Toevoeging bottelsuiker volgens Brewfather

Gestart door Niels98, 06-02-2021 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels98

Beste brouwers,

In Brewfather kan je instellen in je (batch)recept hoeveel CO2 volume je in je bier wilt hebben na het bottelen.
Echter moet je aangeven wat je piektemperatuur tijdens de vergisting was. Er komt dan te staan dat je een x gram suiker nodig hebt om op een x temperatuur te bottelen om het gewenste CO2 volume te krijgen.

Nu is mijn vraag welke temperatuur ik hier moet invullen om de benodigde suiker te berekenen.

Als voorbeeld een Weizen die nu in de navergisting zit bij mij waarin ik 3.5 CO2 volume wil hebben:
- Hoofdvergisting 18°C
- Navergisting 20°C
- Tertiaire vergisting (lageren) 12°C - 5 dagen
- Coldcrash 4°C - 1 dag

Zodra ik de hoogste temperatuur invul (20°C) staat er dat ik 269,4 g kristalsuiker nodig heb om 26 L te bottelen op 20 °C om 3.5 CO2 volume te krijgen.
Zodra ik de laatste temperatuur invul (4°C), deze temperatuur is het bier als ik ga bottelen staat er dat ik maar 210,5 g kristalsuiker nodig heb om 26 L te bottelen op 4 °C om 3.5 CO2 volume te krijgen.

Wie heeft er ervaring met het instellen van de bottelsuiker dosering in Brewfather en weet het verlossende antwoord? Alvast dank!  :D :proost2:

Edit: is 3.5 CO2 volume genoeg voor een Weizen bier denken jullie?

lier

Vind ik ook vreemd inderdaad, als workaround kan je onder de vergisting tab, alle vergisting temperaturen naar beneden brengen, dan gaat hij met die 'hoogste' temperatuur rekenen.
Is misschien wel een mailtje waard tbv een aanpassing in het programma

Edwin brouwt

Ik ga Thomas hier een vraag over stellen, ik heb dit ook nooit begrepen. Wat volgens mij belangrijk is, is de temperatuur tijdens bottelen.

middelaersch

Je moet de temperatuur invullen op het laatste moment waarbij nog vergisting plaats vond.
Het gaat er namelijk om hoeveel CO2 al in je bier is opgelost. Voor het tekort moet je suiker toevoegen, zodat dat tijdens de hergisting op fles wordt aangevuld met de juiste hoeveelheid CO2.

Maakt niet uit welke software je gebruikt, of een tabel uit een boek.

Niels98

@lier, EdwinBrouwt Ik heb Brewfather reeds een mail gestuurd met de vraag over de temperatuur keuze bij carbonisatie, @EdwinBrouwt Je reactie zag ik daarna pas.  :)

@middelaersch Dan zal ik dus 20°C moeten invullen in het geval van deze batch. Aangezien dit de laatste temperatuur is waarbij nog vergisting plaats vindt. Dan zal dat dus 10,36 g/l suiker zijn. Is dit niet "veel"?

JoepH

3,5 aan CO2 is erg veel. Probeer 2,7 eens.

Snelbier

Citaat van: EdwinBrouwt op 06-02-2021  23:34 uIk ga Thomas hier een vraag over stellen , ik heb dit ook nooit begrepen. Wat volgens mij belangrijk is, is de temperatuur tijdens bottelen.
Niet helemaal correct..  CO2 wordt gevormd zolang het bier actief vergist, dus zolang suiker wordt omgezet in alcohol én CO2.
Afhankelijk van temperatuur kan een vaste hoeveelheid CO2 opgelost blijven in het bier.  Bestaan tabellen voor, niet meer over nadenken.
Bij stijgende temperatuur daalt het oplossend vermogen, en verdwijnt ook eerder opgelost CO2 naar buitenlucht. Duurt wél even, is niet in een uurtje gebeurd.
Dus: Warm vergisten geeft weinig opgelost CO2 in het bier.
Koud lageren geeft GEEN extra CO2, want er is geen actieve vergisting meer, dus geen CO2 om op te lossen.
Koude vergisting geeft veel opgelost CO2.  Door warmer na te gisten of lageren raak je dat weer kwijt.
Koud vergist en koel lageren geeft veel opgelost CO2.  Door warmer te bottelen verdwijnt dat langzaam, merkbaar aan schuimen tijdens bottelen.
   De CO2 die je tijdens bottelen kwijtraakt blijkt minimaal.  Gewoon sneller bottelen  ;D
Proost,  Snelbier

