De smaak van Saaz

Gestart door Simonius, 04-01-2021 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonius

Binnenkort wil ik een blond biertje gaan brouwen met Saaz. Volgens de beschrijvingen heeft het iets kruidigs. Dit zegt mij niet zo heel veel aangezien kruidig een verzamelwoord is. Is dit iets meer te specificeren? Ben overigens wel bekend met  tradition en mittelfrüh qua kruidigheid.

Leon058

Ik brouw nu een bier met alleen maar Saaz. Het is heel moeilijk om via tekst de geur te omschrijven. Het is geen sterke hop in de zin van alfazuur. Ik kan ook niet veel met "kruidig", maar zou zelf de geur omschrijven als aards/tabak, en bloemig. Ik merk weinig grassigs en citrus. Het geeft geen overheersende, dominante bitterheid. Tradition en mittelfrüh zijn niet compleet andere hopsoorten. Ze zitten qua alfazuur op ongeveer dezelfde waarden als Saaz. Ik zou ze kunnen vervangen voor Saaz in een recept.




seed7

Citaat van: Simonius op 04-01-2021  15:31 uDit zegt mij niet zo heel veel aangezien kruidig een verzamelwoord is.

Kruidig wil niet zeggen dat het naar kruiden, in de zin van specerijen, smaakt. Kruidig verwijst naar de kruidachtigen. Niet verhoutende planten. Niet dat die nu allemaal het zelfde smaken, maar velen delen wel een bepaalde ondertoon in de smaak. Kauw eens op een brandnetelstengel oid.

Saaz zit in de zelfde groep van hoppen als Tradition etc. Ook kwa smaak.

Ingo

Jan de Graaff

"De smaak van Saaz"

Smaak is zo ontzettend persoonlijk. Je kunt eigenlijk alleen maar in algemene termen blijven om het enigszins begrijpelijk of uniform te houden, zodat anderen begrijpen wat je bedoelt.

Er zijn smaken en geuren afgesproken als standaard en die zitten in smaak- en geurkits. Die worden gebruikt bij opleidingen voor professionals, vaak voor sommeliers. Dergelijke kits zijn honderden en soms duizenden euro's waard. Sommige essences kosten per stuk ettelijke tientallen euro per milliliter.

Wat je heel goed kunt doen, om de smaak en geur van een hop te leren kennen is er hopthee van zetten. Laat het 5, 10, 15, 30 en 60 minuten in water koken en ruik, proef, kijk. Dat helpt je om een hop te leren kennen en je hebt er niet eens heel van nodig. Maak notities en sla het op.

Is nog leuk om te doen ook.

Wat betreft Saaz: Pilsner Urquell is gebrouwen met alleen maar Saaz. Maar, de mout maakt ook veel uit voor de smaak en de drievoudige decoctie ook. En dan slaan we voor het gemak de gist en het water over. Met andere woorden: het is niet alleen maar de hop die de smaak van het bier bepaalt..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.