Straffe Hendrik Quadrupel Recept

Gestart door ChrisB, 04-01-2021 07:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisB

Beste brouwers,

Binnenkort wil ik een sterke Quadrupel brouwen zoals de Straffe Hendrik van brouwerij de Halve Maan. Volgens de website is het bier 35 EBU en 100 EBC, samengesteld uit verschillende moutsoorten, bevat het Styrian Goldings en Saaz hop en is het 11% vol.

Toen ik dit bier een keer bij kamertemperatuur dronk viel het mij op dat er ook best een gebrande smaak aan zit en kon ik er ook koriander in ontdekken.

Ik zou het volgende recept willen brouwen:

Volume +/- 13 liter
Begin SG 1.095
Eind SG 1.012
maischschema: 65 graden/60 min, 71 graden/15 min
Kooktijd 90 min

The Swaen Pilsmout 70%
The Swaen Belge 5%
MD Special B 4%
The Swaen Choco W 1%
Suiker 20% (glucose, of toch schenkstroop?)  :weetniet:

Hop: combinatie van gelijke hoeveelheden Hallertau Tradition en Spalt Select 90 min 25 EBU, 30 min 10 EBU

Kruiden: 0,5 Gr koriander / liter, venkelzaad 0,5 Gr / liter beide gekneusd in vijzel op 0 min.

Gist: Lallemand Abbaye (1 liter gistkoek van minder sterk brouwsel)
Vergistingstemperatuur: overhevelen bij 16-17 graden, hierna laat ik de gist zijn gang gaan bij omgevingstemperatuur 18-19 graden.

Ik ben benieuwd of ik met 4% special B en 1% choco mout het gebrande van de Straffe Hendrik kan evenaren en de 100EBC kan halen. Of zou het gebrande toch uit kandijsuiker of karamel moeten komen?

Mochten jullie nog opmerkingen of suggesties hebben op dit recept dan hoor ik het graag.

Groetjes Chris.

El Pastor Belga (MaJa)

37-40 EBC is waar je gaat stranden volgens Beersmith




Een brouwprogramma gebruiken kan een teleurstelling (voor bijvoorbeeld hier de kleur) voorkomen.  Er zijn er genoeg.
Wat niet wil zeggen dat dit uiteindelijk niet lekker wordt, maar het is niet wat je wilde...


ChrisB

Citaat van: MaJa op 05-01-2021  03:35 u37-40 EBC is waar je gaat stranden volgens Beersmith




Een brouwprogramma gebruiken kan een teleurstelling (voor bijvoorbeeld hier de kleur) voorkomen.  Er zijn er genoeg.
Wat niet wil zeggen dat dit uiteindelijk niet lekker wordt, maar het is niet wat je wilde...
Bedankt voor je reactie  :degroeten:
Wat zou de beste methode zijn om het bier donkerder te krijgen met mout alleen? Allereerst wil ik voorkomen dat er een droppige smaak ontstaat door het gebruik van te veel donkere (Cara?) mout.

Ik zit er aan te denken om het percentage chocomout te verdubbelen, en/of hier een deel van koud te laten trekken in water. Of gewoon in zijn geheel aan het einde van de maisch toe te voegen bij het spoelen. Ik denk niet dat het percentage special b verhogen een goed idee is i.v.m de dropsmaak die dan kan ontstaan.

Aan karamel kleurstof wil ik me liever niet wagen.

Arjen1969

Citaat van: ChrisB op 05-01-2021  13:00 uBedankt voor je reactie  :degroeten:
Wat zou de beste methode zijn om het bier donkerder te krijgen met mout alleen? Allereerst wil ik voorkomen dat er een droppige smaak ontstaat door het gebruik van te veel donkere (Cara?) mout.

Ik zit er aan te denken om het percentage chocomout te verdubbelen, en/of hier een deel van koud te laten trekken in water. Of gewoon in zijn geheel aan het einde van de maisch toe te voegen bij het spoelen. Ik denk niet dat het percentage special b verhogen een goed idee is i.v.m de dropsmaak die dan kan ontstaan.