Toevoeging: Zie ook reactie#3 van Middelaersch.  Zo simpel is het eigenlijk..

Edwin brouwt

Dank je,  Snelbier, zo is het volgens mij voor iedereen duidelijk! 

Niels98

@Snelbier Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg!

Ik heb ook reactie gekregen van Thomas van Brewfather, zijn reactie was dat ik in mijn geval van deze batch 20°C moet invullen. Dus de hoogste temperatuur waarbij nog vergisting plaats vindt bepaalt uiteindelijk hoeveel suiker je nog moet doseren bij het bottelen om het gewenste CO2 volume te krijgen.

lier

Typisch, heb ik het altijd verkeerd gedaan en nooit wat van gemerkt. Altijd mijn bottelsuiker berekend via tabelletje van t wort wat en bij gelagerde bieren terug naar zo'n 4 g per liter altijd voldoende koolzuur gehad in mijn bieren.

Maar weer wat geleerd :)

Niels98

Citaat van: lier op 07-02-2021  11:25 uTypisch, heb ik het altijd verkeerd gedaan en nooit wat van gemerkt. Altijd mijn bottelsuiker berekend via tabelletje van t wort wat en bij gelagerde bieren terug naar zo'n 4 g per liter altijd voldoende koolzuur gehad in mijn bieren.

Maar weer wat geleerd :)

Ik heb het dan ook altijd verkeerd gedaan, ik doseerde altijd "standaard" 6-8 g/l suiker...
Voor een weizen zeggen ze dat je tussen de 3.0-4.5 CO2 volume moet hebben. Zodra ik in het recept uit ga van 3.5 CO2 volume, 20°C en 26 l te bottelen. Zal het een totaal zijn van 269,4 g suiker wat dan overeenkomt met 10,36  g/l suiker. Is dit niet een beetje erg veel?

Edwin brouwt

Hier staat een calculator en uitleg; het hangt  er dus vanaf hoe lang je bier op een bepaalde temperatuur heeeft gestaan.


https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/


Cold crash je een Ale voor 2 dagen,  dan geeft dat een andere hoeveelheid CO2 dan wanneer je een week cold crashed.

Niels98

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-02-2021  11:48 uHier staat een calculator en uitleg; het hangt  er dus vanaf hoe lang je bier op een bepaalde temperatuur heeeft gestaan.


https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/


Cold crash je een Ale voor 2 dagen,  dan geeft dat een andere hoeveelheid CO2 dan wanneer je een week cold crashed.

Ik heb de uitleg eens doorgelezen. Coldcrash je bijvoorbeeld voor vijf dagen dan zal je dus de coldcrash temperatuur moeten invullen ipv de hoogste vergistingstemperatuur. In het geval van nu, dat ik maar een dag doe coldcrashen kan ik beter de nagistingstemperatuur invullen. Klopt dit of zie ik het nu fout?

Edit: Ik heb met Brewfather nog over het Coldcrash verhaal contact gehad en hun zeggen "Highest temperature, coldcrash does not create CO2". Dus ik hou dit dan aan en ga ermee proberen.

MPee

Ik gebruik Brewfather nu ongeveer een jaar. Ik gebruik altijd de temperatuur van de nagisting. In jouw voorbeeld dus 20 graden. Nog geen problemen gehad met de laatste 14 batches.

Mijn laatste batch Weizen heb ik op 3,7 CO2 gezet in Brewfather. Toppertje geworden.

