Citaat van: Bvk1983 op 06-01-2021  10:48 uIk heb laatst voor het eerst een hopspider gebruikt (onderstaand model, 400 micron) en was juist niet zo tevreden. Ik moest in totaal 60 g bloemen in mijn kook gooien en vroeg me na de eerste 20 g al af of er wel genoeg contact kwam tussen de bloemen en het wort. Uiteindelijk alles los in de ketel gegooid met de gedachte dat ik dan wel vanuit de spider kon gaan overhevelen om op die manier toch "schone" wort in het gistvast te krijgen. Dat ging de eerste liters goed maar daarna sloeg de spider na iedere halve liter overhevelen helemaal dicht van de eiwitten en hopresten. Ik was daarom in de veronderstelling dat ik hem juist alleen nog met korrels moest gaan gebruiken.
Je zou voor bloemen wellicht ook een BIAB zak kunnen gebruiken. Als de mout goed in contact komt met het water in zo'n ding, dan ook de hopbloemen in het wort, toch?

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  11:05 uJe zou voor bloemen wellicht ook een BIAB zak kunnen gebruiken. Als de mout goed in contact komt met het water in zo'n ding, dan ook de hopbloemen in het wort, toch?

Zeker, misschien dat ik dat de volgende keer bij bloemen ook ga doen.

Op de Fles

Ik gebruik nu al een tijdje een hopspider, zowel met bloemen als pellets.
Mijn ervaring: meer gemak met meerdere toevoegingen op meerdere tijden.
De schoonmaak was in het begin inderdaad wat lastiger, maar nu is ie in 5 minuutjes brandschoon.

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 06-01-2021  11:05 uJe zou voor bloemen wellicht ook een BIAB zak kunnen gebruiken. Als de mout goed in contact komt met het water in zo'n ding, dan ook de hopbloemen in het wort, toch?

Dat ding wat Jacques gebuikt is eigenlijk hetzelfde als een BIAB zak, alleen kleiner en goedkoper. Dus dat zou ik dan eerder doen. Tenzij je nog een BIAB zak hebt liggen natuurlijk.

Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 06-01-2021  12:20 uDat ding wat Jacques gebuikt is eigenlijk hetzelfde als een BIAB zak, alleen kleiner en goedkoper. Dus dat zou ik dan eerder doen. Tenzij je nog een BIAB zak hebt liggen natuurlijk.
Bvk gebruikt bloemen en was nou juist niet tevreden over zijn hopspider. Die zak van Jacques is niet heel veel groter dan een hopspider - 18 cm ⌀
Een BIAB-zak is veel groter, dus meer ruimte voor de bloemen. Vandaar de suggestie.
Die zak van Jacques (dat klinkt heel raar, trouwens) is perfect voor pellets. Maar ik ben nog steeds erg tevreden over mijn RVS hopspider voor pellets.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 06-01-2021  12:20 uDat ding wat Jacques gebuikt is eigenlijk hetzelfde als een BIAB zak, alleen kleiner en goedkoper. Dus dat zou ik dan eerder doen. Tenzij je nog een BIAB zak hebt liggen natuurlijk.

De nylon zak is bedoeld voor het filteren van het bier bij commerciële brouwerijen.Een tijdje geleden heb ik dit gezien bij een crafbrouwerij waar deze filters gebruikt worden voor het uitfilteren van grove deeltjes.

Rinus

Citaat van: Jacques op 07-01-2021  16:10 uDe nylon zak is bedoeld voor het filteren van het bier bij commerciële brouwerijen.Een tijdje geleden heb ik dit gezien bij een crafbrouwerij waar deze filters gebruikt worden voor het uitfilteren van grove deeltjes.
Voor mijn proces zou ik deze dan dus ook nog kunnen gebruiken als filter tijdens het overhevelen om zeker bij de laatste liters nog wat trub tegen te houden, hoewel de grotere kans op besmetting dan weer niet opweegt tegen de winst aan heldere wort opbrengst..

Of toch ook eens te proberen ipv de RVS spider ivm de voordelen die Jacques noemt, ik leg er toch alvast maar een in mijn mandje... bedankt voor de tip!

Jacques

Citaat van: Rinus op 07-01-2021  17:23 uVoor mijn proces zou ik deze dan dus ook nog kunnen gebruiken als filter tijdens het overhevelen om zeker bij de laatste liters nog wat trub tegen te houden, hoewel de grotere kans op besmetting dan weer niet opweegt tegen de winst aan heldere wort opbrengst..

Of toch ook eens te proberen ipv de RVS spider ivm de voordelen die Jacques noemt, ik leg er toch alvast maar een in mijn mandje... bedankt voor de tip!

Ik moet er wel bij zeggen dat bij commerciële brouwerijen gebruik wordt gemaakt van pompen om het bier door het filter te persen. Het filter wordt gebruikt in een zogenaamde hopgun. Die zijn zo ontworpen dat oxidatie minimaal is. Als je het filter los gebruikt duurt het filteren erg lang en loop je het risico op oxidatie.

LAM

Ik heb laatst voor het eerst met pellets gebrouwen. Ik had ze in een katoenen hopzakje gedaan, zo een van Braumarkt. Dit werkte helemaal prima! Na het legen even omspoelen en in de wasmachine. Let er trouwens wel op dat je er absoluut geen wasverzachter bij doet. Dan smaakt je volgende bier naar bloemetjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.