Aan karamel kleurstof wil ik me liever niet wagen.

Misschien kun je een gedeelte van de caramout coldsteepen?

middelaersch

Ik zou me bij het samenstellen van een recept focussen op de smaak die je wilt bereiken, dat lijkt me veel belangrijker dan de kleur. De kleur is een bijzaak en een gevolg van.

(p.s. 1: een goede quad hoeft niet zo donker te zijn, kijk maar eens naar La Trappe...
p.s. 2: sommige commerciƫle brouwerijen gebruiken kleurstoffen om de gewenste kleur te bereiken, geen idee of ze dat bij straffe hendrik ook doen, hoeft niet op het etiket te staan)

Jacques

Citaat van: ChrisB op 05-01-2021  13:00 uBedankt voor je reactie  :degroeten:
Wat zou de beste methode zijn om het bier donkerder te krijgen met mout alleen? Allereerst wil ik voorkomen dat er een droppige smaak ontstaat door het gebruik van te veel donkere (Cara?) mout.

Ik zit er aan te denken om het percentage chocomout te verdubbelen, en/of hier een deel van koud te laten trekken in water. Of gewoon in zijn geheel aan het einde van de maisch toe te voegen bij het spoelen. Ik denk niet dat het percentage special b verhogen een goed idee is i.v.m de dropsmaak die dan kan ontstaan.

Aan karamel kleurstof wil ik me liever niet wagen.

Caramouten geven geen droppige smaken...
Het zijn geroosterde en gebrande mouten die voor dropachtige zorgen.

Caramouten horen thuis in een quadrupel het gehalte aan geroosterde en gebrande mouten hoort beperkt te zijn. Een quadrupel is geen stout...

El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Jacques op 05-01-2021  23:18 uCaramouten geven geen droppige smaken...
Het zijn geroosterde en gebrande mouten die voor dropachtige zorgen.

Caramouten horen thuis in een quadrupel het gehalte aan geroosterde en gebrande mouten hoort beperkt te zijn. Een quadrupel is geen stout...

ik vind toch dat een special-B als je die veel gebruikt een dropachtige smaak geeft veel meer dan een black malt bijvoorbeeld...

ChrisB

Citaat van: Jacques op 05-01-2021  23:18 uCaramouten geven geen droppige smaken...
Het zijn geroosterde en gebrande mouten die voor dropachtige zorgen.

Caramouten horen thuis in een quadrupel het gehalte aan geroosterde en gebrande mouten hoort beperkt te zijn. Een quadrupel is geen stout...

Ik merk de dropsmaak van een hoge stort donkere Cara mout vooral op in bieren met een laag eind SG. In bijvoorbeeld een imperial stout die ik eerder gebrouwen heb met 8-9% donkere Cara mout 300-350 EBC en 10% geroosterde mout met eind SG 1.030 komt de smaak totaal niet als droppig over.

Maar ik ben het met je eens, het moet geen stout worden.

Jacques

Citaat van: MaJa op 06-01-2021  06:17 uik vind toch dat een special-B als je die veel gebruikt een dropachtige smaak geeft veel meer dan een black malt bijvoorbeeld...


Dat is niet mijn ervaring. Special B geeft vooral een rozijnachtige smaak.

ChrisB

Na de Straffe Hendrik Quadrupel nog een keer geproefd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat kandijsiroop in dit recept onmisbaar is, en denk ik dat het aandeel donkere mout niet heel groot moet zijn.

Nu wil ik aan de slag met kandijsiroop 1900 EBC en vraag ik me 2 dingen af:

Hoeveel van dit goedje te gebruiken in het recept? Ik kan de smaak van kandij in bier zeker waarderen, maar het moet natuurlijk geen volle bak kandij worden.

Hoeveel kleur behoudt deze siroop?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.