Mvg. MPee

Niels98

Citaat van: MPee op 07-02-2021  15:29 uIk gebruik Brewfather nu ongeveer een jaar. Ik gebruik altijd de temperatuur van de nagisting. In jouw voorbeeld dus 20 graden. Nog geen problemen gehad met de laatste 14 batches.

Mijn laatste batch Weizen heb ik op 3,7 CO2 gezet in Brewfather. Toppertje geworden.

Mvg. MPee

Thx voor je reactie MPee!

Ik ga dan deze weizen gewoon bottelen op 3.5 CO2 volume (10.36 g/l suiker) met 20°C als rekenwaarde.  ;)

lier

Ik gebruik altijd een automatische doseerspuit waarmee ik in elk flesje 5 ml suikerwateroplossing doseer en reken vooraf uit hoeveel suiker in de oplossing moet.
Na het bottelen reken ik terug aan de hand van de hoeveelheid gevulde flesjes hoeveel suiker er totaal is ingegaan en dat vul ik weer in in Brewfather, de tool zelf gebruik ik dus eigenlijk niet.

Ik moet wel op gaan letten dus hoe ik de hoeveelheid benodigde bottelsuiker bereken.

Niels98

Citaat van: lier op 07-02-2021  21:01 uIk gebruik altijd een automatische doseerspuit waarmee ik in elk flesje 5ml suikerwateroplossing doseer en reken vooraf uit hoeveel suiker in de oplossing moet.
Na het bottelen reken ik terug aan de hand van de hoeveelheid gevulde flesjes hoeveel suiker er totaal is ingegaan en dat vul ik weer in in Brewfather, de tool zelf gebruik ik dus eigenlijk niet.

Ik moet wel op gaan letten dus hoe ik de hoeveelheid benodigde bottelsuiker bereken.

Ik doseer ook een suikerwateroplossing via een doseerspuit in ieder flesje. Via internet of op het forum (weet het niet meer zeker ;D) een handig Excel document gevonden om te bereken aan de hand van de hoeveelheid suiker die je nodig hebt en hoeveel water je er mee moet mengen om via ieder spuitje een x aantal ml suikerwateroplossing in elk flesjes te doseren. Werkt prima voor mij!

Betreft de benodigde hoeveelheid  bottelsuiker ga ik het deze keer eens proberen volgens Brewfather.

Jacques

Citaat van: Niels98 op 07-02-2021  11:38 uIk heb het dan ook altijd verkeerd gedaan, ik doseerde altijd "standaard" 6-8 g/l suiker...
Voor een weizen zeggen ze dat je tussen de 3.0-4.5 CO2 volume moet hebben. Zodra ik in het recept uit ga van 3.5 CO2 volume, 20°C en 26 l te bottelen. Zal het een totaal zijn van 269,4 g suiker wat dan overeenkomt met 10,36  g/l suiker. Is dit niet een beetje erg veel?

Een standaard hoeveelheid bottelgist gebruiken is niet zo handig. Je moet inderdaad rekening houden met de temperatuur waarbij er nog koolzuur gevormd is.

Echter dat is slechts een deel van het verhaal. Als je gekoudhopt hebt dan kan door de vorming van vergistbare suikers nog vergisting plaatsvinden in de fles. Het vervelende is dat niet precies weet hoeveel suikers gevormd wordt. Dat is een belangrijke reden om hopcreep zo veel mogelijk te voorkomen. Dat kan door:
- niet koudhoppen maar een hele hoge vlamuit hopgift geven;
- de hoeveelheid koudhop beperken;
- een gist gebruiken met een hoge vergistingsgraad;
- een maischschema hanteren dat veel vergistbare suikers geeft (bijvoorbeeld 64 ºC in plaats van 68 ºC); 
- verwijder de koudhop na 1 à 2 dagen (aflaten bij een CCT of overhevelen (pas op voor oxidatie)).

Zie ook https://beerandbrewing.com/brewing-with-hops-dont-be-creeped-out/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.